ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس اکس قراردادی 87 میلیون دلاری با نیروی هوایی آمریکا امضا می کند

کمپانی اسپیس اکس امروز اخبار خوش بسیاری دارد. این شرکت امروز قراردادی به ارزش 87.2 میلیون دلار را با نیروی هوایی ایالات متحده منعقد کرد که طی آن قرار است در ماه مه سال 2018، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

کمپانی اسپیس اکس امروز اخبار خوش بسیاری دارد. این شرکت امروز قراردادی به ارزش 87.2 میلیون دلار را با نیروی هوایی ایالات متحده منعقد کرد که طی آن قرار است در ماه مه سال 2018، ماهواره GPS-3 نظامی آن ها را به فضا بفرستد. در ماه مه سال 2015، اسپیس اکس اولین بار اجازه همکاری با نیروهای دولتی را دریافت کرد و این اولین پرتابی است که توسط شرکت ایلان ماسک برای نیروی هوایی انجام می شود.

از همان ابتدا مشخص بود که این قرارداد به نفع اسپیس اکس تمام خواهد شد، چون هیچ شرکت دیگری قادر به ارائه خواسته ارتش ایالات متحده نبوده است. تنها شرکتی که پیش از این اجازه همکاری با ارتش آمریکا را داشت، United Launch Alliance نام دارد که نتیجه همکاری دو کمپانی لاکهید مارتین و بوئینگ است. در ماه نوامبر سال گذشته، ULA از همکاری با ارتش آمریکا سر باز زد و گفت تا آن زمان موشک لازم برای انجام این ماهواره را نمی تواند بسازد.

از زمان شکل گیری ULA در سال 2006 تاکنون، تمامی ماموریت های ارتش توسط آن ها انجام می شد اما حالا با قانونی شدن مراحل همکاری اسپیس اکس و ارتش، بعید است که انحصار پیشین پابرجا بماند.

براساس گزارش Space News، ماهواره GPS-3 یکی از نه قراردادی است که ارتش به دست شرکت های شخص ثالث قصد انجام آن را دارد. به این مفهوم که اسپیس اکس و ULA حالا باید بر سر 8 قرارداد دیگر نیز رقابت کنند. ULA قرارداد بعدی را زیر نظر دارد و مثل قبل، از همکاری کناره گیری نمی کند.

مشکل اصلی ULA این است که اسپیس اکس مبلغ بسیار کمتری را بابت موشک هایش دریافت می کند. قیمت ارزان ترین موشک اسپیس اکس 60 میلیون دلار است در حالی که Atlas V، ارزان ترین گزینه ULA قیمتی معادل 164 دلار دارد.

اگر قیمت مناسب اولویت باشد، بنابراین شرکت ایلان ماسک احتمالا قراردادهای بعدی را نیز به سادگی از آن خود خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alirezaomid
    Alirezaomid | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    منم عضو دیجیتو کنین
    منم میخوام پست بزارم
    به موضوع تکنولوژی علاقه دارم

مطالب پیشنهادی