ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

درونگرا ها درباره همکاران برونگرای خود چه فکری می کنند؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که از خودتان بپرسید همکار آرام و کم حرفتان که گوشه ی اتاق می نشیند چه فکری در مورد شما می کند. پژوهشی که در ژورنال آکادمی مدیریت منتشر ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که از خودتان بپرسید همکار آرام و کم حرفتان که گوشه ی اتاق می نشیند چه فکری در مورد شما می کند. پژوهشی که در ژورنال آکادمی مدیریت منتشر شده می گوید اگر برونگرا هستید، همکاران آرم تر و کم حرف تر شما ممکن است قضاوت ناگواری در موردتان انجام دهد؛ حتی اگر کارمند نمونه ای باشید.

محققان از طریق مجموعه ای از پژوهش ها متوجه شده اند کارمندان درونگرا، برای کار همکاران برونگرای خود اعتبار چندانی قائل نمی شوند. آنها مدام عملکرد همکاران برونگرای خود را زیر سؤال می برند و احتمال اینکه آنها را به واسطه ی پیشرفت هایشان تحسین کنند کمتر است.

درونگرا ها می گویند درونگرا ها عملکرد بهتری دارند

پژوهشی با شرکت ۱۷۸ دانشجوی MBA در یک دانشگاه بزرگ انجام شده است که در آن به هر دانشجو در میانه ی ترم تحصیلی مسئولیت یک تیم چهار تا پنج نفره سپرده شده بود. هر تیم باید در کنار یکدیگر پروژه ای را به اتمام می رساندند. سپس از شرکت کنندگان خواسته می شد به پرسشنامه هایی در مورد شخصیت خود، دیگر اعضای تیم و فرایند های تیمی شان پاسخ دهند.

محققان مورد نظر متوجه شدند درونگرا ها عملکرد درونگرا های دیگر را به نسبت برونگرا ها بهتر ارزیابی کرده بودند؛ حتی وقتی برونگرا ها به وضوح عملکرد بهتری از خود نشان می داده اند. از طرف دیگر، برونگراها در ارزیابی های خود برتری خاصی برای هیچ یک از این دو ویژگی شخصیتی قائل نمی شدند.

کمتر پیش می آید که یک درونگرا، همکار برونگرایش را برای ترفیع پیشنهاد دهد

در یک تحقیق دیگر، ۱۴۳ دانشجو به همراه سه هم تیمی به یک بازی آنلاین پرداختند. محققان پروفایل و نظرات یکی از اعضای تیم را به گونه ای دستکاری کرده بودند که یا شدیداً درونگرا و یا شدیداً برونگرا به نظر بیاید؛ اما عملکرد او ثابت باقی می ماند.

وقتی از اعضای تیم خواسته می شد عملکرد هم تیمی های خود را ارزیابی کنند، درونگرا ها به کسانی که برونگرا به نظر می آمدند امتیازات کمتری می دادند. به علاوه، وقتی فرصت جایزه دادن پیش می آمد، درونگرا ها به هم تیمی هایی که برونگرا به نظر می رسیدند فارغ از عملکردشان جوایز کمتری می دادند.

این در حالی است که به نظر می رسید برونگرا ها تحت تأثیر این ویژگی های شخصیتی هم تیمی هایشان قرار نمی گیرند. به نظر می رسید پیشنهادات آنها در مورد اینکه چه کسی تشویق شود بیشتر بر اساس صلاحیت افراد باشد.

این مسأله چه درسی برای ما دارد؟

تحقیقات به طور مستمر نشان داده اند در محیط کار نمی توان گفت یک ویژگی شخصیتی از لحاظ عملکرد بر دیگری برتری دارد. اما درونگرا ها و برونگرا ها متفاوت کار می کنند و در شرایط متفاوتی شکوفا می شوند.

پیرامون اینکه چطور بهترین ویژگی ها را بتوان در هر کارمندی برانگیخت توصیه های زیادی به مدیران شده است؛ درک نحوه ی عملکرد درونگرا ها و برونگرا ها می تواند راز موفقیت کسب و کار شما باشد.

بنابراین علاوه بر شخصیت خودتان، کسب شناخت از تفاوت های شخصیتی دیگران نیز مهم است. در دنیایی که ارزیابی های همکاران اغلب از اهمیت زیادی برخوردارند، نحوه ی تعامل شما با دیگران احتمالاً نقش زیادی در موفقیتتان خواهد داشت.

نگاه دیگران به شما ممکن است با نگاه خودتان تفاوت داشته باشد. یک برونگرا ممکن است فکر کند شخصیت صمیمی و پر انرژی اش در میان اعضای کم حرف تر گروه طرفدار پیدا می کند اما همکاران او ممکن است در واقع رفتار او را ناشی از جلب توجه و آزاردهنده تلقی کنند.

اینکه خود واقعی تان باشید مهم است، اما مواقعی هست که کمی انعطاف پذیری بیشتر شاید بتواند به پیشرفت شغلی تان کمک کند. ظاهراً اگر درونگرایی در جمع برونگرا ها باشید، این مسأله کاملاً مصداق پیدا می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی