ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

چرا باید در آستانه سال جدید، عملکرد سال گذشته خود را ارزیابی کنیم؟

تعداد شرکت هایی مثل GE، Accenture، و Deliotte که گزارش های سالانه را کنار می گذارند و در عوض به سراغ بازخور های سریع تری مثل پایش های ماهانه یا سه ماهه می روند رو ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

تعداد شرکت هایی مثل GE، Accenture، و Deliotte که گزارش های سالانه را کنار می گذارند و در عوض به سراغ بازخور های سریع تری مثل پایش های ماهانه یا سه ماهه می روند رو به افزایش است. اما نگاه به سالی که گذشته قدرت خاصی به انسان می بخشد. این کار می تواند برای رشد شخصی نیز ابزار سودمندی باشد، به ویژه برای کارآفرینان.

لوری شروین، بنیانگذار یک شرکت مشاوره ی مدیریت به نام Strategize That در این باره می گوید: «هدفگذاری های دوره ای در زندگی شغلی اهمیت فراوانی دارند، در غیر این صورت اصلاً برای چه تلاش می کنیم؟ اما هدفگذاری نیازمند یک مبدأ است و بازنگری پایان سال، بهترین ساز و کار برای دنبال کردن پیشرفت ها، بازبینی دستاورد ها، چالش ها، فرصت ها و رویداد های سال گذشته است».

شما می توانید نتایج خود را با یک بازنگری پایان سال ارزیابی کنید. شش قدم زیر برای این کار به شما یاری خواهند رساند:

۱- از خانه تکانی ذهنی آخر سال غافل نشوید

شروین توصیه می کند کمی وقت بگذارید و تمام رویداد های مهم سالی که گذشته را بنویسید و آنها را دسته بندی کنید؛ دسته هایی مثل پروژه ها، ارائه ها، رهبری، کار گروهی، جبران کمبود ها، و رشد شخصی. لیسا فالن، مشاور نیروی انسانی نیز توصیه می کند برای اینکه از لحاظ کردن همه ی رویداد های مهم در فهرست خود اطمینان حاصل کنید، تقویم خود را بردارید، به برنامه های ثبت شده، صورت جلسات و سایر گزارش ها نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید چیزی را از قلم نینداخته اید.

از اضافه کردن رویداد های مهم زندگی شخصی تان به این فهرست نیز اطمینان حاصل کنید. شروین در این باره می افزاید: «موفقیت در زندگی شغلی و زندگی شخصی را می توان با یکدیگر جابجا کرد. رضایت در هر یک از این دو حوزه به دیگری نیز تسری می یابد».

۲- عملکرد خود را ارزیابی کنید

برای هر دستاوردی به خودتان بازخور بدهید. شروین می گوید سعی کنید با خودتان صادق، منصف و بی طرف باشید و هم اطلاعات کمی را مد نظر قرار دهید و هم اطلاعات کیفی. اقدامات کیفی، نظرات شفاهی در مورد عملکرد کلی یا چند ویژگی خاص را شامل می شود. مثلاً می توانید بگویید «لازم است در جلسات مشارکت بیشتری داشته باشم» و به این ترتیب خوراک اهداف بعدی تان را فراهم کنید.

از لحاظ کیفی نیز می توانید با استفاده از مقیاسی مثل مقیاس یک تا پنج، به مهارت های خود امتیاز بدهید. نمره ی یک به «بهبود قابل توجه» نیاز خواهد داشت و پنج عملکردی «فوق العاده» محسوب می شود.

شروین می گوید در مورد امتیازات بهتر، از خودتان بپرسید چه مهارت ها و یا ویژگی هایی این امتیاز را برای شما به ارمغان آورده است. اما «در حوزه ها و چالش هایی که در آنها ضعیف تر بوده اید، موانعی که سد راه موفقیت شما شده اند را شناسایی کنید».

۳- نتایج خود را اندازه بگیرید

measurement

وقتی ویژگی های کیفی تان قابل اندازه گیری شد، اعداد و ارقامی نظیر میزان افزایش درآمد، جلوگیری از هزینه یا مبلغ صرفه جویی شده، و یا نرخ حفظ مشتری یا کارمندان خود را با امتیازاتتان مقابل هم قرار دهید و به مقایسه شان بپردازید. فالن اعتقاد دارد این کار کمک می کند ببینید در امور مختلف چقدر بهره ور بوده اید و کجا ها صرفاً سر خود را شلوغ کرده اید؛ بی آنکه نتیجه ی قابل توجهی از این کار حاصل شود.

۴- دستاورد های خود را با اهدافتان مقایسه کنید

کریس گیلبائو توصیه می کند اگر اهداف خود برای آن سال را قبلاً نوشته بوده اید، آنها را پیدا کنید و به مقایسه ی آنها با دستاورد هایتان بپردازید. او در بلاگ خود می نویسد: «معمولاً چند هدف هستند که آدم به هر دلیلی نمی تواند آنها را محقق کند. گاهی اوقات شرایط تغییر می کنند و هدف مذکور دیگر معنای خود را از دست می دهد. البته در مواقع دیگر، تحقق نیافتن اهداف ناشی از کوتاهی خود انسان است».

خود گیلبائو از سال ۲۰۰۵ تا به حال عملکرد سالیانه ی خود را مورد بررسی قرار داده است و می گوید این فرایند نرخ موفقیتش را بالا می برد. او نرخ موفقیت خود در تحقق اهدافش را حدود ۸۰ درصد اعلام می کند و می گوید «فکر می کنم این، میزان خوبی است، چرا که اگر به طور مداوم به ۱۰۰ درصد اهداف خود می رسیدم این احتمال وجود داشت که هدف هایم را بیش از اندازه پایین گرفته باشم».

۵- از دیگران نیز نظر بگیرید

نظرات پنج ذی نفع عمده ی عملکرد خود را نیز جویا شوید. شروین می گوید «با این کار ممکن است متوجه شوید بیش از حد به خودتان سخت گرفته اید، و یا برعکس، بیش از حد خوشبینانه با موضوع برخورد کرده اید. شکاف های موجود میان نظرات خود و آنها را شناسایی کنید و بر سر آنها به توافق برسید».

از همکارانتان نیز می توانید در مورد عملکرد خودتان نظر بگیرید. به یاد داشته باشید، وقتی نظر دیگران را جویا می شوید، نمی توانید آن را غیر وارد در نظر بگیرید. برای بررسی صحت نظرات می توانید به دنبال نظرات مشترک باشید.

۶- برای سال پیش رو برنامه بریزید

شروین می پرسد: «چگونه می خواهید در حوزه هایی که ضعف دارید پیشرفت کنید؟ برنامه تان برای حفظ نقاط قوتتان چیست؟ روی هر دوی اینها باید تمرکز کنید. روی چه چیزی می خواهید کار کنید؟ چه چیزی بیش از همه به شما احساس رضایت می بخشد؟».

فالن توصیه می کند در ادامه ی مسیر، اهداف خود را درست روبرویتان قرار دهید. او می گوید: «در طول سال هر بار که در این مسیر به نقطه ی عطف یا نقطه ای رسیدید که می توانستید معیار قابل سنجشی از تحقق برنامه ی خود داشته باشید، آن را روی کاغذ بیاورید. سپس در پایان سال می توانید به آنچه انجام داده اید و روی کاغذ آورده اید به راحتی دسترسی داشته باشید و نگاهی به آن بیندازید».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
  • امیر
    امیر | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    تو فکر بودم که اینکار رو انجام بدم اما دقیقا نمیدونستم چطوری، اومدم دیجیاتو و این مقاله رو دیدم خیلی خوب بود مرسی

مطالب پیشنهادی