ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کپلر
علمی

تلسکوپ فضایی کپلر وارد شرایط اضطراری شد

روز گذشته فضاپیمای کپلر ناسا وارد وضعیت اضطراری شد و این سازمان را بر آن داشت تا برای بازیابی ماهواره خود دست به اقدامات سریع و جدی بزند. وارد شدن کپلر به وضعیت اضطراری بدان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

روز گذشته فضاپیمای کپلر ناسا وارد وضعیت اضطراری شد و این سازمان را بر آن داشت تا برای بازیابی ماهواره خود دست به اقدامات سریع و جدی بزند.

وارد شدن کپلر به وضعیت اضطراری بدان معناست که دستگاه در حداقل حالت عملیاتی خود قرار دارد و زمانی این شرایط رخ می دهد که مشکلی جدی برای فضاپیما به وجود آمده باشد.

اما شرایط اضطراری از آن جهت برای کپلر در نظر گرفته شده تا آن را در برابر آسیب های احتمالی که البته با سوخت آن نیز ارتباط پیدا می کنند، حفظ نماید. در نتیجه، وقوع این رویداد می تواند ماموریت های آتی کپلر را در خطر جدی قرار دهد.

کپلر در سال 2009 میلادی ماموریت سه ساله خود را برای کشف سیاراتی که در اطراف ستاره های دیگر قرار دارند آغاز نمود. در چند سالی که از اتمام فعالیت کپلر می گذرد، این تلسکوپ فضایی موفق شده وجود بیش از 1000 اگزوپلنت را تایید کند که از این میزان دوازده مورد آنها توده ای هم اندازه با زمین دارند و در موقعیت قابل سکونت هستند.

این ماهواره روی هم (از آغاز ماموریتش تا به امروز) رفته 5 هزار اگزوپلنت کاندید را شناسایی کرده و حجم بالایی از اطلاعات را برای سیستم های مستقر روی زمین مخابره کرده تا عصری تازه را در مطالعه اگزوپلنت ها رقم بزند.

اما ماموریت کپلر تا قبل از این اتفاق چالش های دیگری را هم پشت سر گذاشته و برای نمونه زمانی دو عدد از چرخ های واکنش ژیروسکوپ آن از فعالیت باز ماندند و در نتیجه مانع از جهت گیری مستمر و بی وقفه این ماهواره برای رصد ستاره ها شدند.

به خاطر وقوع همین اتفاق ماموریت نخست کپلر در سال 2013 میلادی خاتمه یافت با این همه، تیم کپلر مدتی بعد ماموریت دوم خود را با نام K2 آغاز نمود که در جریان آن از دو چرخ عملیاتی دستگاه و البته نور خورشید برای رصد نواحی گوناگون آسمان استفاده می شد. حالا کپلر در حالی وارد شرایط اضطراری می شود که ماموریت K2 در میانه های راه است.

در حال حاضر این تلسکوپ فضایی 120 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و این یعنی برای آنکه سیگنال های رادیویی به این ماهواره برسند و مجددا بازگردند دست کم به 13 دقیقه زمان نیاز دارند.

بازگرداندن کپلر به شرایط عادی آنطور که ناسا اعلام کرده حالا اصلی ترین اولویت در شبکه فضایی عمیق (Deep Space Network) است که در واقع مجموعه ای از آنتن های رادیویی بزرگ برای برقراری ارتباط با این فضاپیما در منظومه خورشیدی به شمار می رود.

در حال حاضر هنور مشخص نیست که چرا کپلر وارد شرایط اضطراری شده است یا اینکه آیا ناسا می تواند آن را به حالت قبل باز گرداند یا خیر و باید برای دریافت خبرهای بیشتر در این رابطه منتظر به روز رسانی ناسا بمانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ashkan Foladi
    Ashkan Foladi | ۲۶ آبان ۱۳۹۶

    عالی بود برای اون موقع خخ

مطالب پیشنهادی