ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

تفنگستان؛ معرفی برترین بازی های شوتر در پلتفرم موبایل [قسمت اول]

مهم نیست فکر کنیم تلفن های همراه چه محدودیت هایی برای ارائه یک تجربه واقعی از بازی های ویدیویی را دارند. چون همیشه سازندگانی هستند که با شکستن مرزهای مشخص نشده صنعت گیمینگ بازیکنان را ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

مهم نیست فکر کنیم تلفن های همراه چه محدودیت هایی برای ارائه یک تجربه واقعی از بازی های ویدیویی را دارند. چون همیشه سازندگانی هستند که با شکستن مرزهای مشخص نشده صنعت گیمینگ بازیکنان را غرق در نبوغ خود می کنند.

پیشینه بازی های شوتر به سال های سال قبل باز می گردد؛ دورانی که پدرانمان سن کودکان نسل امروزی را داشتند. اطلاعات موثقی از زمان دقیق تولد سبک شوتر در دسترس نیست اما به عقیده ژورنالیست معروف ویدیو گیم، Brian Ashcraft اولین بازی این سبک Spacewar بود که در سال 1961 عرضه شد.

در این عنوان Shoot 'em up که جزو اولین بازی های صنعت گیمینگ محسوب می شود، دو فضاپیما با یکدیگر مبارزه می کردند. با وجود این که تا اواسط دهه 70 میلادی شاهد چهار ریمیک دیگر از بازی بودیم، اما شوتر تازه در سال 1978 توانست خود را پیدا کند؛ زمانی که بازی بسیار معروف Space Invaders منتشر شد و روحی در کالبد این سبک دمید.

در بازی مورد بحث، گیمر باید موجودات فضایی که از بالای تصویر حمله می کردند را از بین می برد. شاید برایتان جالب باشد بدانید ایده «سلامتی» و «جمع آوری امتیاز» برای اولین بار در مهاجمان فضایی معرفی شد. پس از این اتفاق شاهد تکامل و تحول سبک شوتینگ بودیم که در پی آن زیر شاخه های دیگری مانند شوتر اول شخص و سوم شخص پدید آمدند.

تاریخچه کوتاه بالا را گفتیم تا با آن به استقبال بهترین های شوتینگ در پلتفرم موبایل برویم و با معرفی بهترین هایش برای اسمارت فون ها، بند اول صحبت هایمان را اثبات نماییم.

همان طور که مشاهده می کنید، امروز و در خلال قسمت اول مقاله، ده بازی برتر تیراندازی اول شخص را معرفی می کنیم؛ سبکی که به واسطه کنترل لمسی اسمارت فون ها، جولانگاه مناسبی در این پلتفرم نیستند. بیش از این مقدمه را بیش از این طولانی نمی کنیم و ورودتان به تفنگستان را خوش آمد می گوییم.

Oddworld: Stranger's Wrath

Oddworld_Strangers_Wrath_HD

تب و تاب انتشار دوباره بازی های موفق قدیمی روی اسمارت فون ها این روزها بسیار داغ است. شاید خیلی از دوستانی که مقاله را می خوانند نسبت به Oddworld: Stranger's Wrath آشنایی کافی نداشته باشند اما باید بگوییم این بازی نیز در جرگه عناوین مورد بحث قرار دارد؛ اثری که ابتدا در سال 2005 تنها برای اکس باکس عرضه شد. نکته ای که بازی را متفاوت تر از آثار مشابه می کرد استفاده از دو سبک اول شخص و سوم شخص برای کنترل شخصیت اصلی بازی بود.

به گونه ای که در دید سوم شخص گیم پلی آن بیشتر روی المان های پلتفرمر و نبرد نزدیک تمرکز دارد. در اول شخص نیز سلاح های دور برد به مهمترین همدم بازیکن تبدیل می شود. البته جذابیت های بازی به همین موارد محدود نشده و سازنده سعی نموده با اضافه سازی المان های نقش آفرینی مانند ارتقا سلاح به زیبایی اثر خود بیافزاید. برای اطلاعات بیشتر موزیک بازی توسط Michael Bross، سازنده قطعه های فرانچایز معروف Ratchet & Clank، نواخته شده.

oddworld
به تیرهای تیرکمان دقت کرده اید؟ یکی از جالب ترین بخش های بازی استفاده از تیرهای زنده است. البته تیرکمان تنها سلاح دور برد عنوان مورد بحث نیست.
mobile-oddworld
داستان بازی از این قرار است شخصیت اصلی، که یک جایزه بگیر بوده و تنها با نام غریبه شناخته می شود، سعی می کند تا برای انجام کاری مرموز پول جمع آوری نماید.
Oddworld: Stranger's Wrath

Oddworld: Stranger's Wrath

سازنده: Oddworld Inhabitants قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 721 مگابایت زبان:

Modern Combat 5: Blackout

modern-combat

اگر بخواهیم معروف ترین بازی لیست را نام بریم، Modern Combat 5: Blackout از اولین نام هایی خواهد بود که به ذهنمان می رسد. استودیو معروف گیم لافت، سازنده بازی، پس از موفقیت های قسمت چهارم بلافاصله ساخت نسخه بعد را شروع کرد و سرانجام دو سال بعد، مدرن کامب 5 را انتشار نمود. مکانیک های اصلی سری در قسمت آخر نیز تغییر نکرده و تولید کننده سعی نموده با اضافه سازی المان های جدید گیمرها را جذب کند.

یکی از این ویژگی ها قابلیت انتخاب شخصیت اصلی از کلاس های گوناگون است که هر کدام تجهیزات متفاوت خود را دارند. علاوه بر این، با وجود حضور مراحل کوتاه تر نسبت به قسمت های قبلی، بازی دارای تنوع بالایی در بخش مبارزات بوده و قابلیت کنترل هلیکوپتر، قایق یا هواپیمای بدون سرنشین را نیز دارید. همچنین شاهد بخش چند نفره در بازی هستیم که مشابه دیگر آثار شوتر اول شخص است. اگر علاقه مند به سری کال اف دیوتی هستید، تجربه مدرن کامبت 5 را از دست ندهید.

modern-combat-5-mobile-game
آثار گیم لافت همیشه گرافیک چشم نوازی در تلفن های همراه داشتند و مدرن کامبت 5 نیز از این قاعده مسثتنی نیست. البته به یاد داشته باشید برای تجربه بازی، حتی بخش تک نفره، باید آنلاین شوید.
Modern-combat-5
شخصی سازی سلاح ها یک بخش جذاب در بازی ها محسوب می گردد که مدرن کامبت 5 نیز از این ویژگی پشتیبانی می کند.
Modern Combat 5: Blackout

Modern Combat 5: Blackout

سازنده: Gameloft قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS، اندروید و ویندوز فون حجم: 845 / 760 مگابایت زبان:

Fields of Battle

fields-of-battle

چشمتان روز بد نبیند، یک روز با دوستان تصمیم به تجربه رنگ اندازی [همان پینتبال] گرفتیم تا کال آف دیوتی بازی هایمان را به دنیای واقعی منتقل نماییم. اما پس از اتمام بازی، لیست قیمت ها به قدری بالا بود که بیشتر از کبودی تیرها به ما فشار آورد. بعد از آن اتفاق هم تصمیم گرفتیم بنشینیم خانه و Fields of Battle را انجام دهیم [*]؛ عنوانی شبیه ساز از ورزش پینتبال.

طبیعتا وقتی لفظ شبیه ساز می آید باید منتظر قوانین واقعی باشیم و Fields of Battle نیز از این قاعده مسثتنی نیست. هنگام بازی اگر یک تیر بخورید باید از محل مسابقه بیرون بروید. علاوه بر این قابلیت سر خوردن در زمین، کاور گرفتن، انداختن نارنجک و تمام کارهایی که از یک مسابقه انتظار دارید را خواهید داشت. البته باید به معجون بالا یک گرافیک بسیار جذاب و پر جزییات را هم اضافه کنیم تا حرفه ای ها بهتر متوجه شوند چه الماسی را از دست داده اند.

[* از حق نگذریم خودمان هم یاد پیام های بازرگانی افتادیم]
mobile-android-game
بازی دارای بیش از 60 منطقه گوناگون است. علاوه بر این قابلیت انتخاب وضعیت آب و هوایی از بین آفتابی، بارانی، مه و باد را دارید.

fields-of-battle-mobile
بخش شخصی سازی وسیع تر از چیزی هست که فکر می کنید. البته این قابلیت تنها محدود به سلاح و کاراکتر بازی نشده و می توانید کنترل یا HUD [نوار وضعیت که در تصویر بالاتر میزان تیر، زمان و ... را نشان می دهد] را نیز تغییر دهید. Fields of Battle تماما آنلاین است.
Fields of Battle

Fields of Battle

سازنده: Super X Studios LLC قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 56.5 / 46 مگابایت زبان:

N.O.V.A. 3

N.O.V.A 3 - fps

درست است که آثار گیم لافت از کیفیت بسیار بالایی بهره می برند، اما اکثر ایده های آنان اوریجینال نبوده و بیشتر در بازی های کنسولی مشابه شان را دیده ایم. برخلاف قسمت های قبلی سری Near Orbit Vanguard Alliance، این بار گیم لافت تصمیم گرفت از فرنچایز هیلو فاصله گرفته و در قسمت سوم اثر خود، المان های مثبت کیلزون و کال آف دیوتی را چاشنی کار خود کند. داستان N.O.V.A. 3 به بازگشت دوباره انسان ها بر زمین پس از سال ها پرداخته و بازیکن باید در 10 مرحله گوناگون با دشمنان مبارزه کند.

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به گیم پلی نیز بیندازیم باید بگوییم بازی در زیر شاخه علمی تخیلی قرار گرفته و بازیکن می تواند با سلاح های متنوع بازی یا قدرت های گوناگون حریفان را از پا در بیارد. البته با تمام این حرف ها، لذت واقعی N.O.V.A. 3 بخش چند نفره آن است که به واسطه 7 مد متفاوت و ویژگی های مثبت زیاد می تواند روزها سرگرم تان کند. فکر نمی کنیم با رایگان شدن بازی، دیگر دلیلی برای تجربه نکردن آن وجود داشته باشد.

[نکته: تنها نسخه های اندروید و iOS مجانی هستند]
N.O.V.A 3-gameplay
با وجود الهام گیری از کیلزون و کال آف دیوتی، همچنان بازی شباهت زیادی به فرنچایز معروف هیلو دارد. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، گرافیک بازی برای یک عنوان موبایل بسیار بالا است.
N.O.V.A 3
در بازی قابلیت کنترل وسایل نقلیه را نیز دارید. بخش چند نفره دارای 7 نقشه گوناگون نیز است.
N.O.V.A. 3

N.O.V.A. 3

سازنده: Gameloft قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS، اندروید و ویندوز فون حجم: 1114 / 1600 / 1017 مگابایت زبان:

Deer Hunter 2016

deer-hunter-2016-video-game

از این همه بازی شوتر که در آنان باید به جنگ انسان ها یا موجودات عجیب و غریب بروید، خسته نشدید؟ هر از گاهی لازم است برای تنوع به سرگرمی خود، آثاری را تجربه کنیم که نسبت به عناوین مشابه خود تفاوت هایی داشته باشند. Deer Hunter 2016 یکی از همین عناوین است. همان طور که از اسم بازی بر می آید [Deer Hunter به معنی شکارچی گوزن] در این اثر نقش فردی را دارید که باید در مناطق گوناگون با وضعیت آب و هوایی مختلف به شکار بپردازد.

البته با دیدن نام بازی فکر نکنید تنها حیوانات عنوان مورد بحث گوزن است. چون موجودات دیگری مانند تمساح یا خرس نیز انتظارتان را کشیده و سعی می کنند شما را از منطقه خود دور نمایند. مراحل بازی نیز بدین گونه است که در هر قسمت باید ماموریتی که داده شده را انجام دهید. به عنوان نمونه در یک مرحله باید دو گوزن را از پا در بیارید. در مرحله ای دیگر موظفید تنها به شش حیوان شلیک کنید و نمونه های دیگری که با پیشروی هر چه بیشتر، مزایایی در اختیارتان قرار می گیرد.

[نکته: نسخه ویندوز فون نیز دارای عنوانی مشابه است که اگر علاقه مند هستید می توانید از اینجا دانلود کنید.]
deer-hunter-weapon
بخش خرید و شخصی سازی سلاح ها؛ بازی دارای تنوع بسیار بالایی در این قسمت است و می توانید انواع گوناگون سلاح مانند تیر و کمان را انتخاب کنید.
deer-hunter-2016
سازنده سعی نموده با پیاده سازی المان های شبیه ساز گونه، احساس واقعی شکارچی بودن را به بازیکن منتقل کند.
Deer Hunter 2016

Deer Hunter 2016

سازنده: Glu Games قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 97.8 / 42 مگابایت زبان:

Stick Squad 4 - Sniper's Eye

stick-squad

موفقیت های Ron و Damien در مقابله با The Voice، یک سازمان جنایی بزرگ، کافی بود تا آنان به سرعت ماموریت بعدی خود را آغاز نمایند. در قسمت چهارم فرنچایز محبوب و خونین Stick Squad ضد قهرمانان ما به مصر و انگلستان سفر می کنند تا در 20 مرحله داستانی گوناگون اهدافی که برایشان تعیین شده را از پا در بیاورند. از دیدگاه گیم پلی، مکانیک های بازی تفاوت زیادی با نسخه های قبلی نداشته و سازنده سعی نموده با بهبود نقطه ضعف ها اثر خود را بیش از پیش بهتر کند.

بنابراین همچنان اسنایپر یک سلاح کلیدی در بازی محسوب شده و بازیکن باید در زمان مناسب دشمنان را از پا در بیاورد. البته شاهد اسلحه های دیگری نیز در استیک اسکواد 4 هستیم که بار اکشن تری به این عنوان می بخشند. برای سخن پایانی، باید بگوییم بازی های موبایلی که از خشونت بالا و شوخی های بزرگ سالانه استفاده می کنند، حکم لنگه کفش در بیابان را دارند که خوشبختانه فرنچایز استیک کواد از بهترین آنان است.

stick-squad-4-gameplay
نحوه تیراندازی در بازی به گونه است که گاهی اوقات باید جهت باد، شدت آن و فاصله با هدف را بسنجید تا تیرتان خطا نرود.
stick-squad-4
در بازی قابلیت خرید و ارتقا سلاح ها را نیز دارید. اکنون این همه راه آمده ایم بد نیست به سبک گرافیکی جالب بازی نیز اشاره کنیم که با ترکیب عناصر خشن گیم پلی تجربه ای جذاب برای بازیکن را به ارمغان می آورد.
Stick Squad 4 - Sniper's Eye

Stick Squad 4 - Sniper's Eye

سازنده: Brutal قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 52.1 / 47 مگابایت زبان:

Unkilled

Unkilled-mobile-game

شاید باورتان نشود، ولی آن قدری که ما در سرگرمی های گوناگون زامبی دیدیم در دنیای واقعی انسان ندیدیم. ولی با این وجود همچنان تولیدکنندگانی هستند که از این مخلوق کلیشه ای بهترین استفاده را می کنند و اثری لایق به دست مصرف کننده می رسانند. استودیو محبوب Madfinger Games یکی از همین سازندگان است که با ساخت فرنچایزهای گوناگون نبوغ خود را به رخ دیگران کشید. آخرین اثر آنان یعنی Unkilled نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد هجوم دوباره زامبی ها به زمین هستیم.

طبیعتا پس از آن هم قصه نجات زمین روایت می شود که گفتن جزییات آن کار بیهوده است. اما اصلا موفقیت Unkilled به بخشی داستان آن نیست که نگران باشیم چون گیم پلی به خوبی ضعف هایش را می پوشاند. کنترل بازی برای یک عنوان اول شخص بسیار مناسب بوده و وجود مراحل زیاد نیز باعث می شود تا بازیکن مدت ها سرگرم باشد. از طرفی تنوع سلاح ها و دشمنان هم به اندازه ای است تا گیمر احساس خستگی نکند.

unkilled-mobile
انتظار باس [غول] در برخی از مراحل بازی را نیز داشته باشید. به هیبت دشمنان نگاه می کنید، کمی به محیط نیز دقت نمایید تا متوجه شوید با چه اثر قدرتمندی از دید تکنیکی طرف هستید.
unkilled
نمایی از سلاح های بسیار زیاد بازی.
UNKILLED

UNKILLED

سازنده: MADFINGER Games قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 218 / 148 مگابایت زبان:

Neon Shadow

Neon-Shadow-2-mobile-game

در تاریخ صنعت گیمینگ بازی های گوناگونی هستند که به نوعی شوتر اول شخص را متحول کردند اما شاید هیچ کدام نتوانستند تاثیری که عنوان Doom توانست روی این سبک بگذارد را داشته باشند. قصد باز کردن صورت مسئله را نداریم، چون از حوصله مطلب خارج است و این حرف ها را زدیم تا به توضیحات Neon Shadow برسیم؛ عنوانی که بیشترین الهام خود را از عنوان دووم گرفته و سعی کرده با امروزی کردن آنان خاطرات خوب گذشته را برای بازیکنان زنده کند.

اما منظور از الهام چیست؟ به بیان ساده تر، بازی همانند شوترهای قدیمی بسیار سریع بوده و نوار وضعیت اش [HUD] تقریبا مشابه آنان است. فارغ از بخش تک نفره، بازی از بخش چند نفره نیز پشتیبانی می کند. اگر از بازی های تاکتیکی خسته شده اید و دلتان برای یک عنوان اول شخص سریع تنگ شده، پیشنهاد می کنیم Neon Shadow را از دست ندهید.

Neon-Shadow-2
در بازی باید برای نجات بشریت با موجوداتی مبارزه کنید که ایستگاه فضایی تان را گرفته و قصد تسخیر تمام کهکشان را دارند. بازی از لحاظ داستانی و محیطی در زیر شاخه سایبر پانک قرار می گیرد و سازنده نیز سعی نموده موسیقی هایی مناسب با همین فضا خلق کند.
Neon-Shadow-2-mobile
اگر دارای تبلتی با صفحه بزرگ هستید، می توانید دو نفره به انجام بازی بپردازید.
Neon Shadow

Neon Shadow

سازنده: Crescent Moon Games قیمت: نسخه اندروید رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 143 / 109 مگابایت زبان:

Dead Effect 2

dead-effect2

موفقیت های یک بازی همیشه بستر مناسبی را برای سازندگان فراهم می کند تا با خیال آسوده تری به ساخت قسمت های بعدی روی بیاورند. پس از استقبال کاربران از Dead Effect، استودیو سازنده تصمیم گرفت تا با بهبود مشکلات بازی، قسمت دوم را برای پلتفرم موبایل عرضه کند. بدین ترتیب شاهد انتشار Dead Effect 2 در سال 2015 بودیم. این بار نیز با یک شوتر علمی تخیلی طرف هستیم که داستانش پس از پایان قسمت قبل شروع می شود.

برخلاف دد افکت، سه شخصیت اصلی برای نسخه دوم در نظر گرفته شده که هر کدام دارای سلاح و خصوصیات متفاوت هستند. همچنین صداگذاری بازی نسبت به قسمت قبل با پیشرفت های بسیار زیادی همراه بوده که در کنار موزیک مناسب و اتمسفر گیرا بازیکن را غرق در دنیای خود می کند. علاوه بر این، امکان تغییر کنترل بازی به دلخواه خود را نیز دارید.

dead-effect-2-mobile-game
بخش داستانی بازی بیش از 20 ساعت به طول می انجامد. البته سازنده برای تنوع اثر خود المان های نقش آفرینی را نیز به بازی اضافه کرده تا گیمر در طول این مدت احساس خستگی نکند.
dead-effect-2-mobile
می توانید سلاح یا تجهیزاتی که دریافت می کنید را ارتقا دهید. همچنین خود بازیکن نیز در طول بازی با کسب تجربه لول آپ می شود.
Dead Effect 2

Dead Effect 2

سازنده: BadFly Interactive قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 1230 / 1060 مگابایت زبان:

Call of Duty Strike Team

call-of-duty-strike-team

سری شعرهای این کجا و آن کجا را که شنیده اید؟ حکایت فرنچایز کال آف دیوتی را دارند. تمامی نسخه هایش می فروشند، اما قدیمی ها کجا و جدید ها کجا. برخلاف بازار شوتر کنسول ها و رایانه های شخصی که اکتیویژن، ناشر بازی، یک قطب آن را تشکیل داده این شرکت خیلی تمایلی به انتشار کال اف دیوتی برای اسمارت فون ها ندارد و تاکنون از سری مورد بحث تنها شاهد یک بازی با نام Strike Team برای این پلتفرم بودیم.

در استریک تیم استودیو سازنده برای دور شدن از کلیشه های شوتر، سعی نموده با اضافه سازی المان های سبک استراتژیک معجونی عجیب اما خوشمزه را برای کاربران تدارک ببینئ. بدین ترتیب بازیکن می تواند در طول بازی از دید اول شخص خارج شود تا با اشرافی بیشتر، به اعضای گروه خود دستوراتی داده و استراتژی های لازم را پیاده سازی نماید.

call-of-duty-strike-team-mobile-game
نمایی از دو دوربین متفاوت بازی که در متن اشاره کردیم.
Call-of-Duty-Strike-Team-
می توانید سلاح و تجهیزات اعضای یگان خود را که قابل ارتقا نیز هستند، مشخص کنید.
Call of Duty: Strike Team

Call of Duty: Strike Team

سازنده: The Blast Furnace قیمت: 6.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 1020 / 1000 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • matin danger
    matin danger | ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

    deer hunter بازی خوبیه
    بهتون پیشنهاد میکنم بازی کنید

  • jj
    jj | ۲۴ فروردین ۱۳۹۵

    عالی بود

  • ERFAN
    ERFAN | ۲۴ فروردین ۱۳۹۵

    مقاله خوبی بود که با قسمت های بعدش تکمیل تر نیز خواهد شد. همین مطالب هست که دیجیاتو رو از سایت های مشابه متمایز میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی