ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فرود سوم راکت «نیو شپرد» متعلق به شرکت بلو اوریجین [تماشا کنید]

در روزهای گذشته شرکت فضایی تحت مدیریت جف بزوس یک فرود موفق دیگر را با راکت نیو شپرد خود تجربه کرد. درواقع این سومین باری است که راکت یاد شده با موفقیت به فضا پرتاب ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۰:۳۰

در روزهای گذشته شرکت فضایی تحت مدیریت جف بزوس یک فرود موفق دیگر را با راکت نیو شپرد خود تجربه کرد. درواقع این سومین باری است که راکت یاد شده با موفقیت به فضا پرتاب و روی زمین می نشیند.

این عملیات نخستین بار در نوامبر سال گذشته صورت گرفت و سپس برای بار دوم در ماه ژانویه انجام شد. شرکت بلو اوریجین نیز دست آخر تصمیم گرفت که ویدیوی ادیت شده از آن پرتاب را منتشر نماید.

با وجود آنکه ویدئوی انتشار یافته بسیار طبیعی و واقعی به نظر می رسید اما خط بطلانی می کشد بر دستاورد شرکت بلو اوریجین در زمینه علوم و سفرهای فضایی.

شرکت مورد بحث در پرتاب سوم خود اقدامات متفاوت و تازه ای را انجام داد. نخست اینکه پرتاب راکت خود را از یک روز قبل اعلام کرد و دیگر سیاست قبلی اش دال بر پنهان نگه داشتن کل پروسه پرتاب و انتشار نتیجه کار را کنار گذاشت.

همین اعلان قبلی نشان دهنده آن است که بلو اوریجین در مورد موفقیت پرتاب اطمینان کامل داشته و می دانسته که مشکلی در حین کار به وجود نمی آید.

اما شاید مهم تر از همه، این باشد که موتورهای راکت پرتابی حدودا یک کیلومتر بالاتر از سطح زمین روشن شدند که این مساله هیچ جایی برای بروز خطا باقی نگذاشت و در نهایت هم راکت با موفقیت و سلامت روی زمین نشست.

حالا که بلو اوریجین سومین پرتاب و فرود خود را با موفقیت به انجام رسانده، انتظار می رود که ظرف روزهای آتی شاهد انجام پروژه های متعددی از این دست باشیم. ممکن است در نهایت روزی فرا برسد که این فرودهای موفق آنچنان متداول شوند که حتی انتشار خبرهای مربوط به آنها به نوعی مخاطبان را خسته کند و این احتمالا همان هدف اصلی خواهد بود.

این روزها، در هیچ رسانه ای خبر فرود موفقیت آمیز یک هواپیما منتشر نمی شود چراکه این امر به اتفاقی عادی بدل شده است. هدف بلو اوریجین هم این است که استفاده از راکت های چند بار مصرف و انجام سفرهای فضایی آنچنان متداول و مقرون به صرفه شوند که به چنین نقطه ای برسند.

اما یک مساله مهم دیگر که لازم است به آن اشاره گردد بازه زمانی نسبتا طولانی میان پرتاب دوم و اخیر است. همانطور که احتمالا در خبرها خوانده اید پرتاب های اول و دوم این راکت با وقفه ای کمتر از دو ماهه انجام شدند. به بیان دیگر هرچه نیاز به انجام تعمیرات در یک راکت بعد از پرتاب آن کمتر باشد، زمان مورد نیاز برای آماده سازی آن و پرتاب بعدی نیز کمتر خواهد بود. آنطور که بلو اوریجین این پروسه را توصیف می کند: «پرتاب، فرود، تکرار»

حالا بسته به اینکه پرتاب های بعدی راکت بلو اوریجین چگونه انجام شوند این شرکت قصد دارد تا اوایل سال 2017 انسان را به فضا بفرستد. اما اینکه راکت نیو شپرد در آن زمان در وضعیت خوبی خواهد بود یا خیر مساله ایست که صرفا زمان آن را مشخص می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محسن
    محسن | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

    واااااای خدااااا
    اینا کجان ما کجاییم؟؟؟

مطالب پیشنهادی