ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سطح عطارد احتمالا زمانی از گرافیت پوشیده شده است

سطح داخلی ترین سیاره در منظور خورشیدی، یعنی عطارد، به شکلی غیر عادی تیره است و دانشمندان حالا اعلام کرده اند که می دانند این تیرگی از کجا نشأت گرفته است. آنها با تحلیل داده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

سطح داخلی ترین سیاره در منظور خورشیدی، یعنی عطارد، به شکلی غیر عادی تیره است و دانشمندان حالا اعلام کرده اند که می دانند این تیرگی از کجا نشأت گرفته است.

آنها با تحلیل داده از فضاپیمای مسنجر که به عطارد سفر کرده دریافتند که این عامل تیره و رازآلود چیزی نیست جز کربن که به شکل گرافیت در این سیاره تجمع یافته است. این گرافیت ممکن است از پوسته بسیار قدیمی عطارد ایجاد شده باشد که به مرور زمان جای خود را به مواد آتش فشانی داده.

گفتنی است که نتایج حاصل از این تحقیق چندی پیش در نشریه علوم زمین شناسی نیچر منتشر گردید. پاتریک پپلوسکی از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز مریلند به همراه تنی چند از همکاران خود نمونه های به دست آمده از تیره ترین بخش های سطح عطارد را که توسط فضاپیمای مسنجر به دستشان رسید مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادند.

آنها دریافتند که تیره ترین «مواد» به دست آمده از عطارد ترکیبی غنی از کربن را در خود دارند. براساس اعلام این تیم، ماده تیره رنگ کشف شده در لایه های زیرین این سیاره وجود دارد و هر زمان که صخره های فضایی با سطح این سیاره برخورد می کنند، از عمق آن بیرون می آیند.

دانشمندان باور دارند که عطارد نیز درست مانند ماه زمین و دیگر سیاره های نزدیک به خورشید زمانی که جوان بوده اقیانوسی از مواد معدنی را در خود جای داده و سطح آن بسیار داغ بوده است.

با خنک شدن تدریجی این اقیانوس، مواد معدنی داخل آن نیز به شکل کریستالی درآمدند و پس از انجماد (به استثنای کربن) در آن اقیانوس غرق شده اند. در ادامه کربن روی این بستر شناور شده و با تجمع آن پوسته اصلی عطارد شکل گرفته است.

اما این پوسته کهن بعدها به واسطه فعالیت های آتش فشانی و دیگر فرایندهای زمین شناسی به سطوح زیرین سیاره انتقال یافته و به نوعی از نظر پنهان شده.

در ادامه بخشی از این مواد غنی از کربن با صخره های روی سیاره ترکیب شدند و سطح آن را به صورت کلی تیره تر نموده اند. پاتریک پپلوسکی دراین باره گفت: اگر ما بقایای پوسته اصلی عطارد را شناسایی کنیم آنگاه می توانیم با درک بهتر خصوصیات این بقایا از تاریخچه اولیه این سیاره سر در بیاوریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی