ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سوزوکی سوئیفت، سوزوکی سیاز و سوزوکی ویتارا جدید در راه ایران خودرو

پیشینه همکاری سوزوکی با ایران خودرو به سال ها قبل و عرضه نسل فعلی ویتارا باز می گردد، اما پس از آنکه 1000 دستگاه سوزوکی کیزاشی برای تست مدیران ایران خودرو به کشورمان وارد شد، ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

پیشینه همکاری سوزوکی با ایران خودرو به سال ها قبل و عرضه نسل فعلی ویتارا باز می گردد، اما پس از آنکه 1000 دستگاه سوزوکی کیزاشی برای تست مدیران ایران خودرو به کشورمان وارد شد، با تشدید تحریم ها پرونده واردات یا مونتاژ کیزاشی از دستور کار کنار رفت و همکاری دو شرکت محدود به مونتاژ نه چندان پر شمار ویتارا باقی ماند.

حالا اما شرایط تغییر کرده و سوزوکی به عنوان یکی از خودروسازان ژاپنی فعال در بازار اقتصادی هند، با چند مدل مختلف شانس بدست آوردن سهم بیشتری از بازار ایران را دارد.

براساس آخرین خبرها، سه مدل سوئیفت (هاچ بک اقتصادی و سدان سایز کوچک)، سیاز (سدان سایز متوسط مخصوص بازار کشورهای در حال توسعه) و نسل جدید ویتارا، برای مونتاژ توسط ایران خودرو خراسان برگزیده شده اند.

SUZUKI-8

اتفاقی که در بازار فرانسوی و چینی این روزهای کشورمان می تواند خبر مثبتی تلقی شود.

اما وقتی به مبحث قیمت و مشخصات فنی این مدل ها توجه کنیم، بازهم شرایط چندان امیدوار کننده به نظر نمی رسد.

در حالی که سوئیفت به عنوان یک از محصولات نسبتا قدیمی سوزوکی از مشخصات فنی قابل قبولی به عنوان یک هاچ بک برخوردار است، اما قیمت گذاری آن در سطحی بالاتری از خودرویی چون پژو 206 قرار خواهد داشت و بر اساس گمانه زنی های اولیه رنج قیمتی از 50 تا 70 میلیون تومان برای این مدل اعلام شده است.

SUZUKI-3

سوزوکی سیاز در مقام مقایسه یک سدان در حد و اندازه پژو 405 است و از نظر فنی هم احتمالا با موتور و گیربکس مشترک با سوئیفت با حجم 1.4 یا 1.6 لیتر عرضه می شود. بنابراین برتری این خودرو نسبت به خودروهای فعلی موجود در بازار به مصرف سوخت کمتر و امکان عرضه در نسخه اتوماتیک و ایمنی بیشتر خلاصه خواهد شد.

SUZUKI-9
سوزوکی سیاز احتمالا قیمتی بیش از 50 میلیون تومان خواهد داشت.

با این وجود به نظر می رسد که با توجه به قیمت 11 الی 15 هزار دلاری این مدل در بازار سایر کشورها، شاهد عرضه این مدل با قیمتی بین 50 الی 80 میلیون تومان باشیم که البته در مقایسه با رقبای چینی، قیمت رقابتی به نظر نمی رسد.

در نهایت نام مدل جدید ویتارا نیز مطرح شده اما هنوز روشن نیست که این انتخاب مدل فیس لیفت شده از سری فعلی (گرند ویتارا) خواهد بود یا مدل متفاوت و کوچکتری که تحت نام سوزوکی ویتارا در بازار جهانی عرضه می شود.

SUZUKI-5

به هرحال قیمت این مدل نیز کمتر از صد میلیون تومان نخواهد بود و احتمالا در نمونه های فول به بیش از 120 میلیون تومان نیز خواهد رسید.

هنوز مشخصات فنی دقیق هیچ یک از این سه خودرو به شکل رسمی توسط ایران خودرو اعلام نشده است، بنابراین پیش بینی نوع موتور و گیربکس و یا تخمین قیمت دقیق به هیچ عنوان ممکن نیست، اما به نظر می رسد که با اجرایی شدن قراداد ایران خودرو و سوزوکی شاهد رقابتی تر شدن شرایط بازار در بازه قیمتی 50 الی 100 میلیون تومان باشیم.

SUZUKI-2

قسمتی از بازار که این روزها به جولانگاه خودروهای چینی گم نام و نه چندان با کیفیت مبدل شده و عرضه محصولات ژاپنی مونتاژی می تواند به حکم رانی چینی ها در این بخش پایان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • h354m
    h354m | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

    توی شهر مام ( کرمانشاه ) به دلیل همین بی کیفیت بودن ماشین های داخلی (۲۰۶)یکی از برترین دکترای قلب ایران رو از دست دادیم

  • امیر
    امیر | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

    چند روز پیش توی منطقه ما یه پارس لاستیک جلوش ترکید و زد به 405
    4نفر توش مردن
    یکی استاد دانشگاه و اون ماشین بهتربن وکیل منطقه
    2خانواده بی سرپرست شدن

  • امیر
    امیر | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

    اینا هم اشغالتر از سمند و رانا
    اخه چه اصراریه ما خودرو بسازیم اخه؟
    بابا توی 13روز چهارصد نفر ادم کشته شده بخاطر اشغا لایی که میسازید

  • shahab
    shahab | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

    معلوم نیست اینا چیکار دارن میکنن اصلا
    هر روز میگن ی ماشین جدید دارن قرار داد میبندن که مونتاژ کنن ولی همشون بالای 60 میلیون هستن
    نمیدونم اینا رو کی میخواد سوار بشه اخه
    مگه جنگه قشر متوسط و رو به ضعیف جامعه همچین پولی بدن به این ماشینا
    خود من 60 میلیون داشته باشم ی ماکسیما سوناتا ... تمیز پیدا میکنم با اینکه مدلش یخورده بالا میشه ولی میارزه به پولی که میدم

مطالب پیشنهادی