ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با بیماری قند یا دیابت بیشتر آشنا شویم [بخش دوم]

شب گذشته در مورد دیابت یا بیماری قند برای تان گفتیم. دو هورمون در تنظیم قند خون، سوخت اصلی سلول های بدن نقش دارند که هر دو توسط غدد درون ریز پانکراس، به نام جزایر ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

شب گذشته در مورد دیابت یا بیماری قند برای تان گفتیم. دو هورمون در تنظیم قند خون، سوخت اصلی سلول های بدن نقش دارند که هر دو توسط غدد درون ریز پانکراس، به نام جزایر لانگرهانس تولید و ترشح می شوند. سلول های آلفا مسئول تولید گلوکاگون و سلول های بتا مسئول تولید انسولین هستند.

انسولین، قند اضافه دریافتی از ماده غذایی موجود در سیستم گوارشی را دریافت کرده و در سلول های عضله و کبد به شکل گلیکوژن (پلی ساکاریدی طویل) ذخیره می کند. در عوض، زمانی که معده و روده خالی از هر نوع قندی باشد، گلوکاگون فعال شده و رشته های بلند گلیکوژن را به گلوکز تبدیل می کند تا سطح قند در خون کاهش چندانی نیابد.

تعادل و تعامل میان دو هورمون انسولین و گلوکاگون سبب می شود تا بدن به فعالیت بی وقفه خود ادامه دهد و هیچ گاه سلول های بدن بر اثر نرسیدن سوخت کافی، دچار عملکردی ناقص نشوند. اما اگر این تعادل به هر دلیلی از بین رود، و میزان قند موجود در خون متعادل نباشد، بدن به مشکل می خورد.

در مطلب شب گذشته انواع دیابت را برای تان تشریح کردیم و توضیحات فوق را مفصل تر در آن قسمت خواندید، حالا به سراغ راه های درمان این بیماری می رویم. آیا دیابت درمانی دارد؟ می توان آن را بهبود بخشید یا خیر؟

درمان دیابت

header-picture-50prva

تا به کنون، هیچ درمانی برای دیابت پیدا نشده است. با این حال، مبتلایان به دیابت راه های کنترل بیماری را از طرق مختلف در برنامه روزانه خود دارند. راه جلوگیری از پیشروی بیماری و ایجاد آسیب های ثانویه، زیر نظر داشتن گلوکز خون است. داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و صد البته اتکا به داروها، دیگر راه های تحت کنترل داشتن دیابت هستند. رژیم غذایی مناسب، بسته به نوع دیابت متفاوت است.

در دیابت نوع 1، عدم حضور انسولین در خون عامل اصلی بیماری است. بنابراین باید روزانه چندین بار میزان قند خون را اندازه گرفت و همزمان با صرف غذا، انسولین تزریق کرد تا بدن به حالت عادی، فعالیت خود را انجام دهد. اندازه گیری مداوم گلوکز و تزریق به هنگام انسولین نقشی موثر در تامین نگه داشتن سلول های بدن دارد و جلوی نوسان شدید و غیر طبیعی میزان گلوکز در خون را می گیرد.

انواع سرنگ ها و مدل های مختلف برای تزریق انسولین وجود دارد که به سادگی میزانی انسولین را به درون رگ ها پمپاژ می کنند. اگر میزان انسولین بسیار باشد و سطح گلوکز در خون به زیر نرمال برسد، هیپوگلیسمی رخ می دهد. این مسئله سبب می شود که فرد دچار سرگیجه و ضعف شود. علت آن، تغذیه نشدن مناسب سلول های مغزی است. البته این ضعف و سرگیجه را می توان به صورت موقت با خوردن شکلات یا نوشیدن آب میوه ای شیرین برطرف کرد.

اگر سطح گلوکز بسیار بالا باشد، ممکن است شوک انسولینی رخ داده و فرد به کما برود. تزریق دیرهنگام انسولین ممکن است قیمتی برابر با جان فرد داشته باشد. این شیوه درمانی تا انتهای عمر ادامه می یابد و فرد باید علاوه بر کنترل مداوم میزان قند خون، به ورزش بپردازد.

اما در دیابت نوع 2، درمان و کنترل بسیار ساده تر است. ورزش، کاهش وزن و رژیم غذایی مناسب می تواند جلوی پیشرفت بیماری را گرفته و تحمل دیابت را برای فرد آسان تر سازد. با این حال، هنوز هم اندازه گیری گلوکز خون به صورت روزانه و یا چند هفته یک بار لازم است. بسته به نوع وخامت بیماری، پزشک راهکارهای مختلفی را برای هر شخص تجویز می کند. برخی صرفا باید در رژیم غذایی خود بیشتر دقت کنند و برخی دیگر حتما به دارو نیازمند اند.

1-advantagesof

اکثر داروهای دیابت نوع 2 به صورت خوراکی هستند و کاربردهای زیر را دارند:

  • تحریک پانکراس به آزادسازی بیشتر انسولین برای مقابله با فشار بالای گلوکز در خون
  • مانع جذب گلوکز
  • افزایش حساسیت انسولین
  • کاهش تولید گلوکز توسط کبد
  • کمک به شکست و مصرف گلوکز
  • ورود یک باره انسولین به رگ های خونی و توزیع آن

همانند نوع 1، مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز باید تا آخر عمر این داروها را مصرف کنند.

علاوه بر تمامی موارد فوق که ذکر شد، چندین راه جایگزین درمانی نیز وجود دارد که از جمله آن ها می توان به طب سوزنی و افزودن یون های خاص به رژیم غذایی اشاره کرد. با این حال، شیوه های خاص این چنینی، به دلیل فقدان بار علمی مورد تایید نیستند.

هر روش درمانی که انتخاب می کنید را حتما باید با پزشک معالج خود در میان بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه های جایگزین درمان دیابت، می توانید به این لینک مراجعه کنید.

یکی از روش های درمان دیابت نوع یک که امید می رود در آینده به عنوان علاج دائمی این بیماری به کار گرفته شود، پیوند جزایر لانگرهانس است. در این تکنیک، جزایر لانگرهانس از پانکراس اهدا کننده متوفی جدا گشته و به یک لوله نازک وارد می شوند، و سپس این لوله را به کبد بیمار دیابتی می فرستند. پس از مدتی سلول های جزایر لانگرهانس به رگ های خونی جدید چسبیده و شروع به آزاد کردن انسولین می نمایند.

با وجود آنکه تحقیقات اولیه تا حدی موفقیت آمیز بوده اند، اما پس زدن پیوند توسط شخص گیرنده هنوز مانع بزرگی برای انجام این کار محسوب می شود. البته تحقیقات در این حوزه به خاطر پتانسیل بالایی که برای درمان دیابت دارد همچنان ادامه خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • 09339434229jean claude jamali nejad
    09339434229jean claude jamali nejad | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    درود به علاقه مندان با نتنها باادب تکنولوژی بلکه درود به علاقه مندان به پزشکی و سلامت , بی نهایت از آقای وفانژاد و دیجیاتو سپاس بابت مطالب و اطلاعات باارزش , آقای وفانژاد همه مطالب درست هس اما گفته شده در شبکه های تلوزیون ایران که قند خون نوع 1که درآن انسولین ترشح نمیشود درمان وجود دارد با (1)تزریق سلولهای بنیادی به قسمت آسیب دیده (2)پیوند عضو که همان پانکراس هس

مطالب پیشنهادی