ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

15 محصولی که تاریخ چهل ساله اپل را به تصویر می کشند

اپل که از بزرگ ترین غول های تکنولوژی دنیا محسوب می شود روز گذشته تولد چهل سالگی اش را جشن گرفت. این شرکت در دوران فعالیت خود با پستی ها و بلندی های متعددی روبرو ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اپل که از بزرگ ترین غول های تکنولوژی دنیا محسوب می شود روز گذشته تولد چهل سالگی اش را جشن گرفت. این شرکت در دوران فعالیت خود با پستی ها و بلندی های متعددی روبرو شد و برای باقی ماندن در عرصه رقابت جهانی چالش های بیشماری را پشت سر گذاشت.

در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی بیاندازیم به پانزده محصول معرفی شده توسط این شرکت در طول دوران حیاتش. با ما همراه باشید.

آیفون

برای درک اهمیت آیفون برای اپل تنها کافیست که نگاهی به میزان عایدی این شرکت از محل تولید این تلفن همراه داشته باشید. اما این موبایل برای ما هم خالی از اهمیت نیست، چه بسا اگر آیفون نبود احتمالا هیچگاه چشممان به قابلیت هایی نظیر زوم دو انگشتی نیز روشن نمی شد. لذا پرواضح است که نمی توان انقلاب آیفون در سال 2007 میلادی و نقش آن در زندگی میلیاردها کاربر تلفن همراه را نادیده گرفت.

آیمک و بازگشت جابز

apple_imac_031

استیو جابز بعد از کنار گذاشته شدن از تیم مدیریتی شرکتی که خود تاسیس کرده بود بار دیگر به اپل بازگشت و آغاز دوباره اش در این شرکت را با ارائه یک محصول فوق العاده به نام iMac جشن گرفت. در این سیستم خبری از درایو فلاپی دیسک ها نبود و در عوض یک پورت USB روی بدنه آن به چشم می خورد که برای همه هم سودمند بود. iMac زیبایی خیره ای کننده ای داشت و طراح آن جانی آیو به خوبی توانسته بود از عهده انجام نخستین وظیفه اش در این شرکت برآید.

Apple II

GettyImages-90766166-932x699

البته Apple II اولین کامپیوتر تولیدی اپل نبود اما نخستین دستگاهی بود که قرار شد به صورت انبوه تولید گردد.  وقتی این محصول در سال 1977 وارد بازار شد چهار کیلوبایت رم داشت و به کاربران خود امکان می داد که با استفاده از نوارهای کاست برنامه های مختلف را روی آن اجرا کرده و داده های مدنظرشان را ذخیره نمایند. به حق می توان گفت که عرضه Apple II یک موفقیت بزرگ بود و الهام بخش بسیاری از کاربران خانگی، برنامه نویسان و هواداران محصولات اپل شد.

مکینتاش

لحظه معرفی نخستین مدل از مکینتاش های تجاری فوق العاده بود؛ دستگاهی چهارگوش و دوست داشتنی که شبیه به یک چهره خندان بود و گویی با آن چهره خندانش ورود شما به دنیای نسل تازه کامپیوترها را خوشامد می گفت.

نیوتن

GettyImages-90766345-932x699

در سال 1993 میلادی، یعنی مدت ها قبل از معرفی دستگاه های پالم پایلوت و پیش از ورود اسمارت فون ها به بازار دستیار دیجیتالی شخصی اپل از راه رسید. آن محصول که به حق جلوتر از زمان خود بود، قیمت بسیار بالایی داشت و به لحاظ عملکردی هم تعریف چندانی نداشت. اما تلاش های این شرکت روی تکنولوژی ورود داده با استفاده از قلم و ایده هایش در مورد کامپیوترهای قابل حمل همچنان هم در جدیدترین گجت ها به چشم می خورند.

آیپاد مینی

ipod-mini-f

در ژانویه سال 2004 میلادی، اپل با افتخار اعلام کرد که دو میلیون آیپاد فروخته است. این شرکت همچنین محصول تازه ای به نام آیپاد مینی را معرفی کرد که در واقع نسخه ای ارزان تر و جالب تر از آن دستگاه پخش موسیقی محسوب می شد. محصول تازه در قالب رنگ های صورتی و آبی عرضه گردید و در کنار این، یک گیره کمری داشت که آن را به یک ابزارجانبی زیبا و گجت مدرن بدل می کرد.

آیتونز

iTunes-Logo

اپل همانطور که می دانید اکوسیستم بسته ای دارد و در سال 2002 وقتی اعلام شد که کاربران می توانند آیپاد خود را به کامپیوترهای ویندوزی متصل نمایند، شگفتی بسیاری بر انگیخته شد. یک سال بعد این شرکت استور موسیقی آیتونز را افتتاح کرد که در واقع به رشد فروش آیپاد انجامید و شرکت سازنده اش را در تقویت صنعت موسیقی یاری داد. به لطف این سرویس کاربران می توانستند موسیقی دلخواهشان را با پرداخت تنها 99 سنت دانلود نمایند و تا زمانی که سر و کله اسپاتیفای پیدا شد، این شیوه همچنان بهترین راه برای دستیابی به جدیدترین محصولات درصنعت موسیقی به شمار می رفت.

کانکتور داک 30 پین

iphone-5-charger-01 (1)

کانکتور داک 30 پین اپل همراه با نسل سوم آیپاد از راه رسید و تا زمان ارائه لایتنینگ، همچنان بخشی کلیدی از اکوسیستم اپل محسوب می شد که البته بسیاری از کاربران نیز از آن متنفر بودند.

این کابل به صورت اختصاصی برای محصولات اپل طراحی شد و در تمام مدت نیز از دستگاه جدا می شد اما به صورت کلی، کارایی آیپاد را زیاد می کرد چون امکان اتصال آن به اسپیکر و دیگر لوازم جانبی را فراهم می آورد.

ایربادهای سفید آیپاد

09122012-IPHONE-NEW-EARBUDS-040edit-932x621

کیفیت صدای این هدست های سفید که به رایگان همراه با آیپاد در اختیار مشتری قرار می گرفتند زیاد هم بالا نبود اما ظاهر آنها بسیار زیبا و جذاب بودند و خیلی ها را به سمت خود جلب کردند.

سیری

siri-932x747

سیری شاید در برهه کنونی چندان هم جالب توجه نباشد، اما دستیار شخصی اپل حالا بیش از هر زمان دیگری با نحوه استفاده ما از تلفن های همراه مان یکی شده. به لطف سیری، صحبت کردن همان شیوه جدید تایپ کردن است و ارائه همین دستیار دیجیتالی بود که راه را برای ورود گوگل ناو، کورتانا و بسیاری موارد دیگر هموار کرد.

مک بوک ایر

macbookair-snyder

اپل محصولات فوق العاده ای را در کارنامه خود دارد، اما شمار اندکی از آنها هستند که تولیدشان برای هر شرکتی ممکن نیست. لپ تاپ های سری مک بوک ایر این شرکت یکی از این موارد هستند که وزن و قطر بسیار کمی دارند و با سه انگشت می توان بازشان کرد. این سری از محصولات اپل در سال 2008 میلادی از راه رسید و با وجود قیمت بسیار بالایشان می توان گفت که به لحاظ عملکردتی بسیار ضعیف بودند. اما حتی ضعیف بودن این دستگاه ها هم مانع از استقبال بالای کاربران از این الترابوک های 1800 دلاری نشد.

مک بهره مند از اینتل

GettyImages-56558682-932x1300

در سال 2005 میلادی وقتیجابز در کنفرانس توسعه دهندگان این شرکت مقابل دیدگان حاضران سالن قرار گرفت و اعلام کرد که دستگاه های مک از این پس از چیپ های اینتل بهره خواهند برد، موجی از شگفتی را در میان خوره های کامپیوتر و البته سیلیکون ولی به پا نمود.

به لطف این تغییر، دستگاه های مک، سرعت کلاک بیشتری پیدا می کردند و با سخت افزار و نرم افزار بیشتری سازگار می شدند و در نتیجه بهره وری انرژی شان هم بیشتر می شد. اما همکاری اپل و اینتل یک پیامد مهم دیگر هم داشت و آن پایان یافتن ائتلافش با IBM و موتورولا بود.

اپل استور

A man holds a bag containing a new iPad at the release at the Apple store on Fifth Avenue. CREDIT: Bryan Derballa/Wired.com
/Wired.com

بخش اعظمی از درآمد اپل از استور یا در واقع فروشگاه فیزیکی این شرکت که شعبه های بیشماری هم در اقصی نقاط دنیا دارد سرچشمه می گیرد و برخی از آنها آنقدر مشتری دارند که بسیاری ادامه فعالیت مراکز خرید را مدیون حضور این فروشگاه ها می دانند.

اپ استور

اپ استور یا در واقع فروشگاه مجازی اپلیکیشن های اپل همزمان با ارائه iOS 2 از راه رسید و از آن زمان تاکنون پشتیبانی از تمامی محصولات این شرکت شامل ساعت هوشمند، مک و هرآنچه تصورش را نمایید به این فروشگاه مجازی افزوده شده است. اپ استور درآمدزایی برای توسعه دهندگان را بسیار ساده کرده و از طرفی کاربران نیز می توانند با استفاده از آن اپ های مدنظرشان برای خرید را پیدا کنند. در واقع اپل با راه اندازی این فروشگاه مجازی صنعتی را ایجاد کرد که بزرگ ترین تا کوچک ترین ایده ها را در خود جای داده است.

آیفون سن برناردینو

ipad-listicle-5-932x698

اگر دستگاهی روی زمین وجود داشته باشد که آمریکایی ها را در مورد حریم خصوصی دیجیتال و امنیت تکنولوژی های شخصی هوشیار کرده باشد آن دستگاه چیزی نیست جز آیفونی که توسط بمب گذار حملات تروریستی سن برناردینو مورد استفاده قرار گرفت.

تاثیری که همین یک آیفون روی طراحی محصولات اپل گذاشته نامعلوم است اما تغییراتی که شرکت مورد بحث به خاطر آن در کالاهای تولیدی اش ایجاد کرده نتنها آیفون های آتی بلکه هر دستگاه هوشمند دیگری که وعده ذخیره سازی رمزگذاری شده اطلاعات را می دهد تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • bikar
    bikar | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    چیزی که اپل رو اپل کنونی کرد فقط فقط فقط سیستم عاملش.ios هست نه آیفون یاهر چیز دیگر

    • M_B
      M_B | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

      یه لحظه اپل رو با سیستم عامل گوگل تصور کنید
      اصلا هیچی نبود فقط یه شرکت معمولی پایین رده با کلی گوشی بود که جزو 3تا شرکت بزرگ اندرویدم محیوب نمی شد
      تصورات خودتو به اشتراک بذارید ✌?

      • saeed
        saeed | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

        جوری میگی بدون سیستم عامل اپل هیچه انگار گوگل بدون موتور جستجوش و اندرویدش چیزیه یا انگار ماکروسافت بدون ویندوز چیزی هست
        عزیزم تمام سخت افزار های جهان بدون نرم افزار هیچن اصلا مگه مشکلات خیلی از شرکت های تولید کننده های گوشی های اندروید هنگ کردن های مکرر اندرویدشون بخاطر دستکاری های ناصحیح اندروید نیست عزیزم جهان مدیون طرح های اپل از تنوع فونت تا نوع کارگیری موس در کامپیوتر ها تا ...

  • امیر
    امیر | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    مکینتاش
    ایفون
    مکبوک ایر
    معجزه های اپل
    .
    براستی که اپل دفتر اصل کپی کاری تمامه شرکت هاست

    • BVB
      BVB | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

      LOL

  • محمد
    محمد | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    واقعا اپل یه الگویی لطفا کسیم نیاد جواب بده چون دیگه اینو خود شرکتهاهم قبول دارند.

  • ...
    ... | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    جالبه دستگاه نیوتن هم قلم داشت

  • علی
    علی | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    ایفون وقتی اومد یه مدتی ازش گذشت یادم نیست فکنم ۳جی بود ما رفتیم یکی از فامیلا بخره خلاصه یه بازی روش بود میزدی یه سری مورچه میریخت بین اپها بعد با دست میکشتی هنوز تو کفشم خیلی باحال بود البته عجیب ترین چیز برام تاچ حرارتی بود با ناخن کار نمیکرد.
    مکبوک یه سری باش کار کردم رنگش مشکی بود خیلی روون بود ولی از یچیز بدم اومد تو اون سیستم عاملش فقط هارد اکسترنال فت ۳۲ میشناخت خلاصه مجبور شدم هارد پر اطلاعاتمو فرمت کنم الان نمیدونم ان تی اف اس شده یا نه
    ایپد یک داشتم سنگین بود به نسبت الان ولی یه چیز باحالش باطریش بود من امتحان کردم فول شارژ استندبای ۳۰ روز دووم اورد کرک پرم ریخته بود یه بازی ام داشتم شبیه ساز اپولو فضا پیما خخخخیلی خوب بود

    در مورد سن برناردیو یسری میگن اینا فیلمه ولی خب وقتی شرکت همکاری میکنه نیاز به جار جنجال نیست بعد الان کسی که شکست خورد در اصل اپل بود چون اف بی ای گفت اکی من میدم یه شرکت اسراییلی بازش کنه بعد گفت باز شد خب حالا همه میگن اوه پس اپل باگ داره در حالی که اگر دستشون تو یه کاسه بود اپل میگفت رمزو نمیشکنم اف بی ای میگفت بعد کلی در گیری البته باشه نده و ما نمیتونیم بازش کنیم بعد همه تروریستا میرفتن ایفون میخریدن و چون اونا باهم بودن راحت همه شناسایی میشدن اما اینجوری همه تروریستا میگن اوه ایفون امن نیس بریم برند .... بخریم و اگه من که یه ادمو معمولی ام اینو میفهمه پس کسی که داره ان اس ای امریکا رو اداره میکنه ۱۰۰۰۰ برابر من بیشتر این استراتژی رو بلده و البته کله اینا مانور بود که بگن سایبر اسراییل قویه البته ام هست ولی امریکا نیاز به اسراییل نداره کسی یادش نمیاد اسنودن گفت امریکا تو ان اس ای یه نرم افزار ساخته که اراده میکنه فلان سیستم هک شه هک شده تحویل میگیره ینی گفت سیستمی اختراع کردن که خوردش هک میکنه اتومات کد نویسی میکنه هوش مصنوعی داره

    اپ استور خیلی اپ داره اما اپ های معروف و کاربردی فک میکنم ۱۰هزارتا داره که واقعا عالی باشن


    سیری تا افلاین نباشه حال نمیده اخه خخخخخخ

    ایرباد صداش عالیه اما من ای کی جی دارم

    الان بمن حمله نکنین اینا نظر شخصیه شاید من اشتباه میکنم شاید

مطالب پیشنهادی