ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هیوندای النترا 2016 در برابر مزدا 3 2016: کره 1 – ژاپن 0

سدان های سایز کوچک بخش قابل توجه ای از سهم بازار را در اختیار خود دارند و سازندگان ژاپنی و کره ای بیش از هر کشور دیگری در تولید این کلاس خودروها فعالند. در کشور ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

سدان های سایز کوچک بخش قابل توجه ای از سهم بازار را در اختیار خود دارند و سازندگان ژاپنی و کره ای بیش از هر کشور دیگری در تولید این کلاس خودروها فعالند. در کشور ما مزدا 3 توسط گروه بهمن خودرو در هر دو مدل هاچبک و صندوق دار تولید شده است و امروزه هم پس از برداشته شدن تحریم ها نسل قبلی این خودرو همچنان در حال تولید است.

هیوندای النترا هم به صورت وارداتی در بازار ایران عرضه می شود و استقبال بسیار خوبی از آن شده است. حال به سراغ جدیدترین مدل های این دو خودرو پر فروش رفته ایم تا ببینیم آخرین حرف های این دو شرکت در تقابل رودرو چگونه رد بدل خواهد شد.

1.قیمت و مشخصات

در هر دو بخش قیمت و مشخصات رقابت بسیار نزدیک است. مزدا 3 سدان با جعبه دنده اتوماتیک قیمت پایه ای 26.790 دلار استرالیا دارد و هیوندای النترا Elite اتوماتیک 26.490 دلار استرالیا قیمت خورده است. در بخش تجهیزات هر دو آن ها با تریم چرم پوشیده شده اند.

متخصصان مزدا و هیوندای به ترتیب چرم مشکی و دوخت قرمز و چرم مشکی با دوخت برنز رنگ را برای صندلی ها انتخاب کرده اند. همچنین هر دو خودروساز از یک صفحه نمایش مرکزی در کنسول بهره می برند که 7 اینچی است. سیستم بلوتوث و پخش صدا هم از دیگر تجهیزات این دو است. مزدا 2 جایگاه برای درگاه USB تعبیه کرده و هیوندای یک عدد.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-90

نمایشگر هیوندای برنامه کارپلی اپل را نشان می دهد و مزدا هم برنامه خودش را بر روی این صفحه به نمایش می گذارد. هر دو صفحه نمایش لمسی هستند اما صفحه نمایش مزدا باهوش تر است و کیفیت بیشتری هم دارد.

کنترل کننده چرخشی در هیوندای باعث می شود که بین صفحه های مختلف به راحتی حرکت کنید. هر دو خودرو به سیستم کنترل صوتی مجهزند، البته مزدا از سیستمی که خودش طراحی کرده بهره می برد و سیستم کنترل به کمک صدا در هیوندای مبتنی بر رابط کاربری اپل است.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-20

در بخش ناوبری، مزدا یک سیستم ناوبری ماهواری با مالکیت خود را دارا است و هیوندای تنها از طریق اتصال یک آیفون می تواند نقشه را برای شما نمایش دهد.

اگر از دیگر پلت فرم ها همچون آندروید استفاده می کنید، از این قابلیت محروم خواهید بود. اما هیوندای اعلام کرده است که با یک آپدیت جدید قابلیت کنترل با سیستم عامل آندروید را هم ارائه خواهد کرد.

کنترل سیستم تهویه دو منطقه ای، چراغ های اتوماتیک و برف پاک کن اتوماتیک، آینه وسط خودکار و نشان دهنده سرعت دیجیتال از دیگر تجهیزات مشترک این دو هستند. هیوندای مجهز به چراغ های Led برای روشنایی در روز است.

هر دو خودرو با دکمه استارت/استاپ موتور عرضه می شوند و کلیدهای آن ها از نوع هوشمند است اما هیوندای از سیستم Keyless یا ورود بدون کلید بهره می برد که مزدا این یک قلم را در مزدا 3 جا انداخته است.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-5

مزدا چرخ های 16 اینچی دارد، در حالی که هیوندای از چرخ 17 اینچی بهره می برد. هر دو خودرو 6 ایربگ دارند. دوتا در جلو، دو ایربگ کناری  و ایربگ پرده ای با پوشش کامل.

سیستم کنترل کشش در هر دو به صورت استاندارد عرضه می شود و هر دو آن ها دوربین دید عقب و سنسور پارک در عقب را دارا هستند. در هر صورت اگر بخواهیم از لحاظ ارزش گذاری به این بخش نگاه کنیم هیوندای برنده این رقابت خواهد بود.

ELANTRA-3

2.ابعاد و اندازه ها

مزدا 3 به مقدار کمی طویل تر است، 4580mm در مقابل 4570mm و همینطور بلند تر است، 1455mm در برابر 1440mm. اما هیوندای خودروی پهن تری است، 1800mm در برابر 1795mm.

بزرگ ترین تفاوت در بخش صندوق عقب مشاهده می شود. هیوندای ادعا کرده است که صندوقش 458 لیتر فضا دارد و مزدا هم 408 لیتر فضای صندوق دارد. پس فضای صندوق هیوندای به شکل قابل توجهی بزرگتر است و عمق بیشتری دارد و پهن تر است.

هر دو خودرو قابلیت خواباندن صندلی های عقبی را دارند اما کار چندان راحتی نیست و نمی توان این حرکت را به سهولت انجام دارد.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-34

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-29

3.فضای کابین

در این بخش شاید فاصله کمی بیشتر شود، مزدا سعی کرده که سطح لوکس تری را به نمایش بگذارد و احساس خاص تر بودن را نسبت به هیوندای القا کند.

دوخت قرمز رنگ دور فرمان، ترمز دستی، و شیفتر دنده ها در کنار طراحی صندلی و درب خودرو، فضایی با طراحی خوب و ساده را به وجود آورده است.

کابین مزدا در عین این که جذابیت های خاص به خود را دارد. استفاده از فلز با کیفیت که احساس بسیار خوبی را در حین تنظیم سیستم تهویه ارائه می کند، اتاق این خودرو را به مکانی دوست داشتنی تبدیل کرده است. اما هیوندایی در ارائه یک محیط غیر جذاب و خسته کننده مهارت خود را نشان داده است و در مقابل مزدا شانسی ندارد.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-46

البته طراحی کابین هیوندای به نظر منطقی می آید، اتاق آن بزرگ تر است و در صندلی راننده احساس راحت تری را عرضه می کند و به سختی می توان ایرادی در بخش مونتاژ قطعات از آن گرفت. اما هیوندای هرگز به سطح خاص بودن مزدا نمی رسد و این را هر بیننده ای با مقایسه این دو تایید می کند.

هیوندای در بخش ارائه فضا بهتر از مزدا عمل کرده است. هیوندای حتی در بخش کنار پا هم فضای بیشتری در اختیار شما می گذارد و می توانید تاثیر پهن تر بودن آن را در اینجا پیدا کنید.

ELANTRA-2

جا لیوانی در بین دو سرنشین جلو در هر دو خودرو قرار شده است. هیوندای جای USB را در مقابل دسته دنده قرار داده که فضای کمی برای اسمارت فون های امروزی است. اما مزدا به دلیل دارا بودن دو خروجی فضای بیشتری برای وصل کردن اسمارت فون به درگاه USB عرضه می کند.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-69

در بخش صندلی عقب هیوندای فضای بیشتری برای سر و شانه ها عرضه می کند و صندلی آن هم حالت نیکمت گونه ای دارد. اتصال 3 صندلی بهم به گونه ای است که به راحتی می توان سوار و پیاده شد.

در صورتی که در مزدا قطعا دشواری های بیشتری را تجربه خواهید کرد. اما مزدا فضای سر بیشتری دارد و صندلی های آن به گونه ای است که بیشتر برای دو نفر طراحی شده و احتمال این که بتوانید 3 بزرگسال را در عقب مزدا جای دهید چندان زیاد نیست.

ELENTRA--1

اگر نسخه Elite هیوندای را بخرید دریچه هوای سرنشینان عقب را هم خواهید داشت. اما مزدا در هیچ کدام از مدلهایش این قابلیت را عرضه نمی کند.

4.پیشرانه و مشخصات فنی

در این بخش هم اول به اشتراکات آن ها اشاره خواهیم کرد. موتور 2 لیتری 4 سیلندر بنزینی بر روی هر دو آن ها قرار داده شده است. موتور هیوندای 150 اسب بخار قدرت را در دور 6200rpm تولید می کند و گشتاور 192 نیوتن متری را در دور 4000rpm ارائه می دهد.

در مقابل مزدا در حدود 152 اسب بخار قدر را در دور 6000rpm تولید می کند و گشتاور 200 نیوتن متری را در دور 4000rpm عرضه می کند. خوب تشابه فراوانی در این بخش وجود دارد، با دو خودروی محور متحرک جلو به همراه جعبه دنده خودکار 6 سرعته همراه هستیم و مزدا پدال شیفتر پشت فرمان را هم برای ما قرار داده است در حالی که در هیوندای چنین آپشنی عرضه نشده است.

در واقع مزدا با ارائه این شیفتر های تعویض دنده به صورت دستی خواسته تا راننده را بیشتر درگیر رانندگی کند و ذات اسپرتی خود را نشان دهد. به خصوص در هنگام سبک کردن دنده می توان سرعت آن را در مقایسه با حالت تمام خودکار مشاهده کرد.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-7

در هر صورت در حالت تعویض دنده به صورت دستی در هر دو این ها می توانید از بازه وسیع دور موتور استفاده کنید. اما در حالت اتومات ورق بر می گردد و هیوندای در 99 درصد مواقع از نیروی محرکه ای هماهنگ تر و اثر گذار تری بهره می برد.

در واقع مهندسی مزدا به گونه ایست که در جهت کاهش مصرف سوخت، سریع دنده ها را تحت هر شرایطی سبک می کند. به همین دلیل شتاب گیری های ناگهانی در مزدا 3 به کندی صورت می پذیرد. در واقع کشش خودرو در دنده های بسیار سبک، آن هم زمانی که دور موتور زیر 2000rpm است، مشکل می شود.

برای مثال در شتاب گیری ها، جعبه دنده مجبور به سنگین کردن یک یا دو دنده می شود و تکرار این وضعیت ممکن است به خستگی سرنشینان منجر شود.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-15

پیشرانه النترا کاملا متفاوت است. موتور از شروع حرکت احساس نشاط و سرحال بودن را به راننده منتقل می کند و دریچه گاز هم واکنش بسیار خوبی نسبت به فشردن پدال گاز دارد.

جعبه دنده آن هم کاربرپسند طراحی شده و بی خود بی جهت خود را در هر سرعتی به بالاترین دنده ممکن نمی رساند. شما همیشه در دنده ای حضور خواهید داشت تا بتوانید از گشتاور تولید شده بیشترین بهره را ببرید. در واقع تعویض دنده در دور 4000rpm چندان غیر معمول نیست، در این خودرو اینحالت به راحتی اتفاق می افتد.

ELANTRA-1

دنده ها هم به نرمی عوض می شوند و مشکلی از بابت این قضیه وجود ندارد. مصرف سوخت ادعا شده در این دو با توجه به سبک رانندگی که عرضه می کند به سمت مزدا سنگینی می کند.

موتور هیوندای به سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای مجهز است و ضریب تراکم کمتری نسبت به مزدا دارد (13.0 به 1 مزدا در مقابل 10.1 به 1 هیوندایی) به همین دلیل مصرف سوخت آن معادل 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر توسط سازنده اعلام شده است.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-104

اما موتور مزدا مجهز به تزریق مستقیم سوخت به همراه تکنولوژی استارت/استاپ است که به خوبی هم عکس العمل نشان می دهد. در هر صورت مزدا مصرف سوخت خودروی خود را 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام کرده است.

اما در شرایط تست ما مزدا 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت نیاز دارد و هیوندای 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر سوزاند. گرچه مصرف سوخت با توجه به شرایط سوخت و آب هوای کشور ایران بیش از این ها خواهد بود.

مزدا باک 51 لیتری دارد در حالی که هیوندای از باک 62 لیتری بهره می برد.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-117

5.رانندگی در مسیر های برون شهری

این سدان های کوچک اسپرت ترین گزینه ها در بازار نیستند، اما نباید از دینامیک رانندگی آن ها هم دلسرد شد. یکی از دلایل مصرف سوخت بیشتر هیوندای را می توان وزن بیشتر آن عنوان کرد. 1355 کیلوگرم در مقابل 1301 کیلوگرم مزدا.

هیوندای از تعلیق نرم تری بهره می برد به همین دلیل در پیچ ها کمی بادی رول (حرکت گهواره ای) در هیوندای مشهود است. اما مزدا از تعلیق خشک تری دارد و به همین دلیل در پیچ ها بادی رول آن کمتر است.

ELANTRA-4

در حین چرخش های ناگهانی هیوندای بادی رول زیادی را به نمایش می گذارد که چندان خوشایند نیست اما نمی توان ایراد زیادی از نظر هندلینگ به آن وارد کرد، به خصوص که چسبندگی لاستیک های جلو در سطح خوبی قرار دارد.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-125

فرمان هیوندای سبک است و واکنش تندی را نسبت به تغییر جهت نشان می دهد اما در مسیر مستقیم دقت فرمان مزدا را ندارد و به خصوص در جاده های کفی نیازمند کنترل بیشتری است. فرمان مزدا احساس طبیعی تری دارد و سفت تر است، دقت آن هم در مسیر های مستقیم مثال زدنی است.

ترمزهای مزدا تحت شرایط رانندگی سخت احساس اطمینان بیشتری نسبت به هیوندای دارد. در هر صورت باید عنوان کرد که رانندگی با النترا در شهر راحت تر از مزدا 3 است اما با توجه به کلاس این خودرو می توان گفت که عبور از دست اندازهای بزرگ می تواند فشار زیادی به تعلیق جلو وارد کند و ضربه را به اتاق وارد خواهد کرد.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-110

6.نتیجه گیری

مزدا 3 خودروی بسیار محبوبی است که احساس خاصی را در داخل اتاق عرضه می کند و از تجهیزات نسبتا متفاوتی هم بهره می برد اما موتور 2 لیتری آن رانندگی در طولانی مدت را کمی دشوار خواهد کرد.

گزینه های بدتری هم نسبت به مزدا 3 در بازار وجود دارد و مزدا انتخاب بسیار معقولی است اما می توانید انتخاب های بهتری هم داشته باشید.

2016-Mazda-3-Touring-Sedan-v-2016-Hyundai-Elantra-Elite-129

هیوندای النترا برنده این رقابت نزدیک خواهد بود و با این که از پکیج ساده تری در بخش قوای محرکه بهره می برد اما احساس بهتری عرضه می کند و رانندگی و سواریش برای یک سدان کوچک در وضعیت بهتری نسبت به مزدا 3 قرار دارد.

ELNTRA---1

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • سعید
    سعید | ۲۸ فروردین ۱۳۹۵

    همه از روی تعصب میگن مزدا بله یه زمانی کره ای ها از ژاپنی ها و آمریکایی ها کاپی (آذر) میزدنند الان دقیقا برعکس شده طراحی های ژاپنی ها حتی آلمان آمریکا اومده سمت کره ای ها نمونش همین ماشین طراحی جلو و عقب بدون تردید از هیوندا کپی زدند قدرت و سرعت و کیفیت کره ای ها خیلی بالا رفته خیابون ها که پره از ماشین کیا و هیونداست معلومه که مردم چی تشخیص میدن چی خوبه چی بد

  • مانی
    مانی | ۷ فروردین ۱۳۹۵

    واقعأ مطالب مربوط به بخش خودروتون سطحشون پایینه.این مطلب جانبدارانه نوشته شده بود.یه جورایی تبلیغ النترا بود!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی