ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

درآمدهای مایکروسافت از محل اعطای مجوز کاربرد پتنت های اندرویدی رو به کاهش است

در دنیای تکنولوژی اتفاقات عجیب و غریب کم نیستند و البته در دیجیاتو به دفعات به چنین مواردی پرداخته ایم. برای مثال فروش هر تلفن هوشمند اندرویدی تحت برند DROID قدری بر دارایی های استیو ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

در دنیای تکنولوژی اتفاقات عجیب و غریب کم نیستند و البته در دیجیاتو به دفعات به چنین مواردی پرداخته ایم. برای مثال فروش هر تلفن هوشمند اندرویدی تحت برند DROID قدری بر دارایی های استیو جابز -که اکنون تحت تملک بیوه ی او «لاورن پاول جابز» قرار دارند- می افزاید. بنیانگذار برترین برند کنونی جهان هنگامی که شرکت انیمیشن سازی پیکسار را به تولید کننده «میکی ماوس» فروخت، بدل به اصلی ترین سهام دار مالک جدید یا همان کمپانی دیزنی شد؛ به عبارت دیگر پس از واقعه ی یاد شده بیشترین سهام دیزنی به تملک جابز درآمد.

اندکی بعد دیزنی شرکت «لوکاس فیلم» را خریداری کرد و لوکاس فیلم مالکیت نام تجاری DROID را در اختیار داشت. در همین راستا آنها (لوکاس فیلم) به ورایزن اجازه داده بودند از این نام برای برخی از دیوایس هایی که به کاربران عرضه می کند استفاده نموده و به ازای هر دیوایس رقم اندکی را به عنوان حق امتیاز برند مورد بحث بپردازد.

بر اثر همین قراردادهای پیوسته کار به جایی رسید که دیزنی با فروش رفتن موبایل های DROID از خود ورایزن بیشتر عایدی به دست می آورد. به صورت نظری هر چه اسمارت فون های مذکور فروش بهتری را تجربه می کردند دریافتی دیزنی نیز زیادتر می شد،‌ هر چه سودآوری دیزنی از این راه بیشتر می گشت ارزش سهام اش بالاتر می رفت و بالا رفتن ارزش سهام آن برابر بود با بیشتر شدن دارایی های استیو جابز.

اما یک خبر عجیب و جالب دیگر اینکه مایکروسافت نیز از ارائه مجوز استفاده از پتنت های اندرویدی اش به تولید کنندگان موبایل پول در می آورد و درآمدش از این بخش از فروش اسمارت فون های مبتنی بر ویندوز فون بیشتر است.

تقریبا تمامی تولید کنندگان موبایل های اندرویدی قراردادی را با این غول نرم افزاری به امضا رسانده اند که به موجب آن، می توانند درازای پرداخت مبلغی، طیف وسیعی از پتنت های اندرویدی این شرکت را مورد استفاده قرار دهند.

این شرکت هفته گذشته در جریان کنفرانسی اعلام نمود که درآمدهایش از محل اعطای مجوز مالکیت معنوی اندروید در حال کاهش است. این مساله نیز به خاطر پایین آمدن میزان تولید دستگاه های تحت این پلتفرم رخ داده؛ به بیان دیگر، هرچه دستگاه های اندرویدی کمتری به فروش روند، درآمدهای این کمپانی از محل ارائه مجوز نیز پایین می آید.

اما مساله دیگری که درآمدهای این شرکت را از محل ارائه لاینس پتنت های سیستم عامل یاد شده تحت تاثیر قرار می دهد افزایش شمار موبایل های اندرویدی اقتصادی است. هرچه قیمت یک دستگاه کمتر باشد، حق امتیازی هم که مایکروسافت بابت ارائه لایسنس های اندروید از آنها دریافت می کند کمتر خواهد بود.

از همین روست که مایکروسافت دوست دارد ببیند شرکت های تولید کننده، دستگاه های اندرویدی گران قیمتی را به مشتریانشان عرضه می کنند و البته می توان حدس زد که چرا درآمدهای آن از محل اعطای مجور مالکیت معنوی پتنت های اندروید رو به افول است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی