ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جمعیت کاربران واتس اپ در حالی به یک میلیارد نفر می رسد که تنها 57 مهندس دارد

وفتی واتس اپ با عقد قراردادی 19 میلیارد دلاری توسط فیسبوک خریداری شد، تنها 35 مهندس برای آن کار می کردند و جمعیت کاربرانش نیز حدودا 450 میلیون نفر بود. حالا دو سالی از آن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

وفتی واتس اپ با عقد قراردادی 19 میلیارد دلاری توسط فیسبوک خریداری شد، تنها 35 مهندس برای آن کار می کردند و جمعیت کاربرانش نیز حدودا 450 میلیون نفر بود.

حالا دو سالی از آن زمان گذشته و شمار کاربران این اپلیکینش محبوب پیام رسان از مرز 900 میلیون نفر عبور کرده و روزانه 42 میلیارد پیام با آن جابجا می شود که با یک حساب سرانگشتی ساده برابر است با تقریبا یک میلیون پیام در هر ثانیه.

اما این شرکت برخلاف غول های فناوری دنیا نظیر گوگل، آمازون یا حتی خود فیسبوک، همچنان شکلی شبیه به یک استارتاپ دارد. واتس اپ علیرغم موفقیت های عمده ای که دریافت کرده و البته بودجه هنگفتی که توسط فیسبوک به آن تزریق شده است حالا تنها 57 مهندس دارد.

ابعاد کوچک این شرکت به آن امکان می دهد که چالاکی خود را حفظ نماید و در عین حال باعث می شود که مهندسان آن هم هماهنگی خود را با هم حفظ کنند.

Rick Reed یکی از مهندسان نرم افزار این شرکت در جریان کنفرانس F8 اظهار داشت: واتس اپ به «تمرکز» متکی است. او ادامه داد، بگذارید فیسبوک مسنجر، گوگل هنگ اوت و شرکت های دیگر اپلیکیشن های پیچیده خود را بسازند اما تلاش واتس اپ این است که ساده ترین و قابل اطمینان ترینشان را ارائه دهد.

Reed گفت: ماموریت ما این است که یک ابزار ارتباطی ساده، سریع و قابل اطمینان را ارائه نماییم که فاقد کلیه بخش های زائد و اضافه دیگر باشد. او این سبک را «مهندسی صرفا کافی» خطاب می کند و در توضیحاتش می گوید، این شرکت تلاش و منابع صرفا کافی را به خدمت گرفت تا آن تمرکز و فلسفه کلی اش را حفظ نماید.

فرهنگ «جلسه ممنوع»

whatsapp brings end-to-end encryption to all users

Reed از فرهنگ «جلسه ممنوع» در داخل واتس اپ تجلیل می کند که براساس آن هیچ جلسه ای در این شرکت برگزار نمی شود و در مقابل کارکنان با استفاده از برنامه های مختلف ویژه چت و «در داخل گروه های کوچک پروژه ای» مرتبا «با هم در تماس هستند».

او می گوید: ما با این کار امکان می یابیم که تمام تمرکز خود را روی کاری قرار دهیم که مشغول انجامش هستیم و با این روش می توانیم سکوت کامل را بر محیط کاری مان حکم فرما نماییم.

وقتی تنها 57 مهندس را در اختیار داشته باشید، به راحتی نمی توانید مشکل تازه ای را به آنها محول نمایید. ادامه فعالیت شرکتی با این تعداد نیرو منوط به برنامه ریزی دقیق و تخصیص درست نیروها به کارهای مختلف است اما در نهایت تیمی را در اختیار دارید که هدف ویژه ای را دنبال می کند. او می گوید: ما سخت تلاش می کنیم که آدم های مناسب را برای انجام کارهای مرتبط انتخاب نماییم.

gettyimages-474608193

طی سال های اخیر طیف گسترده ای از زیرساخت های پردازشی شرکت هایی مانند گوگل به ارائه امکانات جدید و مدیریت حجم بالای داده ها اختصاص یافته است تا جایی که این شرکت ها حالا مجبور هستند بودجه های هنگفتی را صرف خودکار نمودن این فرایندها نمایند.

در عین حال اما واتس اپ ترجیح می دهد که زیرساخت هایش را در حد ممکن کوچک نگه دارد. کم بودن تعداد کارکنان این شرکت بدان معناست که اشتباهات آنها نیز کمتر خواهد بود. البته شاید به این خاطر، به تداخل های انسانی بیشتری نیاز باشد اما از طرفی هم این مساله نشان دهنده اطمینان پذیری بیشتر و سرعت بالا در پاسخگویی مهندسان واتس اپ برای اضافه کردن کدهای تازه یا برطرف کردن نواقص آنهاست.

Reed اعلام داشت، ما سرمایه گذاری زیادی را در زمینه اتوماسیون انجام نمی دهیم به غیر از مواردی که واقعا به این مساله نیاز باشد. ما واقعا دوست داریم که از نیروهای انسانی برای انجام امور مختلف خود استفاده نماییم.

او ادامه داد که یکی دیگر از مزایای حفظ تمرکز این است که نیازی به صرف بودجه های هنگفت برای فرایندهایی شامل بازاریابی، خبررسانی با برگزاری کنفرانس هایی مانند این نخواهیم داشت. او مدعی شد که واتس اپ تا پیش از خریده شدنش توسط فیسبوک از هر گونه جلب توجه اضافی جلوگیری می کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • سید مهدی
    سید مهدی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

    حالا هی به مردم بگو واتس اپ بهتر از تلگرام کوفتیه، کیه که گوش کنه....?

  • فرشاد بندری
    فرشاد بندری | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

    کاش یه نسخه یونیورسال واسه ویندوز 10 بده که بشه رو دسکتاپ هم ازش استفاده کرد

    • سید مهدی
      سید مهدی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

      میده به زودی

  • Soryash
    Soryash | ۳۰ فروردین ۱۳۹۵

    ?

  • aliking
    aliking | ۳۰ فروردین ۱۳۹۵

    این مطلب بزرگی و اهمیت یک ایده رو میرسونه مخصوصا در دنیای IT

مطالب پیشنهادی