ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به دنیای واقعیت مجازی، از دید اپل

در دنیای واقعیت مجازی از نوع موبایلی اش، «Gear VR» از سامسونگ، هدستی است که روز به روز کاربران بیشتری را مجذوب خود می کند؛ گجتی که سیستم چندان پیشرفته و پیچیده ای هم ندارد. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

در دنیای واقعیت مجازی از نوع موبایلی اش، «Gear VR» از سامسونگ، هدستی است که روز به روز کاربران بیشتری را مجذوب خود می کند؛ گجتی که سیستم چندان پیشرفته و پیچیده ای هم ندارد. Gear VR هدستی است که تنها به شما اجازه می دهد موبایل تان را رو به روی صورت و چشمان خود نگه دارید.

اما اگر در این میان شما کاربر آیفون هستید، به طور کلی قرار نیست از Gear VR استفاده کنید. می توانید به سراغ کاردبرد مقوایی گوگل بروید یا نمونه های اندک مرغوب تری که از روی آن ساخته شده را امتحان نمایید. سوال اصلی ولی اینجاست که چرا اپل کاری را که سامسونگ کرده را تکرار نمی کند و یک هدست واقعیت مجازی ارائه نمی دهد؟

در پاسخ باید گفت که این احتمال وجود دارد و شاید زودتر از آنچه تصور می کنیم، هدست واقعیت مجازی اپل هم از راه برسد. شرکت یاد شده اکنون در حال آماده سازی آیفون ۷ است اما باید به این نکته توجه داشت که خبرهای متعددی از هدست VR اپل نیز به گوش رسیده اند.

اپل هیچگاه به شکل رسمی علاقه اش را به واقعیت مجازی بیان نکرده بود تا اینکه در ابتدای سال جاری و زمانی که تیم کوک، مشغول ارائه آمارهای مالی کمپانی اش از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ بود، گفت: «در مورد واقعیت مجازی نظری منفی ندارم. تصور می کنم که جذاب است و موقعیت های مناسبی در آن وجود دارد.»

160122154234-apple-vr-clues-780x439

طرفداران اپل از همان زمان به بعد، باور پیدا کرده اند که گفته ی تیم کوک، به واقع یک اعتراف به توسعه محصولی مرتبط با واقعیت مجازی بوده و قرار است به زودی شاهد گجتی مرتبط با VR در سبد کالای اپل باشیم. در نتیجه، اکنون فرصت بدی نیست تا بخواهیم کمی شواهد و حقایق را کندوکاو کرده و ببینیم واقعا اپل در حال انجام چه کارهاییست.

پیش از هر چیز باید اشاره داشت که اپل نیروی انسانی مورد نیاز برای این پروژه را در اختیار دارد و البته در دو سال گذشته افرادی با همین تخصص را به استخدام خود درآورده است. شرکت مذکور در نوامبر ۲۰۱۴ یک آگهی استخدام منتشر کرد که در آن متخصصان همین امر به کار در اپل دعوت شده بودند؛ گرافیک سه بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از مواردی بودند که اپل در پی حضور آنها در رزومه داوطلبین بود. در آن آگهی ذکر گشته: «تخصص بالا برای توسعه اپ های پیشرفته و کارآمد جهت ادغام با سیستم واقعیت مجازی در نمونه های اولیه مصرفی برای کاربران.»

سپس اپل شروع به استخدام نیروهای زبده در همین راستا کرد. برای مثال، توانست «نیک تامپسون» (Nick Thompson) از مایکروسافت را استخدام کند؛ شخصی که در توسعه هولولنز نقش موثری داشته. سپس نوبت به «بنت ویلبرن» (Bennett Wilburn) رسید، یکی دیگر از کارمندان مایکروسافت که در امر یادگیری ماشینی تخصص دارد. در نهایت نوبت به «گراهام مایرا» (Graham Myhre) رسید که پیشتر در شرکت Lytro مشغول توسعه سنسور و لنزهای مخصوص بوده است.

طبیعتاً می توان گفت که اپل ستاره های دنیای واقعیت مجازی را به استخدام خود درآورده است. سپس نوبت رسید به کمپانی هایی که اپل تصمیم گرفته بود آنها را بخرد.

در سال ۲۰۱۳، اپل شرکت PrimeSense را خرید، آن هم با قیمتی معادل ۳۴۵ میلیون دلار. این شرکت کار توسعه Xbox Kinec را برای مایکروسافت انجام داده بود. در سال ۲۰۱۵، استارتاپی به نام Metaio را خریداری کرد که اصالتی آلمانی دارد و در زمینه واقعیت افزوده فعالیت می کند. این شرکت اپ های مرتبط با واقعیت افزوده را برای شرکت های معتبر -نظیر فراری- توسعه می دهد. پس از آن نوبت به Flyby Media رسید، استارتاپی که به موبایل هوشمند شما اجازه می دهد جهان پیرامون خودش را مشاهده کند.

می بینید؟ تکنولوژی، استعداد و تیم ها در اپل برای توسعه مبحث مورد نظر با هم ادغام شده اند. از همه این ها که عبور کنیم، اپل اخیرا برخی کارکنان خود را برای توسعه تکنولوژی مورد بحث به خارج از مقر اصلی اش هم می فرستد. برای مثال، کارکنان اپل اکنون در آزمایشگاه Virtual Human Interaction دانشگاه استنفورد رفت و آمد دارند؛ جایی که به عنوان اصلی ترین مکان جهت توسعه تکنولوژی واقعیت افزوده و مجازی شناخته می شود.

مسئول این آزمایشگاه، آقای «جرمی بیلنسون» (Jeremy Bailenson) در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال گفت: «اپل در ۱۳ سال اخیر به آزمایشگاه ما سر نزده بود. در سه ماه اخیر، سه بار پیش ما آمده اند. می آیند و حتی یک کلام هم سخن نمی گویند.»

applepatent

به نقطه ای می رسیم که پیش خود بپرسیم یک هدست واقعیت مجازی ساخته شده به دست اپل، چگونه خواهد بود؟ به آیفون متکی است یا قرار است یک هدست مستقل باشد؟ پتنتی که اپل در سال ۲۰۱۳ آن را به ثبت رسانده پیشنهاد می کند که این هدست خودش به یک نمایشگر مجهز بوده و به همین علت می توان متصور بود که دستگاه یاد شده می تواند بی نیاز از آیفون کار کند.

اما چه زمانی این هدست مرموز معرفی خواهد شد؟ «جین مانستر» (Gene Munster)، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی «Piper Jaffray» باور دارد که اپل تصمیم دارد به زودی iOS را به مرکزیت پلتفرم واقعیت مجازی اپل تبدیل کند. بیایید منتظر بمانیم و ببینم آیا در کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل که تا کمتر از دو ماه دیگر برگزار می شود، iOS 10 به مرکزیت واقعیت مجازی در محصولات اپل بدل خواهد شد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    هدست واقعیت مجازی/افزوده ی اپل نباید وابسته به موبایل هاش باشه چون تراکم پیکسلی موبایل های اپل نسبت به اکثر پرچمداران اندرویدی کمتره. البته این در استفاده عادی از موبایل هیچ اشکالی ایجاد نمیکنه اما وقتی آیفون رو در یک هدست واقعیت مجازی قرار بدید و تحت تاثیر بزرگنمایی های تصویر و نزدیک بودن صفحه نمایش به چشمان، پیکسل ها قابل دیدن میشن و تجربه ی مناسبی نخواهد داشت...

  • hesam
    hesam | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    کلا اگ تو این زمینه هم رقابت باشه به نفع مشتریه

مطالب پیشنهادی