ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

آیا تحصیل در رشته MBA به کارآفرینان کمک می کند؟

در مورد اینکه آیا یک کارآفرین برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار خود به تحصیل در رشته ی MBA نیازی دارد یا نه، مطالب زیادی نوشته شده است. اما شاید بهتر باشد نگاهی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

در مورد اینکه آیا یک کارآفرین برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار خود به تحصیل در رشته ی MBA نیازی دارد یا نه، مطالب زیادی نوشته شده است. اما شاید بهتر باشد نگاهی بیاندازیم به تجربه ی عینی لیلیانا کانترل و اینکه تحصیلات MBA چگونه به او در کسب و کارش کمک کرده است. لیلیانا مؤسس سوئیتی پای ارگانیکس است؛ شرکتی که به تولید میان وعده های سالم برای کودکان می پردازد. .

پرورش نگاه استراتژیک

همه، کارآفرینان را به ریسک پذیری و خلاقیتشان می شناسند. این به جای خود، اما لیلیانا می گوید آموزشی که در حین تحصیل MBA دیده او را برای رشد نیز آماده کرده است. او در این باره می گوید: «تحصیل در رشته ی MBA به شخص من کمک کرد با یک استراتژی و برنامه ی اجرایی شفاف برای ورود به بازار، تکه های مختلف پازل را کنار هم قرار دهم: از ایده در سال ۲۰۱۴، تا محصولی که در سال ۲۰۱۶ مورد تأیید ۴۵۰ فروشگاه مواد غذایی برند هول فودز قرار گرفت».

آموزش نحوه ی صحیح اجرا

لیلیانا می گوید برای آنکه بتواند با شرکت های بزرگی مثل هول فودز کار کند باید نشان می داد سازمان یافته عمل می کند و آماده ی اجراست. او در این باره می گوید: «شرکت های بزرگی مثل هول فودز و UNFI از رویکرد کسب و کاری بسیار سازمان یافته ای بهره می برند و در قبال ناهماهنگی، اشتباهات عملیاتی و طرح ریزی بد تحمل پایینی دارند؛ همه ی اینها جزء ویژگی های برندهای کوچک تر محسوب می شوند».

او ادامه می دهد: «برای کار کردن با نام های بزرگ حوزه ی کسب و کار، دیگر داشتن یک محصول فوق العاده کافی نیست. اصول اجرایی کارا، نه تنها درهای بسیاری را به روی ما باز کرد و به ما مزیت رقابتی بخشید، بلکه باعث شد در بسیاری از هزینه هایمان نیز صرفه جویی شود».

کمک به شکوفایی استعدادها

سوئیتی پای ارگانیکس از این جهت منحصر به فرد است که مؤسس و هر دو کارمند آن زن هستند و هر سه MBA خوانده اند. لیلیانا می گوید کار کردن با کسانی که MBA خوانده اند را دوست دارد، «چون کسانی که MBA خوانده اند استعداد زیادی در حل مسأله دارند، زود یاد می گیرند، و می توانند تصویر بزرگ تر را ببینند».

پرورش مهارت های ضروری

اولگا کر، مدیر ارشد بازاریابی این شرکت نیز می گوید تحصیلش در رشته ی MBA تجربه ای حیاتی و مجموعه ای از مهارت ها در اختیارش قرار داده است که به ارزیابی و حل هر موقعیت یا مشکلی کمک می کنند؛ هر چقدر هم که مشکل مورد نظر چالش برانگیز باشد. او می گوید : «تغییر و تحول حوزه ی بازاریابی آنقدر سریع است که توانایی تطبیق با مباحث تازه و یادگیری مؤثر آنها می تواند در این صنعت مزیت بزرگی باشد».

سواتی سار، مسئول بخش فروش اینترنتی این شرکت نیز در این باره می گوید: «تحصیل در رشته ی MBA به من کمک کرده است تجربه ی فناوری اطلاعات خود را به تحقیقات بازار پیوند بزنم، چشم انداز رقابتی را درک کنم، و برای رشد فروش اینترنتی سوئیتی پای ارگانیکس استراتژی تدوین کنم و آن را به اجرا در بیاورم».

جمع بندی

تحصیل MBA برای این گروه از کارآفرینان، اثربخشی بالایی داشته است. با این حال ممکن است افراد مختلف، نظرات مختلفی در مورد آن داشته باشند. بسیاری از کارآفرینان موفق هیچ تحصیلاتی در زمینه ی MBA ندارند و همه ی ریز و بم کسب و کار را در حین اجرا فرا گرفته اند. از طرف دیگر، بسیاری از کسانی که در رشته ی MBA به تحصیل پرداخته اند نیز هیچ موفقیت کارآفرینانه ای به نام خود ثبت نکرده اند.

با این وجود تعداد کسانی که بنا به نیاز به تحصیل MBA روی آورده اند و با این کار نقطه ی عطفی در زندگی خود رقم زده اند کم نیست. بسیاری از نیرو های حرفه ای در صنایع مختلف، در حوزه ی فعالیت خود تخصص بالایی دارند، اما از رویه های اجرایی و نگاه استراتژیکی که به عنوان یک کارآفرین باید داشته باشند بی بهره اند. اینجاست که تحصیل MBA می تواند به مثابه حلقه ی گمشده ی تکامل آنان عمل کند و رشد بازمانده ی آنان را به پتانسیل حقیقی خود برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی