ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارشناسان امنیتی موفق شدند باج افزار «پتیا» را کرک کنند

اگر تا به حال واژه باج افزار به گوشتان نخورده باید بگوییم که این عبارت به نوعی بدافزار اشاره دارد که داده های ما را به شیوه ای نامطلوب رمزگذاری می کند. این بدافزار در واقع ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

اگر تا به حال واژه باج افزار به گوشتان نخورده باید بگوییم که این عبارت به نوعی بدافزار اشاره دارد که داده های ما را به شیوه ای نامطلوب رمزگذاری می کند. این بدافزار در واقع داده های شما را بدون اجازه یا اطلاع تان رمزگذاری می کند و کلید دسترسی به آنها را نیز در اختیار هکر قرار می دهد.

از این مرحله به بعد اگر بخواهید اطلاعات خود را قفل گشایی نمایید باید باج بدهید و در غیر اینصورت کلید رمزگشایی به شما داده نمی شود و حتی در برخی موارد دور ریخته می شود.

اما مطلبی که در ادامه قصد بازگو کردنش را داریم در اصل به بیمارستانی در لس آنجلس مربوط می شود که هدف حمله یکی از این باج افزارها قرار گرفت و در جریان آن مجبور شد مبلغی درحدود 17 هزار دلار را برای دسترسی به برخی از داده های خود به هکرها پرداخت نماید.

حالا گفته می شود که کارشناسان امنیتی توانسته اند آن باج افزار را که پتیا نام دارد و دو هفته پیش کشف شد، کرک کنند. پتیا شباهت زیادی به باج افزارهای دیگر ندارد زیرا با غیرعملیاتی کردن رکورد راه انداز اصلی سیستم قربانی، درایو استارت آن را هدف قرار دهد؛ بدان معنا که وقتی کاربر تلاش می کند کامپیوتر خود را روشن کند، یادداشت مربوط به یک باج خواهی برایش نمایش داده می شود. با این همه، اخیرا توئیتی توسط Leostone@ منتشر شده که نشان می دهد این ابزار قابل کرک کردن است.

اما در نظر داشته باشید که خلاص شدن از این باج افزار اندکی دردسرآفرین است چراکه برای این منظور لازم است درایو استارت کامپیوتر خود را به صورت فیزیکی از جایش خارج نمایید و آن را به کامپیوتر دیگری وصل کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی