ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

چگونه باید بر ترس از شکست غلبه کرد؟

واقعیت استارتاپ ها این است که شما را بیش از هر کس دیگری در دنیای کسب و کار در معرض شکست قرار می دهد. در حقیقت ۹۵ درصد استارتاپ ها شکست می خورند و باید ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

واقعیت استارتاپ ها این است که شما را بیش از هر کس دیگری در دنیای کسب و کار در معرض شکست قرار می دهد. در حقیقت ۹۵ درصد استارتاپ ها شکست می خورند و باید این حقیقت را بلادرنگ پذیرفت. اگر این حقیقت شما را می ترساند، احتمالاً به عنوان کارآفرین زندگی شغلی موفقی را تجربه نخواهید کرد.

کارآفرینان به خوبی از احتمال بالقوه ی شکست آگاهی دارند، اما اهمیت چندانی به این موضوع نمی دهند. شکست کوچکترین ناراحتی برای آنان فراهم نمی کند چرا که آنها به داشته های خود ایمان دارند. باید به یاد داشته باشید که برای دستیابی به موفقیت به عنوان یک استارتاپ، باید ترس از شکست را پشت سر بگذارید.

ریسک کنید

حیات یک استارتاپ یعنی پذیرش مداوم ریسک های حساب شده. اما شما باید در وهله ی اول شجاعت پذیرش این نوع ریسک را داشته باشید. ریسک مذکور می تواند ورود زودهنگام به بازار و یا رفتن به مبارزه ی یک حریف قدر با یک ایده ی کاملاً تازه باشد؛ در هر صورت شما باید همیشه بتوانید ریسک کنید.

اگر ترس از شکست سد راه شما می شود، احتمالاً قادر به پذیرش چنین ریسک هایی نخواهید بود. شما بازی تان را بی خطر انجام خواهید داد و زیر بار ریسک بزرگی نخواهید رفت.

اما نمی توانید ریسک نکنید. استارتاپ هایی که دست به ریسک نمی زنند احتمالاً یا به دلیل عدم موفقیت در جذب مشتری پولشان را از دست می دهند، و یا اینکه بدون هزینه و درآمد قابل ملاحظه صرفاً گذران می کنند؛ که این، فرق چندانی با مرگ یک استارتاپ نخواهد داشت.

 فرهنگ فراگیر شرکتی را مد نظر داشته باشید

مسئولیت تمام آنچه که در شرکت شما می گذرد بر دوش شما به عنوان رهبر آن است. فرهنگی که به عنوان بخشی از برندتان از آن بهره می برید تقریباً به طور کامل تحت تأثیر شما خواهد بود. هر کاری که انجام می دهید، مستقیم و غیر مستقیم بر هر کسی که برای شرکت شما کار می کند اثرگذار است.

به این فکر کنید که وقتی شرکتی در آستانه ی از دست دادن کارکنانش قرار می گیرد چه اتفاقی می افتد. همه می دانند که در این دوران بلاتکلیفی، احساس نگرانی و تشویش رهبری کسب و کار به کارمندان ساده ی آن نیز سرایت می کند. کارمندان این تشویش را درک می کنند. در صورت وجود کوچکترین نشانه ای از ترس و نگرانی در بین مقامات بالا، آنها نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

شکست اجتناب ناپذیر است

شکست اغلب اوقات ورشکستگی و به باد رفتن تمام آرزوها و رؤیاهای فرد پیش چشمانش توصیف می شود. اما در واقعیت به ندرت پیش می آید که شکست ها تا این حد ناگوار باشند. شکست همیشه رخ می دهد. شما به عنوان یک استارتاپ آنقدر با شکست مواجه می شوید که باید بتوانید بدون هیچ مشکلی از کنار شکست هایتان رد شوید.

با این حال بسیاری از صاحبان استارتاپ ها نمی توانند این کار را انجام دهند. آنها آنقدر از شکست می ترسند که فلج می شوند و نمی توانند دست به کاری بزنند. از آنجایی که اغلب موارد شکست در قالب عدم موفقیت در انجام وظایف کوچک درون تیم های مختلف شرکت خود را نشان می دهند، چشم باز می کنید و می بینید هیچ کاری نمی توانید انجام دهید.

اگر بیش از حد از جریمه شدن توسط گوگل می ترسید، باید سئو را کلاً فراموش کنید. اگر از مورد پسند واقع نشدن طراحی بازاریابی تان بیش از حد هراس دارید، باید طراحی را فراموش کنید.

چگونه باید بر ترس از شکست غلبه کرد؟

همان گونه که متوجه شده اید، ترس از شکست می تواند شرکت شما را به خاک سیاه بنشاند. با این وجود، حتی ترسو ترین افراد نیز می توانند بر ترس خود از شکست غلبه کنند.

اول از همه باید به عنوان یک حقیقت با اجتناب ناپذیر بودن شکست کنار بیایید. مرحله ی پذیرش این حقیقت، اولین قدمی است که باید برداشت. سپس، باید از پوسته ی امن خود خارج شوید و مواجهه با شکست و احساس ناشی از آن را تجربه کنید. وقتی کسی از حیوان خاصی می ترسد، اولین چیزی که روانشناس به او توصیه می کند این است که با آن حیوان تماس برقرار کند. فرد مورد نظر باید حیوان یادشده را لمس کند و با آن تعامل داشته باشد.

شرکت شما نیز همینطور است. باید از محدوده ی امنیت خود خارج شوید و بارها و بارها شکست را تجربه کنید. کاری انجام دهید که احتمال موفقیت در آن کم باشد. البته نباید بی فکر دست به اقدامی بزنید، اما هرچه به واسطه ی تلاش های بیشتر، شکست های بیشتری را تجربه کنید، ترس شما از آن نیز کمتر خواهد شد. در واقع به استقبال شکست رفتن، بخش بزرگی از جهش به سمت موفقیت را تشکیل می دهد.

سخن آخر

شکست چیز خوبی است چون به معنای آزمودن راه های تازه است و فرصتی بی نظیر برای درس گرفتن و رشد در اختیار شما قرار می دهد. اگر بتوانید از مسیر همیشگی خود خارج شوید و ریسک کنید، با احتمالِ پیش نرفتن اوضاع بر وفق مراد نیز احساس راحتی بیشتری خواهید داشت و این در کل چیز خوبی است.

وقتی یاد بگیرید چگونه بر شکست غلبه کنید، از بند ترس های خود رها خواهید شد و قدم های سازنده تری بر خواهید داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

    این تیپ مطالبتون خیلی خوبه .

    مطلب قبلی هم عالی بود .

مطالب پیشنهادی