ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا برای اکتشاف در اعماق فضا، 67 میلیون دلار را صرف توسعه پیشرانه خورشیدی می کند

ناسا برای انجام ماموریت های اکتشافاتی آتی خود در فضا با عقد قراردادی به ارزش شصت و هفت میلیون دلار با Aerojet Rocketdyne، توسعه نوعی سیستم «پیشرانی الکتریکی خورشیدی» را به این شرکت محول نموده ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

ناسا برای انجام ماموریت های اکتشافاتی آتی خود در فضا با عقد قراردادی به ارزش شصت و هفت میلیون دلار با Aerojet Rocketdyne، توسعه نوعی سیستم «پیشرانی الکتریکی خورشیدی» را به این شرکت محول نموده است.

به ادعای رسانه ها، ناسا اعلام کرده این سیستم (که به اختصار هم SEP خوانده می شود) را می توان در ماموریت های رباتیک به مقصد ستاره ها یا حتی در سفر به مریخ مورد استفاده قرار داد.

در مورد SEP هم باید بگوییم که در مقایسه با پیشرانه مکانیکی (که راکت ها از آن برای غلبه بر جاذبه و وارد شدن به مدار زمین استفاده می کنند)، رانش کمتری دارد اما مصرف انرژی آن بسیار بهینه تر خواهد بود و به همین دلیل می تواند برای مدت زمان طولانی تر نیروی لازمه برای حرکت را تولید نماید.

به همین منظور، SEP در شرایط خلاء حاکم بر فضا بسیار عالی کار می کند و برای ماموریت های طولانی گزینه مناسب تری به شمار می روند.

موتورهای این سیستم با تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی رانش لازم را تولید کرده و از این الکتریسیته برای سرعت بخشیدن بر پیشرانه یونی استفاده می کند. نور آبی رنگی که از پیشرانه SEP بیرون می آید از فوتون هایی است که همزان با از دست رفتن انرژی یون ها حین ترک موتور از آنها آزاد می گردد.

ناسا از دهه 1950 میلادی روی تولید فناوری این سیستم کار می کند و فقط برای ماموریت های بسیار مهم همانند سفینه Dawn که در حال حاضر در مدار سیاره کوتوله Ceres مستقر است، از آن استفاده نموده.

این سازمان هوائی امیدوار است، به موجب قرارادی که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، بتواند در مقایسه با سیستم الکتریکی موجود، قدرت پیشرانه را تقریبا دو برابر نموده و میزان مصرف انرژی آنها را به یک دهم قبل کاهش دهد.

به موجب این قرارداد سه ساله، Aerojet Rocketdyne متعهد شده تا مسئولیت ساخت، تست و ارائه محصولات SEP را برای انجام آزمایش و بررسی های لازم به عهده بگیرد. در نهایت هم هدف ساخت 4 پیشرانه  الکتریکی است که توان حرکت در فضا را دارند.

پروژه ی در دست اجرا در بسیاری از ماموریت های ناسا می تواند نقش حیاتی داشته باشد و به انتقال انسان ها به مریخ هم کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی