ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اریک اشمیت: هوش مصنوعی به شکل اجتناب ناپذیری برخی از مشاغل امروزی را تصاحب خواهد کرد

در سال های اخیر هوش مصنوعی نه تنها مورد توجه بسیاری از کمپانی های تکنولوژی قرار گرفته، بلکه نویسنده های فیلم های علمی-تخیلی نیز به سویش کشش بسیاری پیدا نموده اند و از ایده های ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

در سال های اخیر هوش مصنوعی نه تنها مورد توجه بسیاری از کمپانی های تکنولوژی قرار گرفته، بلکه نویسنده های فیلم های علمی-تخیلی نیز به سویش کشش بسیاری پیدا نموده اند و از ایده های مربوط به آن برای جذابیت بیشتر نوشته هایشان بهره می گیرند. به صورت کلی می توان گفت محبوبیت این دانش همه گیر شده و به قشر خاصی محدود نمی گردد.

پیرو همین امر، دو طرز فکر در رابطه آن در دنیا شکل گرفته: یکی اینکه ادعا می گردد هوش مصنوعی موجب پیشرفت بیشتر انسان و مدرن شدن سبک زندگی او خواهد شد و دیگری درست برعکس، باور دارد که این علم برای زندگی نوع بشر می تواند خطرناک محسوب گردد.

هر چه محصولات هوش مصنوعی بیشتر می گردد، این نگرانی ها نیز پررنگ تر می شوند به طوری که وقتی «آلفاگو» گوگل در مسابقه با یکی از برترین بازیکن های حرفه ای «گو» در جهان توانست او را شکست دهد اریک اشمیت بیان داشت که به نظر او هوش مصنوعی می تواند آینده شغلی انسان را تهدید نماید.

در همین راستا خوب است بدانید با اینکه آلفاگو در سه بازی اول توانست حریف انسانی خود را شکست دهد اما در نهایت شکست خورد و باخت او فقط در بازی چهارم صورت پذیرفت.

در مقایسه انسان و کامپیوتر باید گفت که هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم های از پیش تعریف شده می تواند از پس موقعیت های بحرانی بر بیاید، این در حالیست که انسان علاوه بر هوش از بینش و خلاقیت خود نیز در این امر بهره می گیرد و بنابراین در مهارت های حسی و حرکتی بسیار بهتر از کامپیوتر رفتار می کند. به همین دلیل، برد این برنامه رایانه ای برای بسیاری از اهالی تکنولوژی بسیار عجیب بود.

بازی چینی «گو» از جمله سرگرمی هایی است که به استدلال و بینش زیاد نیاز دارد و تا پیش از این بازی، فقط انسان ها می توانستند به خوبی آن را به انجام برسانند. همین امر موجب وحشت دوستداران تکنولوژی شد زیرا متوجه شدند که هوش مصنوعی تا چه اندازه رشد کرده و با این وضعیت امکان دارد در آینده بتواند بیشتر از حال، جای انسان را بگیرد. یا حتی در کارهای مهم جایگزین نیروهای انسانی بشود.

به گفته ی اریک اشمیت، این امر انکار ناپذیر است: «شکی نیست که هوش مصنوعی دایما در حال ارتقاء است و از این رو کارهای روتین و روزمره انسان ها در معرض خطر جدی قرار خواهند داشت.»

البته، فارغ از تمامی مشکلات مالی که هوش مصنوعی می تواند در آینده برای انسان درست کند، این علم در حوزه سلامتی بسیار برای او مفید بوده و موجب می گردد تا نوع بشر باهوش تر از قبل باشد و با اطمینان بیشتری قدم هایی در جهت پیشرفت زندگی خود بردارد.

از آنجا که پیشرفت این علم و نفوذ آن به زندگی بشر را نمی توان نادیده گرفت، پس بهتر این است که به جنبه های مثبت آن فکر کرده و مطمئن باشیم که پیشرفت در این حوزه نه تنها برای مردم خطرناک نخواهد بود، بلکه موجب خواهد شد تا انسان تجربیات بسیار عالی و هوشمندانه در بخش های مختلف زندگی خود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ali
    ali | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    من موندم با این رشد جمعیت و بحران اقتصادی و بیکاری یه همین هوش مصنوعی کم بود که بیاد شغلهارو از دستمون دربیاره وقتی بیکاری زیاد بشه فقرهم زیاد میشه بزهکاری هم زیاد میشه خلاصه که این هوش مصنوعی فقط باعث میشه روند رشد پولدار پولدارتر و فقیر فقیرتر افزایش پیدا کنه بعد آقا میگه چشمامون رو واضحات ببندیم تو خیالات سیر کنیم چون قطعا این روند به نفع جیب همین آقایون تموم میشه ?

    • Windy BAD
      Windy BAD | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

      داداش حرف دلم رو زدی ...
      باید برای توسعه این هوش مصنوعی ، یک قانون و اساس تعیین بشه
      و مهم ترین اون به نظرم باید این باشه که: طوری گسترش یابد که
      1. باعث ایجاد شغل شود (بصورت گستره و همچنین برعکسش موجب بیکاری گسترده نشه!!)
      2. ماشین های که یادگیری بلدند بتوان آن ها را با یک دکمه خاموش کرد! D:

      اولی خیلی مهمه واسه من ...
      خوشبختانه در زمانی بدنیا اومدیم که سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی چندین برابر شد
      شاهد رشد کامپیوتر ، ارتباطات ، اینترنت ، موبایل و در آینده هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ، واقعیت مجازی و غیره

مطالب پیشنهادی