ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی دقیق نمایشگر گلکسی S7 اج
تکنولوژی

نگاهی دقیق بر عملکرد نمایشگر گلکسی S7 Edge

هر سال، مورد انتظارترین اسمارت فون ها، پرچمداران سامسونگ هستند که همواره با خود مجموعه ای از قابلیت های جدید و بروزرسانی های سخت افزاری را به همراه دارند. یکی از سوالاتی که هر سال ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

هر سال، مورد انتظارترین اسمارت فون ها، پرچمداران سامسونگ هستند که همواره با خود مجموعه ای از قابلیت های جدید و بروزرسانی های سخت افزاری را به همراه دارند.

یکی از سوالاتی که هر سال بعد از معرفی کهکشانی های سامسونگ از خود می پرسیم این است که آیا باز هم ممکن است کیفیت و عملکرد نمایشگرهای عالی این موبایل های هوشمند عالی تر شود؟ در این مطلب قصد داریم به طور دقیق و موشکافانه به پاسخ این سوال بپردازیم.

قبل از شروع بررسی بهتر است ببینیم که امسال سامسونگ این گل سرسبد محصولات خود را با چه نمایشگری به بازار عرضه کرده است. گلکسی S7 اج دارای صفحه نمایشی ۵.۵ اینچی با کیفیت Quad HD و از نوع AMOLED است. این ابعاد و رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰، تراکم پیکسلی برابر ۵۳۴ پیکسل بر اینچ مربع را برای این اسمارت فون به ارمغان می آورد. این اعداد و ارقام با مشخصات نمایشگری که سال قبل در گلکسی S۶ اج به کار رفته بود برابری می کند. در اینجا نیز مثل قبل شاهد چینش الماسی نه چندان خوشنام ساب پیکسل ها در زیر زره بین هستیم.

Close-up-

سطح روشنایی

پیش از هر چیز باید گفت که روشنایی این نمایشگر در حالت دستی 306.99 و در حالت اتوماتیک برابر با 714.56 نیت است. حداقل روشنایی آن می تواند در هر دو حالت تا 1.91 کاهش بیابد.

این اعداد نشان می دهند که شما در زیر نور آفتاب هیچ مشکلی برای کار با گلکسی S7 اج ندارید و در تاریکی شب نیز نور نمایشگر آن چشم شما را خیره نمی سازد. نکته جالب بالا بودن شدت روشنایی در حالت اتوماتیک است. رقم 714 نیت یک رکورد در میان تمام پرچمداران سامسونگ تا کنون به حساب می آید. لازم به ذکر است که روشنایی نمایشگر تنها زمانی به این عدد قابل توجه می رسد که در محیطی بسیار پر نور، چون زیر تابش آفتاب،با تلفن هوشمند خود کار کنید. در شرایط نور معمولی این عدد بسیار کمتر و در حدود ۵۰۰ نیت خواهد بود.

حالت Adaptive Display

S7edge-Adaptive-Display-Color-Gamut-720x342

وقتی نمودار دامنه رنگی و رنگ های تولید شده در فضای sRGB را در این نمایشگر بررسی کنید، خواهید دید که مثل تمام کهکشانی های سامسونگ، رنگ های تولید شده در گلکسی S7 اج نیز تا حدودی اغراق شده هستند. این مسئله از خصیصه های نمایشگر های AMOLED است که به نظر می رسد به این زودی ها راه حلی برای آن پیدا نخواهد شد. (البته اگر کره ای ها اصلاً به دنبال حل آن باشند و همین حالت را بیشتر نپسندند.)

در گوشه پایین سمت راست تصویر فوق می توانید ببینید که رنگ سفید انحراف قابل توجهی از استاندارد خود دارد و بیشتر رو به سوی رنگ های سردتر میل می کند. (سبز مایل به آبی) محدوده رنگ های تولیدی اولیه و ثانویه در این حالت چندان راضی کننده نیستند و خطای Delta E آنها برابر با ۶.۴ است که رقم بالایی به حساب می آید. گرچه این مشکل نیز تازه نیست و در گذشته نیز در این حالت نمایش قابل رویت بوده است.

S7edge-Adaptive-Display-Grayscale-720x341

خطای نمایش رنگ ها در حالت سیاه و سفید کمی معقول تر و در حدود ۴.۷ است. البته رنگ سفید در اینجا هم کمی به آبی میل می کند. این ترفندی است که سازندگان به کار می برند تا رنگ سفید تا حد امکان طبیعی به نظر برسد، به خصوص در نمایشگرهای AMOLED.

نرخ کنتراست صفحه نمایش در گلکسی S7 اج به سمت بی نهایت میل می کند، که بسیار عالیست. رنگ سیاه حقیقتاً سیاه است، اما هرچه به سمت رنگ های روشن تر میل کنیم ته رنگ آبی بیشتر خود را نشان می دهد و در جایی رنگ قرمز به طور کامل از بین می رود.

دمای رنگ تولیدی در این حالت حدود ۷۴۱۳ است که نسبت به دمای استاندارد (۶۵۰۹) تا حدودی سردتر است.

حالت Basic

S7edge-Basic-Color-Gamut-720x340

مسئله انتخاب بین «حالت نمایش تطابقی» و «حالت پایه» همیشه در گلکسی های سامسونگ مطرح بوده است. حالت پایه نزدیک ترین راه برای داشتن بهترین کالیبراسیون رنگی نمایشگر است. البته احتمالاً در نگاه اول رنگ ها کمی بی روح به نظر خواهند رسید.

در حالت Basic تقریباً تمام رنگ های تولیدی به اهداف خود در فضای sRGB خواهند رسید، که این به معنی تولید رنگ هایی تقریباً دقیق و طبیعی در نمایشگر گلکسی S7 اج است. میزان خطای Delta E در Basic Mode برابر با ۱.۷ است که بسیار قابل قبول محسوب می شود. البته رنگ سفید هنوز هم کمی انحراف دارد، اما آنقدر نیست که سبب نگرانی شود.

S7edge-Basic-gray-scale-720x340

دقت تولید رنگ های طیف سیاه و سفید در حالت Basic سبب شگفتی تیم بررسی کننده شد؛ در شرایطی که خطای نمایشگر گلکسی A8 در این حالت تنها ۱.۵ است، این رقم برای گلکسی S7 اج به دو برابر، یعنی ۳.۱ افزایش می یابد.

نرخ کنتراست در اینجا نیز بسیار عالیست و دمای رنگ تولیدی با رقم ۶۳۴۳ کاملاً به نقطه ایده آل نزدیک است.

حالت AMOLED Photo

S7edge-Amoled-Photo-Color-Gamut-720x339

از نظر کارشناسان، بهترین کار استفاده از حالت AMOLED Photo است، چراکه تا حدودی شادابی رنگ ها در حالت Adaptive Display را در خود دارد، اما تا آن حد اغراق شده نیست. رنگ های تولیدی اولیه و ثانویه از دقت قابل قبولی برخوردارند و خطای Delta E آن نیز در محدوده ای مابین ۴.۵ و ۳.۲ قرار می گیرد که اعداد معقولی به نظر می رسند. میزان دمای رنگ و کنتراست نیز درست مانند حالت Basic است.

نتیجه گیری

پرچمدار امسال سامسونگ از لحاظ میزان روشنایی نمایشگر پیشرفت چشمگیری داشته و بازتولید رنگ ها در آن نیز از دقت خوبی برخوردار است. فقط عملکرد آن در تولید طیف رنگ های سیاه و سفید چندان دلچسب نیست. در هر حال باز هم می بایست اعتراف کرد که نمایشگر گلکسی S7 اج عالیست و هنوز نیز می تواند به عنوان معیاری استاندارد برای تولید یک پرچمدار شایسته به حساب بیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • رامتین
    رامتین | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

    سلام
    پس کی بررسی کاملو تخصصیشو میزاریننن؟؟؟؟

  • شایان
    شایان | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

    نمیدونم چرا مردم گوشی ای رو دوست دارن که چشاشون رو فریب میده....

  • امید
    امید | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

    پس چرا حالت amoled cinema جز گرینه ها نیست
    من از این حالت استفاده میکنم واقعا رو دست نداره

    • bad name
      bad name | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

      همون امولد پاتو هس

  • بهزاد
    بهزاد | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

    به خدا این پنل رنگ سفید نداره و فقط خاکستری نشون میده.چرا اینقدر تحریف واقعیت میشه، یه بار برید چهارسو از نزدیک با بدترین گوشی مقایسه کنید...

  • جهان
    جهان | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

    عالیه ولی جذبش نمیشم چون تمام قابلیت هاشو تو اپدیت اندروید 6 واسه گوشیم اس 6 اج فرستاد جز ساعت همیشه بیدار

    • عرفان
      عرفان | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

      سلام همون بهتر که نفرستاد یه قابلیت باتری خور و کاملا به درد نخور ..

مطالب پیشنهادی