ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برای گیمرها، توسط گیمرها؛ نگاهی کوتاه به کمپانی Razer

زمان خوبی است برای اینکه لحظه ای در زندگی Tan Min Liang باشیم و دنیا را از نگاه او ببینیم. به عنوان مدیرعامل یک تولیدکننده سخت افزار به نام Razer، تان مین لیانگ 38 ساله، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۱

زمان خوبی است برای اینکه لحظه ای در زندگی Tan Min Liang باشیم و دنیا را از نگاه او ببینیم.

به عنوان مدیرعامل یک تولیدکننده سخت افزار به نام Razer، تان مین لیانگ 38 ساله، زاده سنگاپور رشد شرکتی کوچک با تمرکز بر محصولات بازار ویژه را از اولین روزهای خود تا به امروز که تبدیل به غولی بزرگ شده تجربه کرده است. ریزر حالا تولیدکننده برخی از جذاب ترین و لوکس ترین لوازم جانبی برای پی سی گیمرها است.

به گفته «تان»، اگر ریزر یک راز موفقیت داشته باشد، آن هم تمرکز روی یک جامعه خاص و منحصر به فرد بوده است: گیمرها.

او در مصاحبه ای اختصاصی با وبسایت فوربس گفت: «فکر می کنم از ابتدا تا به حال، ما بسیار روی گیمرها تمرکز داشتیم. شعار ما 'برای گیمرها، توسط گیمرها' بوده است. وقتی شروع کردیم، به این فکر نکردیم که بزرگ ترین برند سبک زندگی برای گیمرها باشیم. هنوز هم جالب است که به آن فکر کنیم، ولی مسخره است. وقتی ما شروع کردیم، فقط می خواستیم یک ماوس بهتر برای خودمان بسازیم.»

تان ادامه می دهد: «برای اولین ماوس مان گفتیم که خیلی خب، این احتمالا اولین و آخرین محصولی است که می سازیم، پس بیایید یک چیز فوق العاده بسازیم. قرار است چه اسمی روی آن بگذاریم؟ به تمامی ماوس های موجود در بازار نگاه کردیم، MX فلان یا FX 200 و اینجور چیزها. چیزی می خواستیم که واقعا پژواک ما در آن دیده شود و گفتیم پس بیایید ماوسی بسازیم که همه رقبایش را می بلعد.»

پس حالا فهمیدید که چرا تمامی ماوس های ریزر، به جای آن که کدهای مسخره داشته باشند، نام یک مار روی شان نهاده شده؟

RazerChroma_2560x1600

اولین ماوس کمپانی با نام Boomslang 1000 در سال 1999 عرضه شد و موفقیتی عظیم کسب کرد. در دورانی که دقت در ماوس ها اهمیت چندانی نداشت، این محصول، رزولوشن 1000dpi ارائه می کرد، در حالی که یک ماوس توپی بود.

اواسط دهه گذشته میلادی، ریزر ماوس های افسانه اش یعنی Krait ،Diamondback و Copperhead را به بازار فرستاد و به جای آنکه مثل رقیبان خود از طرق مرسوم شروع به تبلیغ کند، به سراغ ستاره های ورزش های الکترونیکی مثل Johnathan 'Fatal1ty' Wendel رفت تا نسل جوان تر را به داشتن ماوسی که قهرمان شان بر دست گرفته ترغیب کند. این شیوع تبلیغات بود که ریزر را تبدیل به برندی ارزشمند کرد.

به سال 2016 باز می گردیم و ریزر حالا فرهنگی در میان گیمرها جای انداخته که کمتر شرکتی توان رقابت با آن را دارد. بی شمار پی سی گیمر را می توانید پیدا کنید که اتاق تفریح خودشان را پر کرده اند از محصولات ریزر. حتی می توان افرادی که تتوی مار سه سر را روی تن خود دارند را هم پیدا کنید. ریزر واقعا محبوب است و گیمرها آن را عاشقند.

تان می گوید: «من فکر می کنم تمام فرهنگی که پشت برند ریزر شکل گرفته مربوط به این حقیق است که گیمرها می دانند ما فقط روی ساخت محصول برای آن ها تمرکز داریم و بابت آن قدردان هستند. و به همین دلیل ما این طرفداران حقیقتا متعصب را داریم. ما یکی از دو برندی هستیم که مردم لوگوی شرکت را روی بدن شان تتو می کنند. یکی ما هستیم و دیگر اپل.»

razerceo

درست همانند موسس افسانه ای اپل، استیو جابز، تان یک نماد از فرهنگ شرکت اش است. کمتر دیده شده که او را بدون تی-شرت مشکی و شلوار جین اش ببینند و در رسانه های اجتماعی هم بسیار فعال است. با 540 هزار دنبال کننده در فیسبوک و 83 هزار دنبال کننده در اینستاگرام، تان یک نمود کامل از رهبری محبوب است.

تان صراحتا می گوید: «رسانه های اجتماعی ام را خودم کنترل می کنم، هر چه که پست می شود را من نوشته ام، این کار را به دست بچه های روابط عمومی ام نمی سپارم.»

او قاطعانه می گوید که روی طراحی تمامی محصولات ریزر تاکنون نقش داشته و از زیر نظر او رد شده اند. فلسفه محصولات شرکت از نگاه او ساده است: «ما فقط روی یک مدل از کاربران تمرکز می کنیم و تمام محصولات ممکن برای آن کاربر را می سازیم. فکر می کنم این مسئله سبب گیج شدن بسیاری از کمپانی های سنتی می شود. آن ها می پرسند رقیب شما کیست؟ آیا HP است؟ یا Dell یا لاجیتک؟ من می گویم، قطعا نه. لاجیتک برندی است که همه چیز برای همه مردم می سازد. آن ها برای پدر شما ماوس می سازند و سعی می کنند همه چیز را از نقطه نگاهی سنتی انجام دهند و بهره وری را می آموزند. مسئله این است که طراح های آن جا درگیر اند.»

در انتها تان مین لیانگ چنین صحبت های خود را تمام می کند: «به یک باره، می گویند بسیار خب، می خواهم محصولی برای گیمرها طراحی کنم. به خودشان می گویند، خب، 24 ساعت در روز دارم، 12 ساعت را صرف یادگیری بهره وری می کنم، 5 ساعت دیگر صرف کارهای مدرسه و کالج، باقی را برای گیمینگ می ذارم. اما طراح های ما، 7 روز هفته، 24 ساعته زندگی شان را صرف گیمرها می کنند. آن ها فقط روی یک چیز متمرکز شده اند: گیمینگ و دیگر هیچ.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • واحد
    واحد | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    درسته ریزر برند بسیار جا افتاده ای هست ولی هیچی لاجیتک نمیشه مخصوصا که عمر و کیفیت محصولات لاجیتک یه سروگردن از همه شون بیشتره البته این نظر شخصی من نیستا به فرومهای گیمینگ سر بزنین می بینین بیشترشون از عمر کم محصولات ریزر گله مندن، دیجیاتو عزیز سایت قبلی بسیار بهتر بود با قالب جدید آدم رغبت نمی کنه به سایت سر بزنه درسته خیلی زحمت کشیدین ولی به نظرم تلاشتون به ثمر ننشسته.

    • Pooya
      Pooya | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

      اصلا لاجیتک رو با برند های گیمینگ مثل ریزر یا استیل سریز مقایسه نکنید! لاجیتک برای کاربر معمولیه! کیفیتش قابل مقایسه نیست با اون دوتا!

    • T|\|T
      T|\|T | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

      اتفاقا حقیقت کاملا برعکس چیزی هست که شما گفتید،بنده هم هدست تیامت ۲.۱ ریزر رو دارم هم موس اوروچی رو و طی این ۱.۵ سالی که دستم بوده ده ها بار هم موس از ارتفاع رو زمین افتاده هم هدست و برای هیچکدوم مشکلی پیش نیومده، اون دوستانی هم که فروم ها ایرانی دم از مشکلات ریزر میزنن شما مطمئن باشید تا حالا اصلا از محصولات این برند اصلا استفاده نکردن
      پ.ن:شما فقط قیمت ۲ تا نرم افزاری رو که واسه هدست و موس تو سایت خود ریزر وجود داره رو در نظر بگیری ۴۰ دلار میشه که ریزر این برنامه ها رو به صورت رایگان به دارندگان هدست و موس میده،
      شما از همینجا پی ببر که این کمپانی واقعا چقدر برای کاربرانش ارزش قائله که ۱۲۰ تومن برنامه رو به صورت رایگان به شما میده،واقعا این کار رو کدوم برند دیگه دیدی که شما انجام بده؟

مطالب پیشنهادی