ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دوران واقعیت مجازی با «کنفرانس توسعه دهندگان بازی» امسال آغاز خواهد شد

از شب گذشته، شهر سان فرانسیسکو، به مدت 4 روز میزبان کنفرانس سالانه توسعه دهندگان بازی یا GDC است. GDC برای بازی سازان، بستر مناسبی برای نمایش عمومی دستاورد های تکنیکی و هنری شان به ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰

از شب گذشته، شهر سان فرانسیسکو، به مدت 4 روز میزبان کنفرانس سالانه توسعه دهندگان بازی یا GDC است. GDC برای بازی سازان، بستر مناسبی برای نمایش عمومی دستاورد های تکنیکی و هنری شان به شمار می رود و سایرین می توانند با الگو گرفتن از پیشتازان این صنعت، کار خود را بهبود بخشند. با مشاهده دستاوردهای بازی سازان در این کنفرانس، تا حد خوبی می توان آینده این صنعت را در سال های آتی پیش بینی کرد.

با وجود حداقل 4 هدست واقعیت مجازی و دست کم 60 عنوانی که برای این هدست ها عرضه خواهند شد، صنعت بازی سازی به طور رسمی، در حال ورود به عصر واقعیت مجازی است.

از روز دوشنبه، همایش دو روزه ای در این کنفرانس با محوریت واقعیت مجازی کلید خورد که گستره وسیعی از بحث ها را در بر می گیرد. در این همایش از موضوعاتی چون مسئل تکنیکی از قبیل چگونگی تکنولوژی رندر در آینده گرفته تا مقالاتی در حوزه واقعیت مجازی و مباحث اجتماعی همچون تعرض در فضای واقعیت افزوده که موجب نگرانی بسیاری از روان شناسان شده، سخن گفته خواهد شد.

Eagle Flight
بازی Flight Eagle، ساخته یوبی سافت، امسال برای هدست های آکیلس ریفت و وایو عرضه خواهد شد

اما مباحث مرتبط با توسعه بازی های ویدیویی در فضای واقعیت مجازی و تجربیات بازی سازان از کار روی این تکنولوژی، تنها محدود به این همایش دو روزه نخواهد بود. شرکت های فعال در این حوزه، همایش های اختصاص خود را برگزار خواهند کرد که هم در مورد هدست های آنان که قرار است در آینده ای نزدیک عرضه شود بحث گردد و هم این که مردم، فرصتی برای آزمایش این هدست ها داشته باشند.

یوبی سافت در تمام مدت گردهمایی GDC حضور خواهد داشت، از دستاورد هایش در زمینه واقعیت مجازی سخن خواهد گفت و دموهای تکنیکی ای را که در این فضا توسعه داده برای عموم به نمایش خواهد گذاشت.

والو، که به همکاری شرکت HTC، هدست واقعیت مجازی HTC Vive را توسعه داده، طی روز های پایانی این کنفرانس، سالنی مختص واقعیت مجازی بر پا خواهد کرد. تمامی 30 توسعه دهنده ای که روی این هدست کار کرده اند و محصولی برای نمایش دارند می توانند در این سالن حضور یابند تا دستاورد های شان را به حضار کنفرانس معرفی کنند. HTC Vive قرار است در 5 آپریل (17 فروردین)، با قیمت 800 دلار عرضه گردد.

HTC_Valve_Vive
هدست HTC Vive، محصول مشترک والو و HTC

دوگ لمباردی، عقیده دارد که تکنولوژی واقعیت مجازی، نه تنها مرزهای بازی های ویدیویی را جا به جا خواهد کرد، بلکه در بسیاری از فعالیت های دیگر همچون آموزش و پرورش هم به کار گرفته خواهد شد. وی عقیده دارد که ترکیب محاسبات رایانشی و گرافیک، بالاخره به نقطه ای رسیده که به توسعه دهندگان، فرصت داده تا به تکنولوژی واقعیت مجازی که فعالان حاضر در صنعت و پیشگامان تکنولوژی، سال ها است که رویا آن را در سر خود می پرورانند، جامه عمل بپوشانند.

آکیلس، همایشی چند روزه برای معرفی آخرین نرم افزار های موجود برای هدست واقعیت مجازی ریفت به خبرنگاران، ترتیب خواهد داد، آن ها انتظار دارند که حداقل 40 بازی مختلف در این همایش، به نمایش حضار برسد. هدست واقعیت مجازی آکیلس ریفت، 28 مارس (9 فروردین)، با قیمتی معادل 599 دلار، عرضه خواهد شد.

برای آکیلس، زمان برگزاری کنفرانس GDC، درست پیش از تاریح عرضه این هدست است، فرصتی بسیار مناسب برای این شرکت که پیش از عرضه، امکانات نهایی آن را به عموم نشان دهد.

Oculus-Rift-2-1024x576
هدست Oculuc Rift

این ماه علاوه بر کنفرانس توسعه دهندگان بازی، ریفت نیز عرضه خواهد شد، هدست واقعیت مجازی ای که مخاطب کاربرانی است که بهترین ها را می خواهند و حاضرند برای محصولی که هنوز آینده مشخصی ندارد، 600 دلار خرج کنند. جیسون رابین، مدیر استودیو های جهانی آکیلس عقیده دارد که واقعیت مجازی این فرصت را به توسعه دهندگان می دهد تا گیمرها را در دنیای خودشان غرق کنند. تعداد قابل توجهی از توسعه دهندگان، با هیجان در حال کار روی ریفت هستند و ایده هایی نو و خلاقانه مطرح می کنند.

سامسونگ هم با هدست خود، Gear VR در این کنفرانس حضور خواهد داشت. این هدست 100 دلاری، پیشتر عرضه شده و حداقل یک عنوان، یعنی ماینکرفت، برای این هدست در این کنفرانس، به نمایش در خواهد آمد.

واقعیت مجازی مدیومی جدید است که به بازی سازان اجازه می دهد قدرت تفکر خود را برای خلق و کاوش روش های جدیدی برای ساخت بازی به کار گیرند، روش هایی که پیش از این، کسی تصورش را هم نمی کرد. اما با این حال، رابین مایل است که بازی های امروزی را هم روی عینک های واقعیت مجازی ببیند، بدون اینکه تغییری در هسته گیم پلی شان ایجاد شود، زیرا به لطف VR، بعد بصری بازی ها بسیار جذاب خواهد شد. به همین دلایل، رابین عقیده دارد که در آینده، واقعیت مجازی به یکی از ستون های صنعت گیم بدل خاهد گشت.

samsung_gear_vr
Gear VR سامسونگ

سونی هم از قافله واقعیت مجازی عقب نمانده و با هدست Playstation VR در کنفرانس GDC حضور خواهد یافت. بخشی از همایش سونی به این هدست اختصاص خواهد یافت و فرصتی خواهد بود برای نمایش عنوان های متنوعی که برای آن عرضه خواهند شد. گرچه سونی هنوز تاریح عرضه مشخصی برای Playstation VR تعیین نکرده، اما مشخص شده که این هدست در نیمه اول سال 2016 عرضه خواهد شد. نمایش Playstation VR با چند دمو تکنیکی مختلف و احتمالا نمایش برخی از بازی های این هدست همراه خواهد بود. هنوز مشخص نیست که چه تعدادی از بازی های PSVR در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

Epic Games هم میزبان بازی هایی خواهد بود که از آخرین موتور این شرکت یعنی Unreal Engine 4 بهره می گیرند. سالن این شرکت، محلی است برای جمع شدن سازندگانی که از این موتور در ساخت بازی های واقعیت مجازی استفاده می کنند.

ری دیویس، مدیر استودیو سیاتل اپیک و سخن گوی بخش واقعیت مجازی این شرکت، می گوید که بین 12 تا 15 عنوان مختلف در سالن اپیک حضور خواهند داشت که برای هر دو پلتفورم آکیلس و وایو عرضه خواهند شد. وی می افزاید که در سالن مختص به واقعیت مجازی GDC هم 12 عنوان دیگر حضور خواهند داشت که از آخرین ویرایش موتور این شرکت بهره می گیرند.

playStation_VR_headset1
Playstation VR

مگان اسکاویو، از مدیران کنفرانس GDC، هیاهوی زیادی پرامون تکنولوژی مجازی را نشان از پیشرفت بالای آن طی این سال ها می داند. وی عقیده دارد که بالاخره زمان تولد VR فرارسیده. طرفداران، توسعه دهندگان، سرمایه گذاران همگی منتظر این هستند که ببینند این تکنولوژی در آینده چگونه عمل خواهد کرد و چه تاثیری روی آینده صنعت گیم خواهد گذاشت.

دیویس کنفرانس GDC را تنها نمایه ای از آن چه در حال حاضر و در مقیاس بزرگ در صنعت گیم در حال روی دادن است می داند. وی در ادامه می گوید که تا به حال تقریبا تکنولوژی واقعیت مجازی، توجه همگان را به خود جلب کرده، تقریبا هر توسعه دهنده ای در حال ساخت محتویات گوناگون با استفاده از این تکنولوژی است و یا این که حداقل، رویا ورود به این مدیوم را در سر می پروراند.

برای بسیاری از بازی سازان حرفه ای، واقعیت مجازی با به ارمغان آوردن روندی نو و تازه در ساخت بازی و مهیا ساختن بستری کاملا جدید، روحی تازه به این صنعت دمیده، برای همین هم کاملا عادی است که بخش اعظمی از GDC به واقعیت مجازی اختصاص یافته، به لطف این کنفرانس، توسعه دهندگان می توانند با یکدگیر تبادل نظر کنند و تجربیات خود را با VR به اشتراک بگذارند.

playstation_vr_rigs_mechanized_combat_league_1
عنوان RIGS: Mechanized Combat League بازی اختصاصی Playstation VR

دیویس باور دارد که به مرور، این تکنولوژی رشد خواهد کرد و در دست کاربران بیشتری قرار خواهد گرفت. به همین جهت هم بازار این مدیوم به مرور گسترش می یابد و شاهد فعالیت بیشتری از سمت سازندگان خواهیم بود.

گرچه VR، هم اکنون نگاه های بسیاری را به سمت خود جلب کرده، اما بسیاری از کاربران هنوز هم آن را تکنولوژی بی دوامی می دانند که به سرعت از یاد ها خواهد رفت. GDC، بزرگ ترین فرصت برای این تکنولوژی است تا خود را نشان دهد و نظر گیمر ها را نسبت به خود تغییر دهد.

VR قدمی بسیار و مهم حیاتی برای دست یافتن به آرزوی دیرین ورود به دنیا های مجازی است، حضور در دنیایی غیر فیزیکی. در قدم اول، توسعه دهندگان باید سعی کنند این اعتماد را در بازیکنان به وجود بیاورند تا به سمت این تکنولوژی تازه بال و گرفته، مهاجرت کنند. VR به بازی سازان این اجازه را خواهد داد که بازی هایی خلق کنند که بازیکنان، کاملا در دنیای آنان غوطه ور خواهند شد.

دیویس، تاثیر تکنولوژی واقعیت مجازی در صنعت گیم را همانند تاثیر اولین GPU ها می داند، قطعه های سخت افزاری که پای رندر سه یعدی را به صنعت باز کردند. دیویس پا را فراتر می گذارد و تاثیر VR را از GPU هم فراتر می داند. وی عقیده دارد که این تکنولوژی موجب شکل گیری سبک های خواهد شد که کسی پیش از این حتی تصورش را هم نمی کرد. به عنوان یک گیمر، تصور کنید که چقدر جذاب خواهد بود که اگر به دنیای یک بازی وارد شوید، تجربه ای خارق العاده خواهد بود، مگر نه؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • bad name
    bad name | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

    عصر جدید داره اغاز میشه ?✌

  • علیرضا
    علیرضا | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

    عالیه ها فقط هد هاش گرونه به خدا

    • عشق شیائومی
      عشق شیائومی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

      زیاد هم گرون نیست دیگه. داره ارزون میشه

مطالب پیشنهادی