ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ماجرای شکل گیری پورشه 917؛ قهرمان بلامنازع مسابقات استقامت در دهه هفتاد

اواخر دهه هفتاد میلادی را تصور کنید؛ فورد چهار سال متوالی به کمک خودرویی به نام GT40 به مقام قهرمانی لمانز دست یافته و فراری نیز زخم خورده از این رویداد در صدد انتقام گیری ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

اواخر دهه هفتاد میلادی را تصور کنید؛ فورد چهار سال متوالی به کمک خودرویی به نام GT40 به مقام قهرمانی لمانز دست یافته و فراری نیز زخم خورده از این رویداد در صدد انتقام گیری و اعاده حیثیت از دست رفته است.

در چنین فضایی بود که پورشه به عنوان یکی از بازیگران رده‌های بعدی در این مسابقات تصمیم گرفت تا خودرویی جدید را وارد عرصه کند.

1969-porsche-917-at-zuffenhausen

در آن زمان فردیناند پیچ (پدر معنوی ویرون و برخی از خودروهای نام آشنای دیگر) به همراه هلموت بوت رهبری تیم پورشه را برعهدا داشتند و هدف آن‌ها رسیدن به اولین مقام قهرمانی پورشه در لمانز بود.

برای نیل به این هدف دو پیشرانه 6 سیلندر 2.25 لیتری قبلی پورشه را با یکدیگر ادغام کردند تا یک پیشرانه 12 سیلندر تخت پدید بیاید. در کنار این با توجه به تجارب کسب شده در خودروهایی همانند 908، یک شاسی فضایی بسیار سبک و استثنائی طراحی شد.

بنابر قوانین آن دوران، باید حداقل 25 نمونه از هر خودرو تولید می‌شدند تا جواز حضور در مسابقات اتوموبیلرانی کسب شود. بنابراین اندکی پس از رونمایی از محصول جدید با کد 917 در نمایشگاه 1969 ژنو، 25 دستگاه از آن در مقابل کارخانه پورشه پارک شدند تا فردیناند پیچ بتواند تاییدی برای حضور آن کسب کند.

Porsche_917-20_front-right_Porsche_Museum

در سال 1969 برای اولین بار پورشه مدل 917 را در پیست مسابقه آزمود. از همان ابتدای کار مشخص شد که 917 با وجود آن که از باقی خودروها به مراتب سریعتر است، اما توانایی مقابله با رقبای سرسخت ایتالیایی را ندارد. با این حال پورشه عزم خود را جزم کرد تا بتواند در سال بعد با تمام قوا به سمت قهرمانی یورش ببرد.

برای این کار چندین گونه متفاوت از این خودرو با اشکال متفاوت دم و دماغه و حتی فرم کلی متفاوت بدنه تولید شدند و به تیم‌های متفاوتی (حتی به تیم‌های شخصی و بدون حمایت مالی پورشه) سپرده شدند تا شانس پیروزی این خودرو افزایش یابد.

دلیل اصلی این امر اما عدم اطمینان مهندسان پورشه از کارایی تمامی گونه‌های این خودرو بود کخ در طول پروسه طراحی، زاده شده بودند. در نهایت در فصل 1970 پورشه بسیار خوش درخشید و توانست علاوه بر پیروزی‌های متوالی، دو مقام اول و دوم لمانز را کسب کند. این به معنای پیروزی پورشه بر رقیبی سرسخت به نام فراری 512 در فصل  1970 و  در تمامی مسابقات به جز سبرینگ بود.

porsche-917-long-tail-1971

در سال 1971 اما علاوه بر فراری، آلفارومئو نیز با خودرویی جدید یعنی سری 33 وارد میدان شده بود و خود را برای شکست دادن پورشه آماده می‌کرد. با این حال پورشه در این فصل نه تنها از قهرمانی خود در لمانز دفاع کرد، که توانست سریعترین رکورد تاریخ مسابقات لمانز تا سال 2010 را نیز از خود برجای بگذارد.

حکمرانی 917 بر مسابقات به حدی بود که دست اندرکاران برای فصل 1972 با محدود کردن حجم پیشرانه، سعی کردند تا از شرکت کردن آن جلوگیری کنند. به همین دلیل پورشه نیز تصمیم گرفت تا این خودرو افسانه‌ای را به مسابقات Can-Am بفرستد.

porsche-917-short-tail-le-mans-winner-1970

جایی که 917 در آن نیز خوش درخشید و توانست در دو فصل 1972 و 1973 به مقام اول دست یابد. بنابراین 917 به عنوان اولین قهرمان لمانز با نشان پورشه توانست در دو سوی اقیانوس اطلس به اسطوره‌ای بدل شود که هیچ رقیبی به گرد پای آن نمی‌رسید و تنها تغییر قوانین بود که از پس آن برمی‌آمد!

Porsche-917-1973-CanAM-Series-Winner-Porsche-917-30-1920x1440

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی