ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۷ عادت روزانه برای تقویت هوش

خیلی از ما حداقل چند ساعت در هفته را به ورزش و تمرین های ورزشی اختصاص می دهیم؛ از ورزش های هوازی گرفته، تا کاهش وزن یا پیاده روی های ساده. ما این کار را ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

خیلی از ما حداقل چند ساعت در هفته را به ورزش و تمرین های ورزشی اختصاص می دهیم؛ از ورزش های هوازی گرفته، تا کاهش وزن یا پیاده روی های ساده. ما این کار را با هدف تمرین دادن به عضلات و برای بهره مندی از قدرت و انعطاف پذیری بیشتر، تقویت مفاصل و بهینه نگه داشتن سوخت و ساز بدنمان انجام می دهیم.

اما سؤال اینجاست که چه تعداد از ما برای تمرین دادن به مغز خود وقت می گذاریم؟

تمرین دادن مغز مبحث تازه ای نیست. این کار می تواند در به یادسپاری اطلاعات، یادآوری سریع تر دانسته های قبلی، و تقویت تمرکز به ما کمک کند. در حقیقت، بر اساس پژوهشی تازه در زمینه ی تمرین های شناختی، حتی یک جلسه ی کوتاه تمرین مغز می تواند به بزرگسالان کمک کند تا ۱۰ سال بعد، پیشرفت های حاصل شده در سرعت مهارت های استدلالی و پردازشی خود را حفظ کنند.

مسأله اینجاست که همه ی ما درگیر شغل و مسائل کاری خود هستیم و مشغله های زیادی داریم. هرچه باشد کارآفرینان در تمام طول روز در حال تمرین دادن به مغز خود هستند. اما با این حال هم اضافه کردن چند تمرین مغزی به روتین روزانه می تواند به کارآفرینان نیز کمک کند از مزایای این نوع تمرین بهره مند شوند. ۷ عادت ساده ای که می توانید برای تقویت هوش خود در برنامه ی روزانه تان بگنجانید را در ادامه خواهید خواهد.

۱- برای ایده های مختلف نتایج مختلفی تصور کنید

کارآفرینان معمولاً بیشتر از زمانی که دارند ایده به ذهنشان می رسد. ایده پروری را برای خود به یک تمرین ذهنی تبدیل کنید. سه برونداد مختلف برای ایده ی بعدی خود در نظر بگیرید؛ حتی اگر فقط انتظار یکی از آنها را دارید. ایده ی خود را به شیوه های مختلف تجسم کنید. در نظر گرفتن گزینه های جایگزین را برای خود به یک عادت تبدیل کنید.

۲- ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ورزش ایروبیک را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانید

به گفته ی دکتر جان مدینا، مدیر مرکز تحقیقات کاربردی مغز دانشگاه پسیفیک، فعالیت ایروبیک احتمال ابتلا به آلزایمر را به نصف، و احتمال زوال عقل را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

امید می رود خودتان حتی برای منافع جسمانی اش هم که شده ورزش کنید، اما اگر اینطور نیست، تقویت هوش و خلاقیت نیز می تواند انگیزه ی خوبی برای شروع آن باشد.

۳- در گفتگو های جذاب شرکت کنید

البته در دنیای واقعی و جایی غیر از نمایشگر رایانه و موبایل. هنر مکالمه نیازمند گفتمان و استدلال منطقی است، و گفتگو با فردی باهوش تر، می تواند تمرین فوق العاده ای برای تسریع فرایند تفکر و همچنین فرصت خوبی برای یادگیری چیزهای تازه باشد. به دنبال انسان های خوش مشرب و باهوش باشید و سعی کنید با آنها وارد گفتگویی هرچند کوتاه شوید.

۴- در کلاس های آنلاین شرکت کنید

این روزها خیلی چیزها را می توان به صورت آنلاین روی اینترنت فرا گرفت؛ حتی روی موبایل. خودتان را متعهد کنید هر روز یک مطلب تازه یاد بگیرید. این کار را می توانید در رفت و آمد به محل کار، هنگام ناهار، یا همان پنج دقیقه استراحت بین جلساتتان انجام دهید. با این حال بهتر است چیز پر کاربردی مثل برنامه نویسی یاد بگیرید.

۵- به مغزتان استراحت بدهید

نمی توان همیشه در حال کار کشیدن از مغز بود. اپلیکیشن های بهره وری را به جزئی از زندگی روزانه ی خود بدل کنید تا کارهای اضافه ای که زمان و توان ذهنی تان را می گیرند به صورت اتوماتیک انجام شوند.

۶- برای خود سرگرمی داشته باشید

اطمینان حاصل کنید هر روز کاری که به آن علاقه دارید را انجام می دهید. اگر مغز شما همواره در حال کار کردن باشد، زمان یا توانی برای پرداختن به ایده ها و افکار خلاقانه و جالب برایش باقی نخواهد ماند. در حقیقت، برخی از سرگرمی ها مثل بازی های ویدیویی یا نواختن آلات موسیقی می تواند به تقویت هوش شما نیز کمک کند.

۷- نگاه کنید، گوش دهید، یاد بگیرید

سعی کنید در طول روز با انواع مختلفی از رسانه ها سر و کار داشته باشید. هر زمان که می توانید گزارش بخوانید، پادکست گوش کنید، ویدیو تماشا کنید و از اپلیکیشن ها یا وبسایت هایی که آموزش را با سرگرمی می آمیزند استفاده کنید. سعی کنید تا می توانید از حس های مختلف خود برای جذب اطلاعات بهره بگیرید. اگر حس کردید از مطالعه یا گوش کردن به فایل های صوتی خسته شده اید، به خودتان استراحت بدهید و نوع دیگری از رسانه را امتحان کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Kourosh Mohamadi
    Kourosh Mohamadi | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    عالیههه?

مطالب پیشنهادی