ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بر اساس پتنت اخیر اپل، سطح ترکپد مک بوک می تواند حس لمس کردن چوب یا فلز را شبیه سازی کند

اپل در ترکپد MacBook و MacBook Pro ۲۰۱۵ از فناوری فورس تاچ استفاده کرده است. اما امروز حق امتیاز پتنتی را دریافت نموده که نسل های آینده همین نوع ترکپدها را به نمایش می کشد. این پتنت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰

اپل در ترکپد MacBook و MacBook Pro ۲۰۱۵ از فناوری فورس تاچ استفاده کرده است. اما امروز حق امتیاز پتنتی را دریافت نموده که نسل های آینده همین نوع ترکپدها را به نمایش می کشد. این پتنت بیان می کند که چگونه تغییر دمای سطح شیشه ای، می تواند باعث شود تا کاربر حس کند بر روی ماده ی دیگری، مانند چوب یا فلز دست می کشد.

در این پتنت نوشته شده:

«برای مثال، یک سطح شیشه ای می تواند کنترل شود تا دمایی دلخواه در آن به دست آید که سرمای آن، بتواند حس فلز یا گرمایش، حس دست کشیدن بر روی چوب را القا کند.

در برخی موارد، گرمای سطح شیشه ای ترکپد می تواند در مقیاس های مختلف به دست کاربر منتقل شود. برای مثال، زمانی که یک سطح فلزی را لمس می کنید، گرمای دست شما به آن منتقل می شود و دمای آن تغییر می کند. این اتفاق اینجا هم رخ می دهد.»

این پتنت در ادامه توضیح می دهد که چگونه با ایجاد گرما یا سرما و ارتعاشات در سطح ترکپد، می توان نوع های مختلف متریال، برای مثال چوب را شبیه سازی کرد.

Screen-Shot-2016-04-19-at-11.51.20

به نظر می رسد که اپل می خواهد ارتعاشات کوچک برای شبیه سازی سطوح مختلف را توسط موتور تپتیک (taptic) که اکنون در سیستم فورس تاچ ترکپد مک بوک به کار رفته، ایجاد کند. در حال حاضر، نوع حرکت ترکپد، عمودی است اما نسل بعدی فورس تاچ به حالت افقی هم تکان می خورد. برای تولید گرما، اپل تصمیم دارد از یک پلتیر (Peltier) بهره گیرد. پلیتر در واقع یک انتقال دهنده گرما و سرماست که می تواند به سرعت گرما یا سرما را از یک سوی سطحی، به سوی دیگرش منتقل کند.

در حال حاضر دو نمونه از لپ تاپ های اپل به ترکپد های فورس تاچ مجهز شده اند که اگرچه وقتی دستگاه خاموش است حالتی کاملا جامد دارند، اما پس از شروع به کار، حس شبیه به کلیک کردن واقعی را القا می کنند. لابد در ادامه دید که آیا این پتنت به ترکپد مک بوک های اپل راه پیدا خواهد کرد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی