ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کدام مادربرد برای گیمینگ به صرفه تر است: X99-Gaming 5 یا Z170X-Gaming 5؟

امروزه برای خرید سیستم های گیمینگ حرفه ای، پرسش هایی اساسی وجود دارد که بسیاری از کاربران و گیمر ها را سردرگم می سازد. بر همین اساس شرکت آواژنگ با ارسال یک بیانیه خبری برای دیجیاتو، اقدام ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۴۵

امروزه برای خرید سیستم های گیمینگ حرفه ای، پرسش هایی اساسی وجود دارد که بسیاری از کاربران و گیمر ها را سردرگم می سازد. بر همین اساس شرکت آواژنگ با ارسال یک بیانیه خبری برای دیجیاتو، اقدام به ارائه راهنمایی برای انتخاب صحیح مادربرد نموده که در ادامه می توانید آن را مطالعه فرمایید.

مادربرد های حرفه ای بر اساس دو پلتفرم رده بالای اینتل یعنی سوکت LGA2011-3 با چیپست X99 و سوکت LGA1151 با چیپست Z170 ساخته می شوند و با وجود قدرتمند بودن هر دو پلتفرم، تفاوت های کوچک و بزرگی نیز میان ان ها وجود دارد. در این نوشتار به بررسی تفاوت های دو برد محبوب این پلتفرم یعنی GIGABYTE Z170X Gaming 5 و GIGABYTE X99 Gaming 5 خواهیم پرداخت.

یکی از تفاوت های اساسی این دو مادربرد در خروجی تصویر Z170X-Gaming 5 خلاصه می شود. پردازنده های Skylake از کارت گرافیک مجتمع (IGP) بهره می برند که با استفاده از خروجی تصویر DisplayPort یا HDMI تعبیه شده در پنل پشتی می توان از آن استفاده کرد، قابلیتی که برد X99-Gaming 5 فاقد آن است.

Z170X-Gaming 5 دارای 4 شکاف DDR4 با پشتیبانی فرکانس 3466MHz است. در مقابل، مادربرد X99-Gaming  5 از 8 شکاف DDR4 تا فرکانس 2800MHz پشتیبانی می کند. با توجه به این تفاوت، برای سیستم هایی که از ماژول های بیشتری استفاده می کنند پلتفرم X99 انتخاب بهتری است و برای سیستم هایی که از رم های فرکانس بالا (بیشتر از 2800 مگاهرتز) استفاده می کنند، مدل Z170X برتری دارد.

با مقایسه اسلات های توسعه در می یابیم که مادربرد X99-Gaming 5 با دارا بودن 4 اسلات PCI-Express x16 و پهنای باند 320Gb/s برای مجموع اسلات ها، در زمینه پشتیبانی از چینش های CrossFire/SLI بهتر از همتای Z170X خود که 2 اسلات PCI-Express X16 دارد ظاهر می شود.

X99-Gaming 52-w600

یکی از مزیت های مادربرد Z170X-Gaming 5 وجود پورت های USB 3.1 به انواع Type-A و Type-C در پنل پشتی است و البته این امر با استفاده از کنترلر Intel® USB 3.1 محقق شده است تا به بیشترین حد سرعت بتوان دست پیدا کرد.

کنترلر های شبکه و سیستم صوتی این دو مادربرد نیز انواع متفاوتی هستند. برد X99-Gaming 5 از چیپ لن KILLER E2201 استفاده می کند در صورتی که Z170X-Gaming 5 علاوه بر KILLER E2201، دارای یک چیپ Intel® GbE نیز هست که بنابر انتخاب کاربر می توان از هر کدام بهره برد.

همچنین، X99-Gaming 5 از چیپ حرفه ای Creative® Sound Core 3D با OP-AMP قابل تعویض استفاده می کند که با استفاده از خازن های با کیفیت، صدایی فوق حرفه ای ارائه می کند. البته برد Z170X-Gaming 5 نیز از چیپ صوتی Realtek® ALC1150 بهره می برد که با همراهی خازن های حرفه ای و OP-AMP قابل تعویض، کیفیتی مثال زدنی ارائه می کند و از این نظر هر دو برد در سطح فوق العاده بالایی قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی