ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل در مورد تصادف خودروی بدون راننده اش و مقصر شناخته شدن آن توضیح داد

در سال های اخیر شرکت گوگل به تولید ماشین های خودران اقدام نموده و در این حوزه بسیار هم موفق ظاهر گشته، به طوری که این کار را مایه مباهات خود می داند و یکی از ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

در سال های اخیر شرکت گوگل به تولید ماشین های خودران اقدام نموده و در این حوزه بسیار هم موفق ظاهر گشته، به طوری که این کار را مایه مباهات خود می داند و یکی از افتخاراتش این است که این خودروها با پیمودن بیش از 2 میلیون مایل، فقط 17 تصادف داشته اند.

اما در روز 25 بهمن ماه، یکی از خودروهای بدون راننده ی این شرکت به نام Lexus RX450h دچار سانحه شده و در این رابطه مقصر شناخته شد؛ داستان به این صورت بوده که اتومبیل یاد شده قصد داشته به کنار جاده حرکت نماید، همزمان یک اتوبوس نیز با سرعت 24 کیلومتر در ساعت از پشت سر وارد همان مسیر شده. در این زمان، لکسوس خودران سعی می نماید با سرعت 3 کیلومتر در ساعت به میانه لاین برود که همین کار موجب بروز تصادف می گردد.

گوگل در این رابطه اظهار داشته ماشین هوشمند آنها پیش بینی کرده که اتوبوس با دیدن آن از سرعت خود کم کرده و اجازه خواهد داد تا خودرو عبور نماید، اما راننده اتوبوس این کار را انجام نداده و مستقیم به سمت ماشین حرکت نموده. لازم به اشاره است که این اولین باریست که خودروی بدون راننده گوگل در یک تصادف، مقصر شناخته می شد.

در این رابطه جا دارد اشاره نمائیم که در ابتدای سال جاری میلادی، اهالی مانتین ویو نتیجه تحقیقاتی را منتشر نمودند که نشان می داد میزان تصادفات ماشین های خودران بسیار کمتر از ماشین های معمولی است. بر اساس این آمار، در هر یک میلیون مایل، 3.2 تصادف برای اتومبیل های خودران روی می دهد اما همین رقم برای وسایل نقلیه معمولی 4.2 تصادف برآورد گشته.

اخیرا Chris Urmson، مسئول توسعه پروژه خودروهای بدون راننده در گوگل، در مورد امنیت ماشین های خودران در جاده ها سخن گفته و این مسئله را تصدیق نموده بود. او اظهار داشته: «توسعه این فناوری موجب کاهش ترافیک و کاهش آمار تصادفات شده و به افراد نابینا امکانات بیشتری برای جا به جائی و سفرهای جاده ای می بخشد و از این رو مزایای آن بیشتر از معایبش خواهد بود». وی همچنین بیان داشته احتمالا در آینده شاهد تصادفات جدی تر از ماشین های خودران گوگل خواهیم بود زیرا در موقعیت های پر خطرتر بیشتری قرار خواهند گرفت.

google_car_pulled_over-100627801-large

اتومبیل های خودران شرکت ساکن مانتین ویو از سال 2009 میلادی فعالیت خود را آغاز نموده اند و هر هفته 10 هزار مایل به مسافت هایی که به صورت آزمایشی طی می کنند، می افزایند. تمامی این ماشین ها به سنسورها، دوربین ها و لیزرهایی مجهز هستند که می توانند در لحظه 1.5 میلیون سنجش مختلف را در هر جهتی تخمین بزنند. خودروها از این سنجش ها برای ارزیابی موقعیت های رانندگی و تعیین مسیر استفاده می کنند و در صورت نیاز از سرعت خودرو می کاهند. به صورت کلی، ماشین های خودران در هر ثانیه، 10 پیش بینی آگاهانه انجام داده و بر اساس آن حرکت می نماید.

آقای Urmson در این رابطه اظهار داشته که ماشین های خودران می توانند حرکات عابرین پیاده یا موتورسوارها را حدس بزنند یا حتی ماشین پلیسی با درب باز را تشخیص دهند. این وسایل نقلیه قابلیت تشخیص مواقع غیرمعمول را نیز دارند و به راحتی می توانند موقعیت های ناهنجار را مدیریت نموده و واکنش صحیح از خود نشان دهند.

او همچنین ادامه داده که اینگونه خودروها باید بهتر توان تشخیص موقعیت های نامعمول را داشته باشند تا از بروز و پیشامد هر نوع تصادفی پیشگیری نمایند. فقط در این حالت است که قادر خواهند بود وارد جاده های بیشتری شده و بخش بزرگی از ترددهای خیابانی را به دست بگیرند. «اورمسون» باور دارد که بدون شک، آینده زندگی مدرنِ بشر مملو از ماشین های خودران خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی