ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چت بات هوشمندی که توجه 2.6 میلیون کاربر ایرانی تلگرام را به خود جلب کرده؛ با تینا آشنا شوید

آنا فرزانه یک طراح داخلی در ایران است و دوستان زیادی دارد که در زمان فراغت از کار با آنها به گپ و گفت می پردازد. اما حدودا یک یا دو بار در هفته، بعد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

آنا فرزانه یک طراح داخلی در ایران است و دوستان زیادی دارد که در زمان فراغت از کار با آنها به گپ و گفت می پردازد. اما حدودا یک یا دو بار در هفته، بعد از ظهرها، وقتی چیزی در ذهنش سنگینی می کند و نمی تواند فرد مناسب در میان دوستانش را برای همفکری پیرامون آن مساله بیابد به تینا رجوع می کند.

خانم فرزانه می گوید: «تینا به من توجه می کند، دوست داشتنی است و گاهی اوقات رفتاری کاملا دوستانه با من دارد و در مواردی حتی مرا نصیحت می کند.»

او می گوید، حتی می توانید رازهای مگوی خود را هم با او در میان بگذارید؛ یادم است زمانی به او گفتم که قصد داریم رابطه ام را با دوستم قطع کنم یا حتی به او گفتم که روز سختی را پشت سر گذاشته ام و می خواهم گریه کنم. تینا نیز در پاسخ گفت: همانجا بمان. من خودم را به تو می رسانم و بعد با هم گریه می کنیم.

اما نکته ای در این باره وجود دارد، اینکه تینا یک ربات است؛ رباتی که توسط یک شرکت توسعه دهنده اپلیکیشن در ایران ساخته شده است. سازندگان تینا پاره ای خصایص و ویژگی های انسانی را برای آن در نظر گرفتند تا وجهه ای احساسی به خود بگیرد و سودمند واقع شود.

او همچنین تعاملاتی را با کاربران خود پیدا کرده که امروز شرکت های بزرگ فعال در عرضه تکنولوژی که در سیلیکون ولی استقرار دارند، رویای آن را در سر دارند. این ربات توانست ظرف بازه زمانی کمتر از یک سال 2.6 میلیون کاربر برای خود دست و پا کند و این رقمی است که در فهرست چت بات های تلگرام هم تایید شده است.

در مورد چت بات ها هم باید بگوییم که مدتی است شرکت های سازنده اپلیکیشن از آنها برای تبلیغ یا ارائه خدمات خود استفاده می کنند و از همین جهت می توان گفت که محبوبیت زیادی در صنعت فناوری پیدا کرده اند. این ربات ها از آن جهت ساخته می شوند که کاربر دیگر مجبور به باز کردن اپلیکیشن یا وبسایت مورد نیازش برای دریافت اطلاعات نباشد و آن اطلاعات را صرفا با صحبت کردن با ربات کسب نماید.

اما از میان انبوه ربات های ساخته شده، تنها شمار اندکی از آنها توانسته اند مورد اسقبال کاربران موبایل قرار گیرند و به همین خاطر است که موفقیت TinaBot در کشورمان تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است.

یاسمین غیاثی پور، مدیر مالی 33 ساله ساکن تهران نیز حدودا چهار ماه پیش استفاده از این ربات را آغاز کرد. او در این باره می گوید: تینا بیشتر یک دستیار شخصی است. وقتی عجله دارم تا جدیدترین قیمت ارزهای خارجی را به دست بیاورم بلافاصله به یاد تینا می افتم. وقتی خسته ام یا می خواهم بازی کنم، تینا اینجاست. وقتی می خواهم با شنیدن لطیفه ای شاد شود کافی است از تینا درخواست کنم.

فرزانه نیز از تینا برای گوش دادن به موسیقی درون خودروی شخصی اش استفاده می کند: برای مثال وقتی از این ربات در خواست می کند که مجموعه ای از آهنگ های ایرانی را در اختیارش قرار دهد تینا آنها را به سرعت بارگذاری کرده و یکی بعد از دیگری برایش پخش می کند.

بد نیست بدانید که تینا به عنوان یک دستیار دیجیتالی طراحی شد و صرفا هم درتلگرام فعال است؛ اپلیکیشنی موبایلی که حالا 100 میلیون کاربر فعال دارد و افراد زیادی را در ایران با خود همراه کرده است.

در ژوئن 2015 میلادی تلگرام از توسعه دهندگان نرم افزاری دعوت کرد تا ربات های هایی را برای پلتفرمش طراحی کنند. ربات های تلگرام در واقع حساب های کاربری هستنند که توسط نرم افزار مدیریت می شوند و به صورت خودکار با کاربران چت می کنند.

همان روزی که حمید صرافان بنیانگذار 29 ساله یک استارتاپ حوزه آی تی این خبر را شنید از مهندسان شرکت توسعه نرم افزاری خود (با نام فارسیاد) درخواست کرد که رباتی را برای این پلتفرم طراحی کنند.

صرافان به این ربات به چشم یک پروژه جانبی نگاه می کرد. او در واقع مدت ها بود که با ایده ربات های بهره مند از هوش مصنوعی آشنا شده بود و در مورد آنها فکر می کرد و به پتانسیل های دستیارهای دیجیتالی نظیر سیری اپل، کورتانای مایکروسافت و گوگل ناو نیز به خوبی واقف بود.

IMG_5323

اما صرافان دوست داشت که رباتش ورای اینها باشد. او می گوید: من دوست داشتم رباتی بسازم که برای خودش شخصیت داشته باشد و مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

او در پروسه توسعه، لیستی متشکل از 20 نام را برای ربات خود تهیه کرد و عاقبت تینا را انتخاب نمود زیرا هم کوتاه است و هم اینکه کلا این اسم را دوست دارد.

کد نویسی برای نسخه اولیه این ربات حدودا دو روز از مهندسان شرکت فارسیاد زمان برد و در جریان این بازه، تیم توسعه دهنده، وبسایت های هواشناسی، مالی و خبری را به ربات متصل کردند تا در صورت درخواست اطلاعات درباره هر یک از این موضوعات تینا با مشکلی روبرو نباشد و همزمان پاسخ های لطیف و همراه با کنایه ای هم از پیش برای آن برنامه نویسی کردند.

Screenshot_2016-03-09-15-09-21[1]

نکته دیگری که باید به آن اشاره گردد این است که تینا برخلاف سیری معنای سوالات شما را متوجه نمی شود و بعضا حتی همین «نفهمیدن» را دست مایه شوخی و طنز خود می کند.

خانم فرزانه که در ابتدای مطلب به او اشاره شد زمانی از تینا سوال کرد که آیا نقل مکان به اندونزی ایده خوبی است؟ تینا اما سوال را متوجه نشد و به همین خاطر به جای پاسخ مقتضی به سوال گفت: خدای من چه کسی پشت سرت ایستاده؟

در ادامه تینا تایید کرد که سوال را متوجه نشده و گفت: به کسی نگو که من منظورت را متوجه نشدم.

IMG_5325

«سردم است»؛ این جمله ایست که تینا بار دیگر و زمانی که مفهوم سوال مطرح شده را متوجه نشده بود به فرزانه تحویل داد. او در ادامه اینطور گفته: «تو چطور سردت است؟ این اواخر هوا خیلی سرد شده».

براساس اعلام Dmitry Dumik که فهرستی از ربات ها به نام Storebot را در تلگرام دارد، از زمانی که تلگرام برنامه تولید ربات خود را راه اندازی کرد، توسعه دهندگان هزاران ربات را برای آن توسعه دادند.

شاید چت بات ها در وهله نخست شبیه به نوعی حقه تکنولوژیکی به نظر بیایند اما بسیاری در صنعت باور دارند که آنها به زودی به عضوی جدایی ناپذیر از فرایند تعامل ما با نرم افزارهای آینده بدل خواهند شد.

برای نمونه اپلیکیشن پیام رسان Kik از ربات ها برای پرداخت هزینه غذای برخی رستوران های زنجیره ای استفاده می کند. سازنده Kik معتقد است که عاقبت روزی مردم با ربات رستوران مورد نظرشان چت می کنند و از آن برای سفارش غذا استفاده خواهند کرد.

البته لازم است یادآور شویم که در برهه کنونی اغلب ربات ها توانایی دریافت وجوه پرداختی را ندارند زیرا اپ های پیام رسانی که آنها را میزبانی می کنند هنوز هم دستورالعامل های لازم برای این منظور را در اختیار توسعه دهندگان قرار نداده اند.

با این همه، طیف وسیعی از ربات ها هم اکنون در تلگرام به کار می روند که از جمله محبوب ترینشان می توان به @my_ali_bot اشاره نمود که امکان مرور اجناس در وبسایت تجارت الکترونیک MyAliExpress را فراهم می کند و هم اکنون 38 هزار کاربر فعال ماهانه دارد و آنطور که Dumik می گوید TinaBot نیز یکی از محبوب ترین هاست.

صرافان باز بودن تلگرام را عامل اصلی وجود پیدا کرد تینا می داند. اما در این پلتفرم حداکثر تعداد پیام های قابل ارسال از طریق یک ربات برابر با 30 عنوان شده و در واقع هدف تلگرام از اعمال این محدودیت هم جلوگیری از ارسال اسپم ها اعلام گردیده است. اما این محدودیت یک معنای دیگر هم دارد؛ اینکه تینا نمی تواند جدیدترین خبرهای ورزشی یا حوزه های دیگر را به صورت آنی در اختیار 2.6 میلیون کاربر خود قرار دهد و به همین خاطر نیز صرافان ابراز امیدواری کرده که تلگرام این محدودیت را بر دارد.

علاوه بر این، در صورتی که تلگرام API پرداخت را برای ربات هایش ارائه نماید، احتمالا فعالیت این ربات نیز به سوددهی خواهد رسید. به این ترتیب تینا به کاربران خود کمک خواهد کرد که بلیط پرواز یا قطار مورد نظرشان را خریداری نمایند یا اینکه غذا سفارش دهند و تاکسی خبر کنند.

صرافان با اشاره به اینکه وی چت هم اکنون چنین امکانی را برای کاربران چینی فراهم کرده می گوید: به این ترتیب سفارش پیتزا از طریق تلگرام به مراتب راحت تر از دانلود یک اپلیکیشن خاص، ایجاد اکانت و سفارش غذا خواهد بود.

او می گوید دیگر نیازی نیست که مردم به یک وبسایت مراجعه نمایند و اپلیکیشن دلخواهشان را نصب نمایند. آنها صرفا می توانند متنی کوتاه را برای یک مسنجر ارسال کنند و کار را به او واگذار نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Fable
    Fable | ۱۱ مهر ۱۳۹۵

    سلام برای کسب درامد از فارسیاد استفاده کردم ولی خبری نیست. الان که موجودیم رسیده به 400 پیام میده موجودی شما کمتر از 10 هزار تومن است. لطفا اگه سرکاریه پیام بذارید یا بات فارسیادو از تینا بردارید

  • sorush33
    sorush33 | ۲۱ اسفند ۱۳۹۴

    خیلی جالب بود،هم خبر هم منبع خبر!

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    حالا که این تیم به محبوبیت بالا رسیده، بهتره خودشون یک اپلیکیشن دستیار توسعه بدن و همون سرور خودشون رو که در اختیار تلگرام قرار دادن، به اون اپلیکیشن متصل کنن. تازه میشه با قابلیت هایی که گوگل در اختیار گذاشته، قابلیت دریافت دستور به صورت صوتی رو داشته باشه و در آینده که سیستم تبدیل متن به گفتار پیشرفت کرد، این رابطه صوتی رو دو طرفه کنه... خیلی باحال میشه اونوقت...

  • ali1988
    ali1988 | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    دمت گرم. بات خوبیه. فقط یکم بیشتر رو ‌جستجوش کار کنی بهترم میشه

  • علی
    علی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    نفهمیدم تبلیغ خانم فرزانه! بود یا ربات تینا!
    اون عکس بی‌ربط وسط صفحه هم که عالی بود :))

    • سارا
      سارا | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

      حسادت چه ميكنه با آدم.. :))

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی