ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: LG K10

ال جی در نمایشگاه CES 2016 با دو تلفن حضور پیدا کرد. همه انتظار داشتیم که این شرکت، سری موبایل های G Flex خود را به روز رسانی کند اما به جای آن، شاهد معرفی ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۱

ال جی در نمایشگاه CES 2016 با دو تلفن حضور پیدا کرد. همه انتظار داشتیم که این شرکت، سری موبایل های G Flex خود را به روز رسانی کند اما به جای آن، شاهد معرفی دو تلفن جدید K7 و K10 بودیم که K7 موبایلی اقتصادی و K10 موبایلی میان رده است.

K10 قصد دارد امکانات قابل توجهی را با قیمتی پایین ارائه کند و بارزترین ویژگی آن، طراحی اش محسوب می شود که از G3 و G4 الهام گرفته شده است. اگر خاطرتان باشد، سامسونگ طراحی خمیده گلکسی اس 3 را «الهام گرفته از طبیعت» می دانست. اکنون رقیب هموطن سامسونگ به سراغ طبیعت رفته و استفاده از منحنی ها را در این تلفن به اوج رسانده است. ال جی حتی از نمایشگر خمیده محدب 2.5D در آن استفاده کرده که دیدن چنین مشخصه ای در یک تلفن میان رده، قابل توجه است.

با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم آیا ال جی می تواند شما را به خریدن موبایل جدیدش ترغیب کند یا خیر.

طراحی

_MG_3126

ال جی در طراحی K10 از طراحی G3 و G4 استفاده کرده و آن را کمی تغییر داده است. دیدن چنین ظاهری در یک موبایل میان رده، جای خوشحالی دارد. بار اول که K10 را می بینید، باور نمی کنید یک میان رده است و فکر می کنید با یک موبایل رده بالای نسبتاً گران طرف هستید.

در این موبایل از منحنی ها به بهترین شکل استفاده شده است. گوشه های دستگاه گرد هستند و لبه های کناری منحنی طراحی شده اند تا در دست گرفتن موبایل راحت باشد. K10 از نمایشگر خمیده محدب 2.5D نیز بهره می برد. شیشه نمایشگر انحنای ملایمی دارد که در کناره های دستگاه با انحنای بدنه در یک راستا قرار می گیرد. این هماهنگی، ارگونومی آن را به اوج می رساند و در دست گرفتن K10 حس خیلی خوبی به شما می دهد، انگار که یک سنگ زیبای صیغل داده شده را در دست گرفته باشید.

_MG_3134

موبایل جدید ال جی کیفیت ساخت مطلوبی نیز دارد و با این که بدنه آن پلاستیکی است، حس یک موبایل با کیفیت و خوش ساخت را به شما می دهد. درب پشتی K10 بافت ریزی دارد که بر زیبایی آن افزوده است. ویژگی مثبت دیگر آن، این است که خش بر نمی دارد و اثر انگشت و لکه را هم جذب نمی کند. بنابراین می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید و بدون تهیه کردن قاب محافظ، از در دست گرفتن K10 لذت ببرید.

جلوی موبایل کاملاً خلوت است و هیچ دکمه ای وجود ندارد. ال جی همچون قبل، توانایی ویژه اش در کاهش حاشیه نمایشگر را بار دیگر در این تلفن نشان داده به طوری که حدود 71 درصد از مساحت جلوی دستگاه به نمایشگر آن اختصاص دارد و شاهد حاشیه های کمی در کناره ها و بالا و پایین نمایشگر هستیم. همین مسأله باعث می شود ابعاد K10 با وجود نمایشگر نسبتاً بزرگ 5.3 اینچی اش کوچک باشد و بتوانید به راحتی با آن کار کنید.

_MG_3233

K10 ابعادی معادل 146x74.8 میلی متر دارد، وزن آن موبایل برابر 142 گرم و ضخامتش برابر 8.8 میلی متر است. البته به دلیل باریک شدن بدنه در کناره ها، وقتی موبایل را در دست بگیرید، حتی باریک تر هم به نظر می رسد.

در پشت دستگاه، مثل همیشه شاهد حضور دکمه های فیزیک پاور و کنترل صدا هستیم که زیر دوربین 13 مگاپیکسلی آن قرار گرفته اند. البته ال جی در پرچمدار جدیدش یعنی G5، سنت شکنی کرده و دکمه ها را به کنار دستگاه منتقل کرده است. اما از آنجا که K10 پیش از G5 معرفی شده، این دکمه ها همچنان در پشت دستگاه قرار دارند.

_MG_3120

به نظر ما ال جی در طراحی K10 موفق عمل کرده و همه چیز را به بهترین شکل در کنار هم قرار داده است. طراحی این موبایل هر کسی را به سمت خود جذب می کند؛ مخصوصاً رنگ مشکی آن که مرز بین نمایشگر و بدنه در آن مشخص نیست. طراحی این موبایل وقتی خودش را بیشتر نشان می دهد که متوجه می شویم K10 یک میان رده با قیمت پایین است.

K10 در رنگ های مشکی و سفید عرضه شده است.

نمایشگر

_MG_3112

K10 از یک نمایشگر 5.3 اینچی IPS بهره می برد. این نمایشگر دارای رزولوشن 1280x720 است که در ابعاد یک نمایشگر 5.3 اینچی، تراکمی معادل 277 پیکسل در هر اینچ را فراهم می کند. اینجاست که باید بگوییم: تراکم هست، ولی کم است. بنابراین موقع خواندن متون ریز احتمالاً مجبور خواهید شد تصویر را بزرگنمایی کنید.

نمایشگر K10 از کیفیت خوبی در نمایش تصاویر برخوردار است و رنگ ها را پویا و با طراوت نشان می دهد. همچنین کنتراست بالایی دارد و رنگ مشکی را با خلوص زیادی نشان می دهد به طوری که گاهی اوقات مرز نمایشگر با حاشیه آن را گم می کنید. البته خمیده بودن شیشه نمایشگر و پنل TFT آن، زاویه دید نمایشگر را تحت تأثیر قرار داده و نمی توانید از هر زاویه ای به آن نگاه کنید.

_MG_3237

این نمایشگر از فناوری In cell برخوردار است. با استفاده از این فناوری، پنل نمایشگر و حسگر لمسی آن با هم ادغام می شوند که ضمن کاهش ضخامت پنل نمایشگر، سرعت پاسخگویی حسگر لمسی را نیز افزایش می دهد.

نمایشگر K10 از پوشش گوریلا گلس 3 بهره می برد که از استحکام مناسبی برخوردار است. خمیده بودن آن نیز استحکام پوشش نمایشگر در برابر ضربه را افزایش می دهد. البته در هر صورت توصیه ما این است که از خریدن برچسب محافظ نمایشگر غافل نشوید.

_MG_3235

حداکثر نور نمایشگر حدود 400 نیت است که نور نسبتاً قابل قبولی برای خوانایی نمایشگر زیر نور مستقیم خورشید فراهم می کند. K10 حسگر نور نیز دارد و متناسب با نور محیط، نور نمایشگر را تنظیم می کند.

نرم افزار

1 (2)

K10 با اندروید 5.1 عرضه شده اما به روز رسانی اندروید 6 نیز برای آن ارائه گردیده است. این موبایل از رابط کاربری مشابه G4 یعنی LG UX 4.0 بهره می برد. البته قابلیت های آن محدودتر شده اند اما از آنجایی که این رابط کاربری قابلیت چندان خاصی ندارد، نبودشان نیز چندان احساس نمی شود. اما اصلی ترین قابلیت موبایل های ال جی یعنی قفل ضربه ای Knock On در اینجا فراموش نشده و می توانید با زدن ضربات مشخصی به نمایشگر، قفل آن را باز یا بسته کنید.

2 (2)

رابط کاربری K10 ساده و خلوت است و از این نظر شباهت زیادی با اندروید خالص دارد. البته فضای آن به خاطر آیکن های کارتونی و منوهایش، رنگارنگ تر است. تنها اپلیکیشن خاصی که به صورت پیش فرض روی K10 وجود دارد، QuickMemo+ ال جی است که اپلیکیشن خوبی برای یادداشت برداری محسوب می شود. همچنین در این رابط کاربری به کیبورد ال جی نیز دسترسی خواهید داشت که از سوایپ و فرهنگ لغت داخلی نیز پشتیبانی می کند.

دوربین

_MG_3129

دوربین K10 از نظر مشخصات و رابط کاربری، شباهت های زیادی به G3 دارد. دوربین اصلی آن در مدل LTE که در اختیار ما بود، 13 مگاپیکسل با گشودگی f/2.2 است و در مدل 3G برابر با 8 مگاپیکسل. دوربین جلوی آن نیز در مدل LTE برابر 5 مگاپیکسل  با گشودگی f/2.4 است و در مدل دیگر برابر با 8 مگاپیکسل. دوربنی K10 در همه مدل ها توانایی فیلم برداری Full HD را دارد.

رابط کاربری دوربین کاملاً همانند G3 طراحی شده؛ ساده و خلوت. خوبی اش این است که کار کردن با دوربین خیلی راحت می شود و بدی آن این است که به هیچ تنظیماتی دسترسی ندارید. فقط می توانید بین نسبت های تصویر 4:3، 16:9 و 1:1  (مربعی) و فیلم برداری HD یا Full HD انتخاب کنید.

از قابلیت های دوربین می توان Gesture shot را نام برد. در این حالت، می توانید با مشت کردن دست خود، عکس سلفی بگیرید. همچنین اگر در محیط کم نوری باشید، با فعال کردن فلش دوربین جلو، نمایشگر با تاباندن نور زیاد، نقش فلش را بازی می کند. قابلیتی که در آیفون هم شاهد آن هستیم اما به شکل دیگری.

cam (2)

لازم به ذکر است که جدای از کارکرد متفاوت این قابلیت در موبایل های دو شرکت، ال جی در این حرکت پیش قدم بوده است و نباید هیچ یک را به کپی از دیگری متهم کرد. در ال جی تصویر زنده دوربین کوچک می شود و درون یک کادر پر نور قرار می گیرد که همواره نور می دهد. اما در آیفون فقط در لحظه عکاسی نور زیاد می شود.

قابلیت عکس برداری با دستور صوتی هم وجود دارد. مثلاً با گفتن Cheese می توانید به دوربین بگویید عکس بگیرد. این قابلیت علاوه بر حالت سلفی، در حالت عکس برداری معمولی هم کاربرد دارد. اما قابلیتی که جای خالی آن به شدت احساس می شود، حالت HDR است. بنابراین ممکن است گاهی تصاویرتان در شرایط نوری خاص، تیره شود.

اما برسیم به کیفیت تصاویر دوربین. کیفیت تصاویر خوب است و K10 نه تنها از هم رده های خودش بالاتر قرار می گیرد، بلکه از نظر کیفیت (نه قابلیت ها) می تواند بعضی از موبایل های بالاتر از خودش را هم به چالش بکشد. جزئیات و نور تصاویر (به جز شرایطی که به HDR نیاز دارد) در حد مطلوبی قرار دارد و می توانید تصاویر زیبایی با این دوربین ثبت کنید. برای عکاسی در محیط های کم نور نیز این دوربین به فلش LED مجهز شده است. کیفیت و نور تصاویر در محیط های کم نور نیز قابل قبول است.

دوربین جلو نیز کیفیت خوبی دارد اما LG بیشتر روی رزولوشن 5 مگاپیکسلی آن تمرکز داشته زیرا جزئیات تصاویر خوب است اما در جذب نور به خوبی دوربین جلو نیست و گاهی تصاویر تاریک یا نور زده می شوند.

سخت افزار

_MG_3232

K10 در مدل های مختلفی با چیپست های اسنپدراگون کوالکام (مدل های سری K420) و مدیاک (مدل های سری K430) عرضه شده که پردازنده، رم و گرافیک متفاوتی دارند. مدلی که در اختیار ما قرار داشت، از چیپ مدیاتک MT6753 برخوردار بود. این چیپ به پردازنده 64 بیتی 8 هسته ای Cortex-A53 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Mali-T720 مجهز و از 2 گیگابایت رم برخوردار است.

چنین سخت افزاری برای انجام کارهای روزمره مثل وب گردی، تلگرام بازی، عکس گرفتن، موسیقی گوش دادن و کارهایی از این قبیل کاملاً جواب می دهد اما نباید انتظار کارهای سنگین از آن داشته باشید. بنابراین چندان روی آن برای بازی های سه بعدی سنگین حساب نکنید. اما می توانید بازی های سه بعدی سبک تر مثل Temple Run را به راحتی روی آن اجرا کنید.

bench (2)

عملکرد سخت افزار در داخل سیستم عامل خوب است و جا به جایی در منوها روان و بدون لگ صورت می گیرد. اپلیکیشن ها نیز با سرعت بالایی اجرا می شوند و در کل می توان عملکرد سخت افزاری LG K10 را در رده خودش رضایت بخش دانست. بنچمارک آنتوتو با امتیاز حدود 36000 نیز بیانگر این موضوع است. K10 دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی است و امکان افزایش آن با کارت حافظه تا 32 گیگابایت نیز وجود دارد.

صدا

_MG_3131

تنها اسپیکر K10 در پشت آن قرار دارد. کیفیت صدای این اسپیکر بالا است اما حجم صدای بسیار کمی دارد. محل قرارگیری این اسپیکر به گونه ای است که وقتی موبایل را در دست می گیرید یا آن را روی سطح قرار می دهد، حجم صدای اسپیکر کمی افزایش پیدا می کند چون صدا جهت دهی می شود. اما باز هم کم است.

_MG_3255

برویم به سراغ هندزفری. در جعبه K10 یک جفت هندزفری معمولی قرار دارد که استفاده از آن را چندان پیشنهاد نمی کنیم چرا که از نظر کیفیت ساخت، کیفیت صدا و راحتی، رضایت بخش نیست. البته انتظار بیشتری هم نمی توان داشت. فراموش نکنید که چه قدر دارید هزینه می کنید.

امکانات ارتباطی

_MG_3230

LG K10 جزو معدود میان رده هایی در این محدوده قیمت است که از شبکه 4G LTE پشتیبانی می کند و همین ویژگی آن را متمایز می سازد. این موبایل در مدل دو سیم کارته نیز عرضه شده و از سیم کارت نانو پشتیبانی می کند. صدای شما با داشتن دو میکروفون که یکی به عنوان نویز گیز عمل می کند، شفاف منتقل می شود اما صدای اسپیکر مکالمه در محیط های شلوغ کم است. از دیگر امکانات ارتباطی K10 می توانیم بلوتوث 4.1 و NFC را نام ببریم.

باتری

_MG_3139

ال جی معمولاً در زمینه باتری خوش نام است. اینجا هم با K10 عملکرد خوبی از خود نشان داده است. این موبایل به یک باتری 2300 میلی آمپری مجهز شده که با یک بار شارژ کامل می تواند 2 روز شما را همراهی کند. البته پردازنده کم مصرف و نمایشگر 720p آن نیز در این ماندگاری تأثیر به سزایی دارند.

خوشبختانه درب پشتی K10 باز می شود و باتری آن قابل تعویض است. بنابراین اگر 2 روز ماندگاری باتری و حتی فعال کردن حالت Battery saver جواب نداد، می توانید یک باتری اضافه برای موقع ضروری تهیه کنید.

جمع بندی

_MG_3108

ال جی نشان داده که می توان موبایلی ساخت که طراحی خوب، کیفیت بالا و امکانات مناسب، همه را یک جا با هم ارائه کرد. از جمله ویژگی های مثبت K10 می توانیم به نمایشگر خوب، دوربین با کیفیت، سخت افزار مناسب، طراحی زیبا و پشتیبانی از LTE اشاره کنیم. چنین قابلیت هایی در این رده قیمت، K10 را به یک گزینه وسوسه انگیز تبدیل می کنند. هواوی 4X و P8 Lite جدی ترین رقبای K10 هستند اما پشتیبانی نرم افزاری ضعیف هواوی باعث می شود K10 گزینه برتر باشد.

LG K10 مدل دو سیم کارته K430 (چیپ مدیاتک) با قیمت 630 هزار تومان به فروش می رسد.

_MG_3253

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • Yashar Nafaspour
    Yashar Nafaspour | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

    سلام گوشی من LG K10هستش و رم گرفتم و گذاشتم در گوشی چگونه می توان حافظه ای پیش فرض رو عوض کنم

  • Mohamadreza Rajabi
    Mohamadreza Rajabi | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    Lg k10 هدست ساپورت میکنه؟
    لطفا جواب بدید واجبه

  • Mohamadreza Rajabi
    Mohamadreza Rajabi | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    این گوشی هدست واقعت رو ساپور میکنه

  • Mohamadreza Rajabi
    Mohamadreza Rajabi | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    سلام.این گوشی ژیروسکوپ داره یا به طور کلی هدست واقعت مجازی رو ساپور ت میکنه؟?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی