ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

تأثیر شگرف بیگ دیتا بر بهینه سازی برای موتورهای جستجو

بیگ دیتا یا داده های کلان اثرات زیادی روی دنیای امروزی بر جای می گذارند، چه از لحاظ اجتماعی، چه در عرصه ی کسب و کار. بهینه سازی برای موتور های جستجو یا به اختصار ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

بیگ دیتا یا داده های کلان اثرات زیادی روی دنیای امروزی بر جای می گذارند، چه از لحاظ اجتماعی، چه در عرصه ی کسب و کار. بهینه سازی برای موتور های جستجو یا به اختصار سئو، تنها یکی از حوزه های بازاریابی کسب و کار است که به شکلی مداوم تحت تأثیر دانش ارائه شده توسط داده های کلان قرار دارد.

بیگ دیتا چیست؟

پیش از آنکه وارد جزئیات تغییراتی شویم که داده های کلان روی کسب و کار می گذارند، بد نیست نگاهی گذرا به ماهیت داده های کلان بیاندازیم.

به طور کلی، بیگ دیتا به جمع آوری و تحلیل مجموعه های عظیمی از داده می گویند که می تواند برای بهبود رویکرد ما در قبال مشکلات مربوطه مورد استفاده قرار گیرد. بیگ دیتا ظرف سال های اخیر به چند دلیل زیر به بخشی اساسی از فرایند های تصمیم گیری تبدیل شده است:

  • پذیرش رو به رشد اجتماعی از لحاظ شفافیت، که داده های سازمانی را به داده های استاندارد بدل می کند
  • گزینه های بیشتر برای تحلیل داده های منحصر به فرد و متمایز
  • ذخیره سازی ابری داده ها که دسترسی به آن را برای همه آسان می کند
  • پلتفرم های رسانه های اجتماعی می توانند داده های بیشتری در مورد افراد جمع آوری کنند
  • در دسترس قرار گرفتن زیرساخت های ضروری لازم برای پردازش حجم عظیمی از داده

شرکت ها و سازمان های زیادی در زمینه ی داده های کلان در سرتاسر دنیا مشغول فعالیت هستند، اما گوگل را می توان تا حد زیادی اصلی ترین آنها دانست، بنابراین به راحتی می توان انتظار داشت نفوذ زیادی روی موضوع جستجو روی اینترنت داشته باشد.

محتوا با نرخی تصاعدی در حال تبدیل شدن به داده است

محتوا به معنای عام خود چیزی به جز اطلاعات منتشر شده نیست. اما گوگل با ظهور خود به عنوان یک بازیگر قدر در زمینه ی داده های کلان، شروع کرد به اینکه محتوا را به عنوان موجودیتی قابل اندازه گیری در نظر بگیرد.

موتورهای جستجو با تبدیل محتوا به داده، به راحتی می توانند آن را تحلیل کنند و پاسخ های بهتر و مرتبط تری به جستجو کنندگان ارائه دهند.

در نتیجه نتایج جستجو روز به روز ساختار یافته تر می شوند. تحلیل اطلاعات معنایی گوگل را به ارائه ی نتایج منحصر به فردی مثل نتایج محلی مجهز کرده است که ارزش بیشتری برای جستجو کنندگان فراهم می کنند.

به گفته ی یکی از مدیران SEO Inc «ما به عنوان بازاریابان جستجو و متخصصین بهینه سازی برای موتور های جستجو، باید خودمان را با شیب تند یادگیری گوگل هماهنگ کنیم. با در نظر گرفتن محتوا به عنوان داده و خلق ابزارهای تحلیلی مختلف، از جمله هوش مصنوعی برای فهم و یاد گرفتن از محتوا، داده های کلان گوگل به عنوان بهترین آزمون برای ارائه ی نتایج مرتبط از لحاظ معنایی عمل کند».

دانش عمیق ارائه شده توسط بیگ دیتا پیرامون سئو

از آنجایی که گوگل و دیگر موتور های جستجو عمیقاً به دنبال بخش بندی محتوا و تبدیل آن به داده های قابل اندازه گیری هستند، به دست آوردن اطلاعات درباره ی انواع داده ای که کاربران به دنبالشان می گردند از هر زمان دیگری برای بازاریابان ساده تر شده است.

به لطف داده های کلان، متخصصین سئو می توانند راحت تر از هر زمان دیگری کلمات کلیدی را دنبال و تحلیل کنند، بهینه سازی را روی صفحه انجام دهند، و به بک لینک و دیگر حوزه های مهم بهینه سازی مثل سئوی محلی، بهینه سازی برای موبایل، همخوانی با چارچوب های کیفی، سئوی جهانی، بازگشت سرمایه گذاری سئو و بازاریابی محتوایی بپردازند.

دقت روزافزون تحلیل های شخصی سازی شده

هدف نهایی هر بازاریاب آنلاین یا متخصص سئو نرخ تبدیل بیشتر (بازدیدکننده به خریدار) است. به همین دلیل است که پیدا کردن نسبت های میان عناصر بالا و دیگر تجزیه و تحلیل ها مثل ترافیک، نرخ تبدیل، و بازدید صفحات تا این حد برای کسب و کار شما و رقبایتان ارزش دارد.

متخصصین سئو با استفاده از کنسول جستجوی گوگل، ابزار های بینگ وب مستر و دیگر سامانه های تحلیلی می توانند ببینند محتوای اینترنتی شان کجای شبکه ی بزرگ داده های محتوایی قرار دارد و جرح و تعدیل هایشان را بر اساس عملکرد منحصر به فرد خودشان انجام دهند.

استفاده از این ابزار های تحلیلی، دنبال کردن کلیک های کاربران، مدت زمانی که در هر صفحه صرف می کنند، نرخ تبدیل، بک لینک ها، و دیگر عوامل مهم و تأثیرگذاری که بیگ دیتای جستجو را تشکیل می دهند را از هر زمان دیگری ساده تر کرده اند.

داده های شبکه های اجتماعی، در آستانه ی تبدیل شدن به عاملی اساسی در جستجو

شبکه های اجتماعی یکی دیگر از گنجینه های مهم دانش بیگ دیتا محسوب می شوند. فیسبوک بیش از یک میلیارد کاربر دارد، توئیتر ۵۰۰ میلیون، و میلیون ها وبلاگ عمومی دیگر نیز وجود دارند که به دنبال شبکه سازی روی این پلتفرم ها هستند.

گوگل به عنوان شرکت بیگ دیتایی که سالانه بیش از ۲۰ پتابایت داده را پردازش می کند، نمی تواند این اطلاعات را نادیده بگیرد و در رأس بازی جستجو باقی بماند.

در نتیجه سیگنال هایی که از جانب شبکه های اجتماعی منتشر می شوند روز به روز به عنصر مهم تری برای جستجو بدل می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی