ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بیانیه اعتراضی اروپا نسبت به گوگل؛ غول جستجو رفتاری غیرمنصفانه در قبال اندروید و نسخه های منشعب آن دارد

روزی که گوگل از آن می ترسید بالاخره فرا رسید: کمیسیون اروپا اتهاماتی رسمی را به خاطر رفتار غیررقابتی این شرکت در رابطه با اندروید، علیه آن مطرح کرده است. مارگارت وستاگر کمیساریای رقابت اتحادیه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰

روزی که گوگل از آن می ترسید بالاخره فرا رسید: کمیسیون اروپا اتهاماتی رسمی را به خاطر رفتار غیررقابتی این شرکت در رابطه با اندروید، علیه آن مطرح کرده است.

مارگارت وستاگر کمیساریای رقابت اتحادیه اروپا مدتی است که رسما این اتهامات را مطرح نموده و تلاش دارد مشخص کند که آیا گوگل از جایگاه برتر خود در بازار سوء استفاده کرده و سعی دارد از توسعه نسخه های منشعب اندروید، اپلیکیشن ها و سرویس های دیگر توسط رقبایش جلوگیری نماید یا خیر.

تقریبا یک سال بعد از شروع رسمی بررسی ها در این باره، وستاگر تصمیم گرفته که به آن سه سوال پاسخ دهد و جوابش متاسفانه «مثبت» است.

کمیسیون اروپا در بیانیه ای که امروز پیرامون همین مساله منتشر کرد اعلام داشت: این شرکت برای ارائه مجوز استفاده از برخی اپ های اختصاصی خود به تولیدکنندگان، آنها را به نصب ابزار سرچ گوگل و همچنین مرورگر کروم روی دستگاه های تولیدی شان وادار می کند و همچنین از این شرکت ها میخواهد که Google Search را به عنوان سرویس جستجوی پیش فرض دستگاه های تولیدی شان انتخاب نمایند که این مساله مغایر با قوانین آنتی تراست است.

در این بیانیه آمده: گوگل به شرکت ها اجازه نمی دهد دستگاه های موبایل هوشمندی را به فروش برسانند که از سیستم عامل های رقیب مبتنی بر سورس کد اندروید نوشته شده اند و با ارائه مشوق های مالی به تولیدکنندگان و اپراتورهای شبکه های موبایلی، آنها را وادار می کند که صرفا Google Search را از قبل روی دستگاه های ارائه شونده شان نصب نمایند.

البته بیانیه کمیسیون اروپا در این باره دربرگیرنده جزئیات بیشتری است. برای مثال در آن ذکر شده: گوگل شرکت ها را وادار می کند قراردادهایی را به امضا برسانند که براساس آنها، دسترسی به ابزار سرچ آن در صورتی برایشان فراهم خواهد شد که پلی استور را از قبل روی دستگاه های تولیدی شان نصب نمایند.

همچنین طبق اعلام کمیسیون اروپا گوگل شرکت ها را وادار می کند قراردادهایی را به امضا برسانند که براساس شان دسترسی به پلی استور منوط به نصب کروم است و با پیوند دادن این سرویس ها به یکدیگر نیز مطمئن خواهد شد که کروم روی طیف وسیعی از دستگاه های عرضه شده به بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا نصب می شود.

جالب است بدانید که طبق نظر این کمیسیون، اگر شرکت ها می خواهند از اپلیکیشن های گوگل استفاده نمایند و همزمان امکان فروش دستگاه های بهره مند از نسخه های منشعب اندروید (Andriod Fork) را هم داشته باشند، باید یک «توافق ضد-تفکیک» را به امضا برسانند.

کمیسیون اروپا پیشنهاد داده شرکت ها نوعی توافق ضد-تفکیک را برای یکپارچه شدن اندروید به امضا برسانند

در بیانیه کمیسیون اروپا آمده است که گوگل مشوق های مالی هنگفتی را در اختیار برخی از بزرگ ترین تولید کنندگان اسمارت فون و تبلت و همچنین اپراتورهای شبکه های موبایلی قرار داده است به شرط آنکه به صورت انحصاری ابزار سرچ آن را روی دستگاه های خود نصب نمایند. البته این کمیسیون هنوز داده های محسوسی را در مورد این مشوق های مالی منتشر نکرده است.

در بیانیه کمیسیون اروپا ذکر شده که ارائه مشوق مالی هیچ مشکلی ندارد، اما مساله اصلی این است که گوگل اعطای آنها را منوط به نصب ابزار جستجوی خود روی دستگاه های ارائه شده از سوی این شرکت ها کرده و آنها را از کاربرد هر سرویس دیگری غیر آن منع نموده است.

روشن است که غول جستجوگر در چشم انداز خود پیش بینی چنین روزی را می کرد و به همین خاطر در حالی که تنها لحظاتی از انتشار این گزارش می گذشت، جوابیه خود را تحت عنوان «مدل نوآوری باز اندروید» ارائه کرد.

در این جوابیه، شرکت ساکن مانتین ویو اعلام داشته که اندروید «به شیوه ای محتاطانه و دقیق» ارائه شده که برای رقابت و البته مشتریان مطلوب است. باید در نظر داشته باشید که بیانیه امروز کمیسیون اروپا ارتباطی به دیگر پرونده های آنتی تراست آن علیه گوگل ندارد. اگر خاطرتان باشد این کمیسیون سال گذشته نیز بیانیه اعتراضی خود را در رابطه با رفتار این شرکت در خصوص سرچ و البته بهره برداری سوء از موقعیت خوبش برای هدایت کاربران به سمت سرویس های اختصاصی اش منتشر نمود.

اباما اتحادیه اروپا را به حمایت بیش از اندازه از تولیدات داخلی متهم کرد

آن بیانیه داد خیلی ها را در ایالات متحده آمریکا درآورد که اباما رئیس جمهور این کشور نیز یکی ازآنها بود و کمیسیون اروپا را به حمایت بیش از اندازه از تولیدات داخلی اش متهم نمود.

اباما در مصاحبه اش با سایت Re/Code اعلام داشت که گاهی اوقات واکنش های اتحادیه اروپا به مسائل مختلف بیشتر جنبه تجاری دارد تا هر چیز دیگری و مسائلی که از سوی این اتحادیه مهم جلوه داده می شوند صرفا با هدف بهره برداری های مالی و تجاری مطرح می گردند. حالا که بیانیه دومی در خصوص گوگل مطرح شده، بعید به نظر می رسد افرادی نظیر اباما سکوت پیشه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • م
    م | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    گوگل ماله منه پس وقتی میخوایش باید قوانین منو بپذیری کدن وگرنه میتونی گورتو گم کنی...

مطالب پیشنهادی