ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

معرفی دو موتور شگفت انگیز؛ تکنولوژی دیزل پاک فورد و پیشرانه بدون میل سوپاپ چینی

جهان به سمت خودروهای برقی پیش می رود، اما تکنولوژی موتور های احتراق داخلی دوست داشتنی و مقاوم است و به راحتی از میدان رقابت خارج نمی شود. به خصوص که اخیرا در پی نتایج ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

جهان به سمت خودروهای برقی پیش می رود، اما تکنولوژی موتور های احتراق داخلی دوست داشتنی و مقاوم است و به راحتی از میدان رقابت خارج نمی شود.

به خصوص که اخیرا در پی نتایج یک تحقیق مشخص شد که میزان آلایندگی خودروهای برقی ارتباط زیادی با روش تولید برق مورد نیاز آن ها دارد و برای برخی کشورها که از زغال سنگ برق می گیرند، فراگیر شدن خودروهای برقی، حتی بیشتر از خودروهای فعلی به ضرر محیط زیست تمام خواهد شد.

MOTOR-2

آنچه مشخص است، اینکه موتورهای درون سوز حداقل تا 10 سال آینده نیز با ما خواهند بود، مگر آنکه ناگهان روش شگفت انگیز و فوق العاده ای برای تولید برق ارزان و پاک ابداع شود که جهان تکنولوژی را به یکباره متحول کند.

فورد درست در زمانی که جنجال های زیادی پیرامون موتورهای دیزلی و آلایندگی بیش از حدشان شکل گرفته، یک موتور کاملا جدید با تکنولوژی پیشرفته را به نام Eco blue دیزل معرفی کرده است.

به گفته مقامات ارشد فورد، این پیشرانه برخلاف سایر مدل ها می تواند کاملا استانداردهای زیست محیطی یورو 6 را رعایت کند و به خصوص برای خودروهای تجاری سبک (نظیر ون ترانزیت که یکی از پر فروش ترین ون های اروپاست) فوق العاده کم مصرف، پاک و قدرتمند ظاهر شود.

MOTOR-1

فورد چند سال قبل پیشرانه ای بنزینی کم حجم، تزریق مستقیم و مجهز به توربو را به نام اکوبوست معرفی کرد که در نمونه سه سیلندر و 1 لیتری، برای چند سال متوالی در کلاس خود به عنوان برترین پیشرانه جهان مطرح بود. بالانس فوق العاده و مشخصات فنی کم نظیر از مشخصات این موتور هستند.

حالا نیز فورد فلسفه موفق اکوبوست را در اکوبلو برای موتور های دیزل به کار گرفته، 20 درصد گشتاور بیشتر در دور موتور بسیار پایین 1250 RPM ، نویز و صدای اضافی و لرزش کمتر نسبت به موتورهای موجود و کاهش 10 درصدی گاز های آلاینده CO2 از دیگر مشخصات و ویژگی های موتور اکوبلو فورد خواهد بود.

به غیر از نسخه دو لیتری که در سه ورژن 105، 130 و 170 اسب بخاری عرضه خواهد شد، یک نمونه 1.5 لیتری نیز در ماه های آتی برای مدل های سواری سبک فورد به بازار خواهد آمد.

پیشرانه ای بدون میل سوپاپ

اگر به ساختار موتورهای درون سوز علاقه داشته باشید، احتمالا از مکانیزم کارکرد میل سوپاپ و نقش آن در باز و بسته کردن سوپاپ ها اگاهی دارید.

میل سوپاپ قطعه نسبتا پیچیده و گران قیمتی است و تنظیم حرکت آن نسبت به میل لنگ نیز با پیچیدگی هایی همراه است که از جمله مهمترین آن ها می توان به نیاز دائمی برای مراقبت و تعویض تسمه تایم یا زنجیر تایم اشاره کرد.

MOTOR-3

حالا اما یک شرکت چینی به نام کوروس با همکاری شرکت سوئدی FREE VALVE AB که خواهر کمپانی تولید سوپر اسپرت های کونخزیگ به حساب می آید، قصد دارند تا نسل جدیدی از پیشرانه های فاقد میل سوپاپ را تولید کنند.

مکانیزم میل سوپاپ و اتصالات مربوط به همراه زنجیر یا تسمه تایم در این موتور به کلی حذف شده اند و طبیعتا این تغییرات به ابعاد کوچکتر، وزن کمتر و سادگی بیشتر منجر می شود، اما مزیت اصلی را در 20 درصد کاهش مصرف سوخت، 20 درصد کاهش آلایندگی و بهبود 20 درصدی گشتاور در دور پایین می توان جستجو کرد.

کنترل مستقل سوپاپ های هر سیلندر که امکان از مدار خارج کردن سیلندرهای اضافی در ترافیک سنگین را به وجود می آورد و کنترل دقیق تر مخلوط سوخت و هوا از جمله دیگر مزیت های این تکنولوژیست.

MOTOR-5

با این حال در شرایطی که ایده و ابتکار ساخت موتورهای فاقد میل سوپاپ سال هاست که وجود دارد، تاکون هیچ شرکتی به جز در برخی مدل های مسابقه ای، جرات تولید انبوه این متد را نداشته است.

از دلایل این امر می توان به هزینه نسبتا زیاد برای جایگزین کردن قطعات میل سوپاپ با مجموعه هیدرولیکی- پنوماتیکی و مغناطیسی جایگزین عنوان کرد.

MOTOR-6

در واقع در سرسیلندر موتورهای فاقد میل سوپاپ، یک مجموعه نسبتا پیچیده الکترو مغناطیسی به همراه دو مدار هیدرولیکی یا پنوماتیکی در کنار فنرهای سوپاپ، وظیفه اجرای فرامین بخش کامپیوتری ویژه کنترل سوپاپ ها را برعهده دارند و بسیاری خودروسازان از دوام یا هزینه نگهداری و ساخت این مجموعه نگرانند.

MOTOR-8

حالا شاید خودروساز چینی- اسرائیلی کوروس نخستین شرکتی باشد که ریسک اعتماد به این تکنولوژی تازه را می پذیرید و با استفاده از دانش طرف سوئدی که خود این تکنولوژی را در مدل های ویژه کونخزیگ به کار بسته، دست به تولید انبوه موتورهای فاقد میل سوپاپ می زند.

MOTOR-7

باید منتظر آینده این تکنولوژی هیجان انگیز بود، شاید چینی ها برای نخستین بار در تولید یکی از مهمترین قطعات خودرو از خودروسازان مطرح جهان پیشی بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سوئد و اسرائیل رو ول کردن اسم چینی روش گذاشتین؟.

مطالب پیشنهادی