ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چه میزان از بازی های «دسترسی زودهنگام» استیم به نسخه نهایی خود می رسند؟

با وجود رشد هزینه های ساخت بازی های ویدیویی، تولیدکنندگان در سال های گذشته روش های گوناگونی را برای کاهش شکست پروژه امتحان کرده اند. یکی از این راه حل ها Early Access یا دسترسی زودهنگام ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

با وجود رشد هزینه های ساخت بازی های ویدیویی، تولیدکنندگان در سال های گذشته روش های گوناگونی را برای کاهش شکست پروژه امتحان کرده اند. یکی از این راه حل ها Early Access یا دسترسی زودهنگام به بازی ها است. اما منظور از دسترسی زودهنگام چیست؟

با این روش آثاری که ساخت آنان تا مرحله قابل اجرا پیش رفته باشد در پلتفرم های مجازی مانند استیم با قیمتی مشخص منتشر می گردند. سپس بازیکنان علاقه مند می توانند تصمیم به خریداری آن ها کرده [بدون نیاز به هزینه دوباره برای نسخه نهایی] و در مدت زمان باقی مانده تا اتمام ساخت بازی، نظرات خود را به سازنده برسانند.

بدون شک این ویژگی باعث می شود تا اثر نهایی بیش از پیش بهتر شود. اما چه میزان از این بازی ها به مرحله پایانی می رسند؟ بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی EEDAR، در طول 18 ماه گذشته تنها 25 درصد از بازی هایی که در حالت دسترسی زودهنگام در استیم انتشار یافتند به نسخه نهایی خود رسیدند.

شاید درصد یاد شده در نگاه اول کم به نظر برسد اما خرید این نوع بازی ها با گذشت زمان از سوی مصرف کننده افزایش یافته و در پی آن نیز سازندگان بیشتری به روش مورد بحث روی آورده اند. برای اثبات این حرف نگاهی به جدول پایین بیندازید. این نمودار که از مارس 2013، زمان تشکیل قابلیت Early Access در استیم، تا ماه کنونی را نشان می دهد، به خوبی بیان گر افزایش محبوبیت این شیوه بین سازندگان است.

early-access-1
نمودار آبی رنگ نشان دهنده بازی های دسترسی زودهنگامی هستند که در مدت زمان مشخص به نسخه نهایی رسیدند. نمودار خاکستری رنگ نیز بازی هایی که نسخه کامل آن در مدت زمان مشخص منتشر نشده را نشان می دهد.

البته از حق نگذریم آثار بسیار خوبی تاکنون با این روش منتشر شده اند که می توان به بازی هایی مانند Divinity: Original Sin ،Grim Dawn ،Wasteland 2 یا DayZ اشاره کرد. حالا این اتفاق زمانی رنگ و بوی جالب تری به خود می گیرد که می دانیم برخی از این عناوین نیز بودجه های خود را از طریق کمپین های وبسایت کیک استاتر و مردم تامین نموده اند.

ساده تر بگوییم، در این گونه آثار، مخاطب از همان ابتدا نقش بسیار موثری در ساخت بازی دارد. از بحث اصلی دور نشویم و به آمار و ارقام بیشتر این گزارش بپردازیم. در قسمتی دیگر این تحلیل، بین 18 ماه ابتدایی بازی های دسترسی زودهنگام استیم با 18 ماه نهایی آن مقایسه ای صورت گرفته که میانگین زمان انتشار نسخه Early Access تا نهایی را نشان می دهد.

early-access-2
سطر دوم بیانگر 18 ماه ابتدایی و سطر سوم 18 ماه انتهایی است. ستون های دوم تا چهارم نیز به ترتیب تعداد عناوین دسترسی زودهنگام، درصد بازی هایی که نسخه نهایی آنان عرضه شده و میانگین زمانی بین انتشار نسخه ناکامل تا اصلی را نشان می دهند.

البته طبیعتا زمان ساخت بازی در هر سبک متفاوت است. آمار EEDAR پیرامون این موضوع نیز به خوبی اثبات کننده جمله قبلی خواهد بود. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، میانگین زمان انتشار بین نسخه اصلی و نسخه دسترسی زودهنگام بازی های شبیه سازی بیشتر از دیگر سبک ها است.

early-access-3
ترتیب زمان انتشار بین نسخه دسترسی زودهنگام و نهایی در سبک های مختلف. سبک ها از بالا به پایین عبارت اند از: پازل، بازی های داستانی، آرکید، استراتژی، اکشن، نقش آفرینی، شوتر، ماشین سواری و شبیه سازی.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی