ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سونی از نمونه اولیه برخی محصولات آینده نگرانه اش پرده برداشت

امروز در حاشیه فستیوال «SXSW»، شرکت ژاپنی سونی، برخی نمونه های اولیه ساخته شده در «Future Lab» خود را به نمایش کشید. همانگونه که انتظار می رفت، بیشتر تمرکز سونی به گجت های پوشیدنی اختصاص ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۳:۵۹

امروز در حاشیه فستیوال «SXSW»، شرکت ژاپنی سونی، برخی نمونه های اولیه ساخته شده در «Future Lab» خود را به نمایش کشید.

همانگونه که انتظار می رفت، بیشتر تمرکز سونی به گجت های پوشیدنی اختصاص داشت. Concept N، هدفونی است که در نگاه اول، شما را به یاد هدفون های بلوتوثی معمول می اندازد اما قابلیت های بیشتری را در خود جای داده است.

شاید اگر بخواهیم توضیح مختصر و مفیدی ارائه دهیم، باید بگوییم که شما در واقع پس از قرار دادن Concept N به دور گردن تان، یک عدد «اسپیکر اکو» از آمازون به دور گردن خود آویخته اید. این محصول از پایه طراحی گشته تا تمام عملیات را بدون دخالت دست، برای تان انجام دهد.

dscf3374-1-w650

در این محصول آینده نگرانه، ۴ میکروفون به همراه ویژگی لغو-نویز قرار گرفته اند که همواره در انتظار فرامین صوتی شما هستند. پس از گفتن عبارت کلیدی (گوش بده، آرک - Listen up Arc)، شروع به گوش دادن به دستورات شما نموده و توسط GPS موبایل تان، موقعیت مکانی را سنجیده و بر همان اساس پاسخ ها را ارائه می دهد.

اینک شما می توانید Concept N را به دور گردن خود آویخته و از آن بخواهید تا تیتر مهم ترین اخبار را برای تان بخواند، یا از شرایط هوا در ساعات و روزهای آتی بگوید یا حتی در مورد یک رستوران خاص در نزدیکی تان، اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد. حتی دستور ثبت یک تصویر را هم می توانید توسط Concept N صادر نمایید.

dscf3363-1-w650

درست متوجه شده اید؛ Concept N دارای یک دوربین بسیار کوچک در بدنه خود است. احتمالا پس از خواندن همین یک خط، به یاد مشکلات گوگل گلس و نگرانی مردم از بابت حریم خصوصی شان افتاده اید اما گویا سونی از اشتباهات گوگل پندهای بسیار گرفته است. دوربین در حالت عادی، در بدنه دستگاه پنهان است و تنها زمانی لنز قابل مشاهده می شود که کاربر قرار باشد با آن تصویر برداری کند.

Concept N می تواند به شکلی زیرکانه موسیقی یا فایل های صوتی را برای تان پخش کند در حالی که نیازی نباشد ایربادی در گوش خود قرار دهید. این ویژگی به لطف نحوه قرارگیری هوشمندانه اسپیکرها در بدنه Concept N فراهم آمده و صدا را در یک رنج محدود برای تان پخش می کند. به این صورت، نیاز نیست از دنیای پیرامون و صداهای رد و بدل شده در آن فاصله بگیرید؛ هم صدای موسیقی خود را دارید و هم می توانید متوجه باشید که اطراف شما چه می گذرد.

dscf3369-1-w650

(نویسنده وب سایت انگجت که شخصا Concept N را مورد آزمایش قرار داده، می نویسد که این محصول کیفیت فوق العاده ای ارائه ندارد اما کیفیت، از حد انتظار اولیه شما بالاتر خواهد بود.)

dscf3375-1-w650

اما اگر کیفیت صدای بالاتر برای تان اهمیت بیشتری دارد، سونی ایربادهای جذاب و منحصر به فردی را نیز در دست توسعه دارد؛ محصولی که نام «open-ear earphones» برایش انتخاب گشته. تصاویر این ایرفون را که ببینید، متوجه خواهید شد که توضیح دادن در موردش بیش از اندازه عجیب است. حفره ای باز در یک سوی آن قرار دارد و به شکلی جالب روی گوش کاربر قرار می گیرد. این در حالیست که در کنار کیفیت عالی، همچنان اجازه می دهد که کاربر صداهای محیط پیرامون خود را نیز بشنود و از آنها آگاه باشد.

کافیست آن را روی گوش خود گذاشته و شروع به شنیدن موسیقی کنید. در این حالت به راحتی می توانید گفتگوی افرادی که اطراف شما هستند را نیز بشنوید.

dscf3356-1-w650

اکنون این نگرانی وجود دارد که Concept N نیز همانند گوگل گلس با مشکلاتی مواجه شود و با بی میلی از سوی کاربران رو به رو گردد. سونی برای آگاهی دادن به کاربران در مورد قابلیت و پتانسیل های این محصول، راه درازی در پیش دارد اما از یک سو، باید در نظر داشت که این محصول همچنان در حد یک نمونه اولیه است و شاید فُرم نهایی که در آینده معرفی می شود، ظاهری متفاوت داشته باشد.

dscf3428-1-w650

اما بیایید به سراغ سایر محصولاتی که سونی معرفی کرد برویم. این شرکت همچنین یک جعبه مشکی رنگ در برابر حاضرین قرار داد که بی شباهت با یک اسپیکر بلوتوث نبود. این محصول در واقع یک پروژکتور است که می توانید آن را روی سطحی، نظیر یک میز قرار دهید. پس از قرار گیری اش، می تواند بازتاب تصاویر را در همان میز به نمایش کشد، آن هم به گونه ای تعاملی. به این معنا که شما می توانید اجسام نمایش داده شده روی میز را انتخاب کرده و جا به جا کنید.

DSCF3385-w650

البته تصور نکنید پرتوهای ساطع شده، لمسی هستند. چنین چیزی به سادگی ممکن نیست. این پروژکتور صرفا از سنسورهایی برخوردار است که حرکت دست شما را از فاصله ای نه چندان دور می سنجد و این تصور را ایجاد می کند که پرتوها و تصاویر به نمایش درآمده، حالتی لمسی و تعاملی دارند.

dscf3399-1-w650

سونی برای به نمایش کشیدن نحوه کارکرد این پروژکتور، دمویی بسیار هوشمندانه ارائه داد. این شرکت کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» را روی میزی قرار داده بود در حالی که پروژکتور تصاویری تعاملی ارائه می داد که با کتاب همخوانی و هماهنگی داشت. می توانستید همان عناصر به نمایش درآمده را بگیرید و روی میز جا به جا کنید. قابلیت نشانه دار کردن برخی از صفحه های کتاب نیز وجود داشت.

در نگاه اول این تکنولوژی بیش از اندازه جذاب به نظر می رسد اما باید کاربردهایش را در دنیای واقعی دید و سپس در مورد تلاش های قابل تقدیر سونی اظهار نظر کرد.

dscf3423-1-w650

این شرکت از نمونه اولیه یک پروژکتور دیگر هم رونمایی به عمل آورد که البته کمتر حس کاربردی بودن در آن دیده می شد. این پروژکتور aimable، از دستگاهی در بخش فوقانی خود بهره می گرفت که چند ردیف از اسپیکرهای کوچک در آن جای گرفته بودند.

dscf3425-1-w650

کار این اسپیکرها این بود که زاویه پخش صدا را نیز تغییر داده و از طرفی آن را به گوش شما برساند که تصویر از همانجا پخش می شوند. برای مثال، سونی تصویر یک UFO را روی دیوار به حرکت درآورد که از سمت راست به چپ یا برعکس حرکت می کرد. زمانی که UFO روی قسمت سمت راست دیوار دیده می شد، صدا هم از سمت راست شنیده می شد و در واقع صدا، تصویر را دنبال می کرد و این، قابلیت خاص همین پروژکتور بود. در تصویر فوق، یک تنفگ پلاستیکی را نیز روی میز مشاهده می کنید. سونی آن را در اختیار خبرنگاران قرار داد و به آنها اجازه داد تا به UFO شلیک کرده و آن را از پای درآورند.

sony-future-lab-haptic-feedback-01-w650

اما محصول آخری که سونی به نمایش کشید، یک کنترلر لمسی و ویبره ای بود که از یک نمایشگر تاچ و به همراه سنسور شتاب سنج (accelerometer) بهره می برد و البته بازخوردهای ویبره ای بسیار جذابی به کاربر ارائه می داد. در نمایشگر تاچ، صرفا یک دمو وجود داشت که یک گوی را در آن نشان می داد.

پس از اینکه کنترلر را کمی تکان می دادید، به لطف بازخوردهای لمسی کوچک (haptic) می توانستید حرکت گوی در نمایشگر و لغزیدن آن به طرفین را به شکل کاملا طبیعی حس کنید؛ گویی یک توپ واقعی در حرکت است. شاید بعدا سونی بخواهد از فناوری مشابه در کنترلرهای پلی استیشن بهره گیرد.

در کنار همه این محصولات عجیب و جالب، نکته مهم این است که رویکرد سونی در قبال معرفی محصولات با سایر شرکت های تکنولوژیک تفاوت های ویژه ای یافته است. شرکت ها اکنون تا محصول نهایی خود را آماده نکنند، پرده از آن بر نخواهند داشت در حالی که سونی امروز صرفا نمونه اولیه محصولاتی که در حال کار بر روی آنهاست را به نمایش کشید؛ محصولاتی که به خوبی تاریخچه غنی از نوآوری این شرکت را به نمایش گذاشتند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • آيزيس
    آيزيس | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    من طرفدار اپلم و هميشه هم محصولات اپل ميگيرم. ولي اين امير آدم بسيار بيشخصيتي هست.بهش محل نزارين خودش ديگه نظر نميده

  • امیر
    امیر | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    چه فایده داره هرچی میخواد بسازه
    وقتی یه اد م حسابی سونی دست نمیگیره
    اونقدر فن های سوتی ادمای بی تر بیتی هستند که همه از سوتی تنفرپیدا کردند

    • alireza
      alireza | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

      خب دوست عزیز تقصیر شماست های به علایق دیگران توهین میکنی (بنجل و...) توهین نکنی انتقاد درست کنی هیچ کس بی احترامی نمیکنه شما اول خودتو اصلاح کن

    • zia
      zia | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

      امیر فقط بگم شخصیت نداری که توهین میکنی
      هرکسی علاقه ای داره و به دلیلی علاقشو پیدا کرده مجبور نیستی توهین کنی کسی مثله تو ادم و با گوشی میشناسه سرش بزاره بمیره بهتره شورش و دراوردی سر هر خبر سونی میای چرت و پرت میگی و توهین میکنی هی هیچی نمیگیم بازم بیخیال نمیشی

  • محمد سپاهان
    محمد سپاهان | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    بچه ها جواب این امیر و کامران رو ندین در هر صورتی که میخواد باشه همین که جوابشونو ندین خیلی ضدحاله براشون اینا فقط دنبال یه جواب میگردن از بس تو واقعیت کسی بشون محل نداده

  • saeid
    saeid | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    پدر تکنولوژی سونی همیشه بنیان گذار بالاترین سطح محصولات در جهان بوده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی