ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

لیفان X50 در برابر رنو ساندرو؛ مبارزه هاچ بک/ کراس اوور های 50 میلیونی

رنو ساندرو را می توان گزینه ای حداقلی در بازار خودروهای هاچ بک دانست و لیفان X50 نیز برای کسانی که اهل پذیرفتن ریسک خرید یک خودرو چینی هستند خودرو جذابی به نظر می رسد، ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

رنو ساندرو را می توان گزینه ای حداقلی در بازار خودروهای هاچ بک دانست و لیفان X50 نیز برای کسانی که اهل پذیرفتن ریسک خرید یک خودرو چینی هستند خودرو جذابی به نظر می رسد، اما در تست مقایسه کدامیک از این خودروها می توانند موفق تر ظاهر شوند؟

چند سالی است که مرز بین کلاس های مختلف خودرو در حال از بین رفتن است، سدان هایی با طراحی کوپه، شاسی بلند های کوچک شده و اخیرا نیز هاچ بک هایی نزدیک به کراس اوور های شهری، به بازار معرفی شده اند.

در کشورمان نیز علیرغم تمام محدودیت ها، خودروسازان چینی زمینه ساز ایجاد تنوع و تحول در برخی سگمنت ها شده اند و حالا شاهد عرضه خودروهایی با طراحی تلفیقی هستیم.

رنو ساندرو لیفان X50

لیفان X50 که چند ماهیست به بازار ایران راه یافته، شاهدی بر این مدعاست و از یک سو ابعاد یک هاچ بک را با طراحی ظاهری نزدیک به خودروهای شاسی بلند شهری (کراس اوور) ارائه می دهد.

رنو ساندرو لیفان X50

از سوی دیگر پس از سال ها انتظار، سرانجام دومین محصول بر روی پروژه ال 90 یا همان تندر 90 نیز از سوی پارس خودرو عرضه شده است.

رنو ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو به عنوان هاچ بکی براساس ال 90، ویژگی های فنی مشترکی با این خودرو شناخته شده دارد و به همان اندازه نیز مرتفع و کراس اوور مانند است، بنابراین مقایسه این دو خودرو اسما متفاوت اما باطنا یکسان با قیمتی نزدیک، می تواند جالب توجه باشد.

طراحی بدنه

هیچ شکی نیست که لیفان X50 خودرو نسبتا زیبایی محسوب می شود و برخلاف ساندرو می تواند نظر مثبت اکثر افراد را به سوی خود جلب کند.

رنو ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو لیفان X50

ساندرو درست مانند ال 90 با طراحی ساده و اقتصادی (با حداقل خط و خطوط و انحنا) شکل گرفته و به دلیل ارتفاع زیاد از سطح زمین، تا حدی غیر معمول و عجیب جلوه می کند. به خصوص اگر بخواهید این خودرو را با هاچ بک خوش چهره ای چون پژو 206 مقایسه کنید، قطعا مایوس خواهید شد.

رنو ساندرو لیفان X50

در مقابل لیفان X50 طراحی جالب اما نسبتا نامتانسبی دارد. علاقه مندان دوآتشه خوب می دانند که طراحی دماغه این خودرو شباهتی به محصولات چند نسل قبل اپل دارد و در نمای عقب نیز شباهت ایکس 50 با آلفارومئو جولیتا غیر قابل انکار است.

رنو ساندرو لیفان X50

جالب تر آنکه چند ماه بعد از رونمایی از لیفان X50، نسل جدید هیوندای توسان نیز به بازار آمد و در کمال تعجب شاهد تشابه بسیار زیاد چراغ ها و فرم کلی نمای عقب این توسان جدید با لیفان ایکس 50 هستیم.

رنو ساندرو لیفان X50

هرچند شاید بتوان این شباهت را اتفاقی توصیف کرد اما به هرحال این نکته جالب به تنهایی مهر تاییدی است به نزدیک شدن طراحی بدنه خودروهای مختلف از گوشه و کنار جهان.

فضای داخلی

براساس نتایج یک تحقیق، فضای داخلی کابین بیشترین تاثیر را در انتخاب یا عدم انتخاب یک خودرو دارد، در واقع شاید در بلند مدت عادت کردن به طراحی بدنه آسان باشد اما عادی شدن داشبورد نسبتا زشت و بسیار ساده ساندرو (یا L90) به هیچ عنوان ساده نیست.

رنو ساندرو لیفان X50

در طرف مقابل، ایکس 50 فضای داخلی به شدت جذابی دارد که با طراحی خوب داشبورد و مجموعه پشت آمپر قرمز رنگ با دور موتور بزرگ (به سبک خودروهای فراری) متفاوت از تمام خودروهای اقتصادی موجود در بازار به نظر می رسد.

رنو ساندرو لیفان X50

هرچند بازهم براساس تحقیقات، سرعت سنج دیجیتالی نمی تواند اطلاعات دقیق و درستی را به سرعت در اختیار راننده قرار دهد و از همین روست که خودروسازان مطرح حتی با وجود انواع و اقسام نمایشگر، طراحی گرافیک سنتی و آنالوگ را برای مجموعه سرعت سنج حفظ کرده اند، اما برای لیفان X50 این نکته رعایت نشده است و شاهد استفاده از یک سرعت سنج کوچک دیجیتالی در مرکز دور سنج موتور هستیم.

رنو ساندرو لیفان X50

فارغ از این نکته، فضای داخلی رنو ساندرو بزرگتر احساس می شود و تفاوت بین دو خودرو به خصوص در فضای سر شرنشینان عقب کاملا محسوس است.

رنو ساندرو لیفان X50

در واقع اگر استفاده خانوادگی زیادی از ماشین دارید یا بلند قد هستید، بی هیچ شک و تردید، ساندرو فضای بزرگتری را در اختیارتان قرار می دهد.

رنو ساندرو لیفان X50

جالب آنکه برای لیفان X50 تنظیم ارتفاع صندلی راننده نیز در نظر گرفته نشده و همین مسئله تا حدی ممکن است استفاده از این خودرو را برای برخی افراد سخت کند، به خصوص که حتی رانندگان بلند قد علیرغم دید خوب، تا حدی با مشکل نزدیکی بیش از حد سر به سقف روبرو می شوند.

رنو ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو لیفان X50

امکانات رفاهی

نبود هیچ گونه آپشن رفاهی ای، یکی دیگر از پاشنه های آشیل خانواده تندر 90 و ساندرو در برابر رقباست.

رنو ساندرو لیفان X50

DSC_1183

DSC_1146

لیفان ایکس 50 درنمونه مونتاژی در ایران از برخی آپشن های مهم نظیر سامانه ایمنی ESP پاکسازی شده.

 

DSC_1180

DSC_1176

LIF010

اما به سانروف، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک و امکانات متداولی از این دست مجهز است که البته در ساندرو نمی توان اثری از آن ها را مشاهده کرد، در واقع تنها امکانات ساندرو، شیشه و آینه های برقی و تهویه مطبوع دستی کاملا ساده است.

DSC_1172

مشخصات فنی

پیشرانه ساندرو کاملا با ال 90 یکسان است و با کد K4M شناخته می شود. این موتور 1.6 لیتری یارای تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را راهی چرخ های جلو می کند، در مقابل لیفان ایکس 50 با موتوری 1.5 لیتری 102 اسب بخار قدرت و 133 نیوتن متر گشتاور دارد.

رنو ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو لیفان X50

مهمترین تفاوت دو خودرو در این بخش به رقابت گیربکس 4 سرعته و نسبتا قدیمی ساندرو با ساختار به ظاهر مدرن CVT (ضریب متغییر پیوسته) لیفان X50 مربوط می شود.

DSC_1130

LIF011
تایرهای چینی لیفان ایکس 50 از برند جی تی

رنو ساندرو لیفان X50

LIF013

هرچند در زمینه ترمزگیری نیز بار دیگر ساندرو حداقل بر روی کاغذ عرصه را به رقیب واگذار می کند و با ترمز های کاسه ای برای محور عقب، شانسی در برابر ترمز های چهار چرخ دیسک قدرتمند لیفان ندارد، اما سیستم تعلیق هر دو خودرو مشابه است و از ساختار اقتصادی و ارزان قیمت مک فرسون برای چرخ های جلو و غیر مستقل یکپارچه برای محور عقب تشکیل شده است.

رنو ساندرو لیفان X50

نکته مهم آنکه از نظر فاصله از سطح زمین نیز اختلاف چندان مشهودی بین دو خودرو وجود ندارد و اگر براساس تعاریف رسمی لیفان ایکس 50 را یک کراس اوور و رنو ساندرو را یک هاچ بک معمولی بدانیم، باید گفت که در عمل هر دو خودرو ارتفاع قابل توجهی (بین 15 الی 20 سانتی متر بستگی به وزن سرنشینان و بار) از سطح زمین دارند که حتی با در نظر گرفتن سرعت گیر های غیر استاندارد نیز رقم قابل توجهی به نظر می رسد و این دو خودرو را به دنیای کراس اوور های تک دیفرانسیل نزدیک می کند.

LIF014

LIF015

تجربه رانندگی

تجربه رانندگی با ساندرو همانند تندر ۹۰ است و بنابراین توصیف ماجرا با توجه به تکراری بودن این خودرو و سابقه نزدیک به ۹ ساله تولید تندر ۹۰ تکرار مکررات خواهد بود. تنها یا شاید مهمترین تفاوت این است که ظاهرا مهندسان توانمند رنو‍‍‍ به طریقی تنظیم فرنبندی عقب را تغییر داده اند و حالا ساندرو احساسی بهتر از چسبندگی و هندلینگ را نسبت به تندر ۹۰ در اختیار راننده قرار می دهد.

رنو ساندرو لیفان X50

حس فرمان، هماهنگی موتور و گیربکس، قدرت ترمز گیری و سایر امور تفاوتی با تندر ۹۰ ندارد و البته هماهنگی گیربکس کلاسیک اتوماتیک با موتور تا حدی بهتر از گیربکس سی وی تی لیفان ایکس ۵۰ به نظر می رسد که مانند تمام گیربکس های سی وی تی، چندان احساس خوبی را به راننده منتقل نمی کند.

LIF016

لیفان ایکس ۵۰ همچنین به علت ارتفاع نسبتا زیاد بدنه و فنربندی نسبتا نرم و راحت، از نظر هندلینگ نیز چندان خودرو تند و تیزی محسوب نمی شود و در سرعت های نسبتا بالا تمایلی به ناپایداری را از خود نشان می دهد که برخی مالکین به خصوص در شرایط جوی نامناسب و بر روی مسیر لغزنده، تجربه چنین شرایطی را داشته اند.

رنو ساندرو لیفان X50

LIF017

با این حساب به نظر می رسد که استفاده از سامانه ایمنی ESP برای ایکس ۵۰ نسبتا ضروریست و حذف این سیستم از روی نمونه مونتاژی در کشور حرکت کاملا اشتباهی بوده است.

با این حال ایکس ۵۰ برای استفاده معمول و درون شهری خودرویی توانمند، نرم و کم سرو صدا (به خصوص در مقایسه با سایر خودروهای چینی) محسوب می شود و می تواند لبخند رضایت را به مالکین هدیه دهد.

DSC_1181

از نظر مشخصات عملکردی، برتری در شتاب و سرعت با ساندرو خواهد بود اما لیفان ترمز های بهتری دارد و اطمینان بیشتری را به خصوص در هنگام سنگین بودن خودرو به راننده هدیه می دهد.

جالب آنکه در زمینه مشخصات ایمنی نیز لیفان به دلیل جدید بودن ظاهرا هنوز مورد آزمون تست تصادف واقع نشده است اما ساندرو با توجه به سابقه عرضه در بازار های اروپا در حدود ۳ ستاره ایمنی را بدست آورده است که باید این سطح از ایمنی را در مقایسه با رقبا کافی اما در مقایسه با قیمت ۵۰ میلیونی و اهمیت ایمنی خودرو در کشور حادثه خیزی چون ایران، حداقلی توصیف کرد.

رنو ساندرو تست تصادف
تست تصادف نسخه بدون ایربگ ساندرو در لاتین ان کپ

SANDRO CRASH TEST-2

نکته مایوس کننده آنکه نسل جدید ساندرو که از سال 2013 در بازار اروپا عرضه می شود، موفق به کسب 4 ستاره ایمنی یورو ان کپ شده است، اما متاسفانه این مدل جدید به دلیل برخی مسائل سرمایه گذاری و سستی مسئولان تصمیم گیرنده به خطوط مونتاژ راه نیافته و نمونه قدیمی که حالا در حال تولید در پارس خودرو است هم در مقایس های امروزی چندان خودرو ایمنی محسوب نمی شود اما احتمالا تا 10 - 15 سال آینده در کشورمان عرضه خواهد شد.

SANDRO CRASH TEST-3
تست تصادف نسل جدید ساندرو که از پلت فرم ارتقا یافته مشترک با مدل تازه ال 90 سود می برد، خودرویی که در ایران با نام رنو سیمبل به صورت وارداتی عرضه شده است.

LIF018

در نهایت برخی مالکان و خریداران لیفان ایکس ۵۰ نسبت به مصرف نسبتا زیاد این خودرو در روزهای نخست شکایت دارند که البته ظاهرا این مشکل پس از آب بندی خودرو نسبتا حل می شود و در نهایت مصرف میانگین لیفان به حدود ۸.۵ - ۹ لیتر در یکصد کیلومتر می رسد که چندان رقم بالاییی نیست اما ممکن است اندکی از ساندرو بیشتر باشد.

DSC_1211

متاسفانه در شرایط کشورمان هنوز امکان تست همه جانبه و عددی خودرو (به خصوص در زمینه مصرف سوخت) فراهم نیست و از این رو نمی توان با دقت زیاد برنده و بازنده را در این زمینه معرفی کرد اما در هر حال این دو خودرو حتی با وجود پیشرانه های کم حجم، چندان هم اقتصادی نیستند و در صورتی که به مصرف سوخت اهمیت ویژه ای می دهید بهتر است به سراغ مدل های دنده دستی بروید که البته حدود ۷ تا ۱۰ میلیون تومان ارزانتر از نسخه های اتوماتیک هستند.

قیمت و شرایط بازار

لیفان ایکس ۵۰ و رنو ساندرو هر دو در نمونه های اتوماتیک در حدود ۵۰ میلیون تومان قیمت می خورند که البته این رقم اندکی بیشتر از قیمت رسمی ساندرو و اندکی کمتر از قیمت رسمی ایکس ۵۰ است.

رنو ساندرو لیفان X50

نمونه دستی ساندرو نیز در حدود ۴۴ میلیون تومان تمام می شود که اینبارهم تفاوت چندانی با لیفان ایکس ۵۰ ندارد اما نکته مهم این است که در بازار دست دوم، بازار ساندرو بهتر به نظر می رسد و افت قیمت این خودرو از لیفان ایکس ۵۰ کمتر است.

رنو ساندرو لیفان X50

در واقع مشکل افت قیمت نسبتا قابل توجه مانند تمام خودروهای چینی دیگر برای لیفان ایکس ۵۰ هم صادق است ولی ساندرو به سبب سابقه خوب تندر ۹۰، خدمات پس از فروش و تولید طولانی مدت پارس خودرو و برنده شناخته شده رنو، از شرایط بهتری برخودار است.

نتیجه گیری نهایی

در نهایت باید هر دو خودرو را موفق و دارای آینده در بازار کشورمان توصیف کرد. ساندرو بیشتر مناسب افرادی است که به قابلیت اطمینان و خدمات پس از فروش گسترده در شهر های مختلف نیازمندند و برای مثال زیاد با خودرو به سفر می روند یا کارکرد سالانه زیادی دارند.

DSC_1158

به عبارت دیگر ساندرو به عنوان یک خودرو خانوادگی همه فن حریف برای استفاده درون و برون شهری و کارکرد زیاد در شرایط نه چندان مساعد، عملکرد نسبتا تضمین شده ای دارد و به لطف شتاب و کشش نسبتا خوب می تواند راننده را راضی نگه دارد.

رنو ساندرو لیفان X50

در مقابل لیفان ایکس ۵۰ زیباتر است و آپشن های رفاهی بیشتری را به همراه دارد. همچنین این خودرو به سبب خدمات پس از فروش نسبتا محدود و سابقه کمش در بازار نسبت به ساندرو، تا حدی ریسک خرید را به همراه دارد اما باید اعتراف کرد که کرمان موتور در زمینه تامین قطعات یدکی و رفع عیوب مونتاژی سری های اولیه تولید بسیار خوب عمل کرده است و ضعف کمبود قطعات یدکی (مانند آنچه در مورد برلیانس H330 اتفاق افتاده)‌ شامل حال ایکس ۵۰ نمی شود.

DSC_1212

در نتیجه اگر به برند اهمیت زیادی نمی دهید و خاص بودن، آپشن های رفاهی، استفاده درون شهری به عنوان خودرو دوم و نگهداری بلند مدت برایتان اهمیت دارد، لیفان می تواند انتخاب قابل قبولی باشد، به خصوص که در صورت انتخاب مدل دنده دستی، شتاب و کشش خودرو نیز نسبتا خوب است، اما ساندرو برای کسانی که نیاز به خودرویی اتوماتیک با بازار دست دوم تضمین دارند، انتخاب بهتری است و کیفیت ساخت بالا و شتاب و کشش بهتر در کنار هندلینگ قابل قبول را برای خریداران خود به ارمغان می آورد.

رنو ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو لیفان X50
عملکرد فنی و اقتصادی 8 7
فضای کابین و راحتی 8 7.5
تجهیزات و آپشن 5 7
قیمت و مشخصات 5 6
هندلینگ و کیفیت سواری 7 6.5
سازگاری با شرایط بنزین ایران* 9 9
امتیاز کلی 8 7.5
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • xan
    xan | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

    شاهد تشابه بسیار زیاد چراغ ها و فرم کلی نمای عقب این توسان جدید با لیفان ایکس 50 هستیم.

    منظورتون کپی از جیولتاس دیگه ؟!
    کاش همینو مینوشتید !

  • آرمین
    آرمین | ۲۰ فروردین ۱۳۹۵

    دوستان خصوصا آقا محمد با توجه به اینکه شما ساندرو دارید لطفا راهنمایی بفرمایید. بین 207مدل95 که قراره تابستون عرضه بشه و ساندرو (گیربکس دستی) کدوم ارجح هستند؟ من کلا قصد استفاده 3 تا 4 سال بیشتر ندارم و خیلی کم هم به مسافرت میریم. (سالی 1بار). 207 را 40تومن قیمت دادند(گیربکس دستی) اما ساندرو هم 44تومنه. ممنونم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی