ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: مقایسه iPhone SE با Xperia Z5 Compact؛ جدال در سرزمین لی لی پوت ها

زمانی که نخستین آیفون رونمایی شد، نمایشگر 3.5 اینچی آن در مقابل موبایل های صفحه کلید دار آن زمان غول آسا به نظر می رسید و پنج سالی طول کشید تا اندازه ی متوسط صفحه ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

زمانی که نخستین آیفون رونمایی شد، نمایشگر 3.5 اینچی آن در مقابل موبایل های صفحه کلید دار آن زمان غول آسا به نظر می رسید و پنج سالی طول کشید تا اندازه ی متوسط صفحه نمایش تلفن های هوشمند به 4 اینچ افزایش پیدا کند. اما پس از آن روند بزرگتر شدن این ابزارها سرعت گرفت و در عرض دو سال تا حدود 5 اینچ افزایش یافت و اکنون، 5.5 اینچ برای ساخت تلفن هوشمند رقم مرسومی بین تولید کنندگان به حساب می آید.

هرچند تردیدی وجود ندارد که مرور وب و تماشای ویدیو روی نمایشگر های بزرگتر لذت بیشتری خواهد داشت، اما کاربران بسیاری هستند که به دلیل ارگونومی مناسب تر، حمل ساده تر یا حتی انگشتان کوچک تر، اندازه ی همان تلفن های هوشمند قدیمی تر را ترجیح می دهند و علاقه ای به همراه شدن با روند افزایش اندازه ندارند؛ کاربرانی که بر اساس آمارها تا 40 درصد بازار را تشکیل داده اند اما مدتهاست که محصول چندان جذابی برای آنها به بازار عرضه نمی شود.

در چنین شرایطی، سونی یکی از معدود تولید کنندگان به حساب می آید که به ساخت تلفن های هوشمند کوچک ادامه می دهد و تاکنون محصولات قابل توجه و مجهز به قابلیت هایی پیشرفته را به عنوان نسخه ی کامپکت از پرچمداران خود به بازار عرضه کرده است.

روند شرکت ژاپنی تاکنون به این شکل بوده که هر شش ماه یک پرچمدار بروزرسانی شده معرفی کرده و یکبار در میان، یک نسخه ی مشابه از آن را با سخت افزار یکسان، اندازه ی کوچکتر و پسوند «Compact» عرضه نماید، سری محصولاتی که آخرین آنها Xperia Z5 Compact (بررسی دیجیاتو) نام دارد.

در سوی دیگر این طیف نیز اپل قرار دارد که مثل بسیاری از دیگر تولید کنندگان، مدتهاست علاقه ای به عرضه ی محصولات کوچک نشان نداده و هر دو سال یک پرچمدار بزرگتر را با طراحی تازه به بازار عرضه می کند. اما به نظر می رسد فروش 30 میلیون از آیفون های قدیمی و کوچکتر در سال گذشته زیر دندان اپل مزه کرده تا بار دیگر شاهد عرضه ی یک تلفن هوشمند 4 اینچی باشیم که ماه گذشته با نام iPhone SE (بررسی دیجیاتو) رونمایی شد.

اپل البته با عرضه ی چنین محصولی در یک استراتژی مشابه شرکت ژاپنی، خصوصیات سخت افزاری آخرین پرچمدار خود یعنی iPhone 6S را درون بدنه ی iPhone 5 قرار داده تا همزمان دو نشان را با یک تیر زده باشد. این شرکت با عرضه ی محصول تازه از یک سو کاربران علاقه مند به موبایل های کوچک را به سوی خود جلب کرده و از سوی دیگر، با استفاده ی مجدد از طراحی و برخی از ویژگی های iPhone 5 که 4 سال از عرضه ی آن گذشته، هزینه ی تولید را پایین آورده و ارزان ترین آیفون تاریخ را با قیمت 399 دلار عرضه نموده است تا کاربران کشورهای در حال توسعه نیز، در دایره ی خریداران احتمالی این محصول قرار گیرند.

با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم عنوان بهترین تلفن هوشمند کوچک در نهایت به پلتفرم موبایل اپل تعلق می گیرد یا اندروید.

طراحی

_MG_4953

حدود 10 سال پیش، نمایشگر دستگاه تنها حدود 30 درصد سطح بدنه ی موبایل ها را تشکیل می داد و تمرکز اصلی سازندگان روی راحتی تایپ با کیبورد قرار داشت، اما با حذف صفحه کلید در نخستین آیفون و روی آوردن سازندگان به ساخت تلفن های هوشمند مجهز به نمایشگر لمسی، مسابقه برای کاهش حاشیه های اطراف نمایشگر آغاز شد و اکنون دیگر مشاهده ی صفحه نمایش های موسوم به bezzle-less یا بدون حاشیه که تا نزدیک به 80 درصد از بدنه را به خود اختصاص داده باشند حتی در تلفن های هوشمند نه چندان گران قیمت مثل محصولات شارپ، سری آنر و خانواده ی نکسوس هم تعجب چندانی در پی نخواهد داشت.

اما هر دو تلفن هوشمند مورد بحث خارج از این معادله قرار می گیرند، در یک سو طراحی آیفون جدید، شما را به دورانی می برد که اختصاص 60 درصد از بدنه به نمایشگر زیبا و چشم نواز به نظر می رسید و در سوی دیگر نیز، سونی به دلیل استفاده از زبان طراحی مینیمال موسوم به اومنی بالانس بخش پایین نمایشگر را کاملا خالی و ساده در نظر گرفته و همین موضوع موجب می شود حاشیه های نمایشگر بیشتر از آن چیزی که هست به نظر برسد، آن هم با وجود اینکه نسبت صفحه نمایش به بدنه در این تلفن هوشمند 70 درصد است.

_MG_4956

خالی بودن پایین نمایشگر در حالی است که «زد 5 کامپکت» در کنار برادران بزرگتر خود نخستین پرچمداران سونی هستند که به حسگر اثر انگشت مجهز شده اند، اما سازنده لبه ی سمت راست بدنه را برای قرار گیری این قطعه انتخاب کرده است، محلی که به مراتب از جلو یا پشت بدنه مناسب تر است و ارزش خالی ماندن پایین نمایشگر را خواهد داشت.

سونی بهترین مکان را برای حسگر اثر انگشت انتخاب کرده است

اگر حسگر اثر انگشت پشت بدنه قرار داشته باشد، به سادگی و در حالت طبیعی زیر انگشت کاربر قرار می گیرد اما مواقعی که تلفن هوشمند روی میز قرار دارد قابل دسترس نیست. اگر جلوی دستگاه باشد روی میز هم قابل استفاده خواهد بود اما دسترسی به آن به سادگی پشت بدنه نیست. اما کنار بدنه جایی است که به طور معمول هنگام در دست داشتن تلفن هوشمند انگشت شست شما روی آن قرار می گیرد و حتی روی میز هم با انگشت اشاره قابل استفاده خواهد بود، بر همین اساس می توان گفت سونی به خوبی بهترین محل را برای تعبیه کردن حسگر اثر انگشت در پرچمداران خود یافته است.

_MG_4966

علاوه بر این، نه تنها «زد 5 کامپکت» یک اسپیکر از «آیفون SE» بیشتر دارد، بلکه اسپیکرهای آن در بالا و پایین نمایشگر واقع شده اند که صدا را مستقیم به سوی کاربر پخش می کنند و مسیر آنها توسط دست کاربر سد نخواهد شد. در نتیجه باید گفت در این بخش هم شرکت ژاپنی محل مناسب تری را نسبت به رقیب آمریکایی برگزیده است.

IMG_2119

هرچند محل حسگر اثر انگشت و اسپیکر در «زد 5 کامپکت» مناسب تر است، اما در عوض «آیفون SE» با ابعاد 123.8 در 58.6 میلی متر و به لطف نمایشگر 4 اینچی کوچکتر است و استفاده از آن با یک دست ساده تر خواهد بود و با وجود بدنه فلزی، 113 گرم وزن دارد که از اکسپریای 138 گرمی و پلاستیکی، سبک تر به حساب می آید.

علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که سونی در نسخه ی کامپکت، به جای فلز از نوار پلاستیکی در اطراف بدنه استفاده می کند، در حالی که «آیفون SE» به بدنه ی یک پرچمدار فلزی مجهز شده و بر همین اساس، با وجود اینکه طراحی آن به چند سال گذشته باز می گردد، اما از کیفیت ساخت مناسب تری برخوردار است، آن هم در حالی که قیمت دو محصول به یکدیگر نزدیک است.

_MG_4970

شاید اگر سونی این تلفن هوشمند را به عنوان پرچمدار معرفی نمی کرد برخی از چنین ایراد هایی قابل چشم پوشی بودند، اما طراحی نوار پلاستیکی اطراف دستگاه به شکلی است که ضخامت 8.9 میلی متری این تلفن هوشمند از آنچه هست هم بیشتر به نظر برسد، آن هم در حالی که آیفون با وجود استفاده از طراحی مربوط به چهار سال پیش، 7.6 میلی متر ضخامت دارد.

_MG_4976

علاوه بر این باید اشاره کنیم که اپل در محصول تازه لبه های دستگاه را در پروسه ای موسوم به matt-chamfer به شکل پخ طراحی کرده و این موضوع در کنار زاویه دار بودن گوشه ها موجب شده «آیفون SE» به شکل مناسبی درون دست کاربر قرار گرفته و نسبت به بدنه ی تخت و لبه های تیز «زد 5 کامپکت» از ارگونومی بهتری برخودار باشد.

_MG_4984

هر دو سازنده پشت بدنه را به شکل کاملا تخت طراحی کرده اند و لوگوی تولید کننده در این قسمت مشاهده می شود، با این تفاوت که لوگوی اپل از استیل ضد خش ساخته شده و در میان دو بخش سفید رنگ پلاستیکی مربوط به تجهیزات ارتباطی قرار گرفته اما سونی طراحی کاملاً ساده را برگزیده و حتی توضیحات اجباری مربوط به استاندارد های دستگاه را به تکه کاغذی منتقل کرده که به شکل کشویی از درگاه کنار بدنه خارج می شود تا پشت بدنه در مینیمال ترین حالت و عاری از هرگونه زوائد غیر ضروری به نظر برسد.

_MG_5015

برای دسترسی به این درگاه که جایگاه کارت حافظه و سیم کارت را درون خود قرار داده لازم است درپوش سمت چپ بدنه را باز کنید و دیگر دکمه ها در سوی دیگر قرار دارند، از جمله دکمه روشن و خاموش که حسگر اثر انگشت درونش قرار دارد، دکمه های کنترل صدا در پایین آن و در نهایت دکمه ی فیزیکی شاتر که در حالت افقی زیر انگشت اشاره دست راست قرار می گیرد و از اهمیت تجربه کاربری عکاسی برای سازنده حکایت دارد. در بالای بدنه نیز ورودی هدفون مشاهده می گردد و درگاه Micro USB به تنهایی در بخش زیرین بدنه انجام وظیفه می کند، البته بدون اینکه درپوشی برای محافظت از آن وجود داشته باشد.

_MG_5007

عدم وجود درپوش از این جهت اهمیت دارد که بدنه ی پرچمدار سونی به لطف گواهی IP68 در مقابل آب و غبار مقاوم است و می توانید تا 30 دقیقه آن را در ارتفاع 1.5 متری غوطه ور نمایید، اما سازنده از مدتی پیش موفق شد درپوش درگاه USB ابزارهای موبایل ضد آب خود را حذف نماید تا راحتی شارژ و انتقال فایل در این تلفن هوشمند تحت تاثیر ضد آب بودن بدنه قرار نگیرد.

IMG_2126

اپل اما از نظر محل قرار گیری دکمه ها کاملاً برعکس عمل کرده و دکمه های کنترل صدا و سایلنت کردن دستگاه را در سمت چپ و درگاه مربوط به سیم کارت را در سمت راست بدنه قرار داده است. در نمای پایین ورودی هدفون در کنار اسپیکر و درگاه Lightning قرار گرفته و در نهایت دکمه ی Power در بالای بدنه و محل سنتی خود مشاهده می شود، مکانی که البته مدتی است برای تعبیه کردن این دکمه مرسوم نیست و امکان دارد در ابتدای استفاده از «آیفون SE» چند باری اشتباهاً لبه ی راست دستگاه را برای یافتن آن لمس کنید.

_MG_4983

هر دو سازنده 4 رنگ مختلف را برای محصول خود در نظر گرفته اند که برای سونی شامل مشکی، سفید، زرد و صورتی و برای محصول اپل شامل مشکی، صورتی (رز گلد)، طلایی و خاکستری خواهد بود. علاوه بر این لازم است اشاره کنیم که هرچند بدنه ی فلزی آیفون در برابر جذب اثر انگشت از مقاومت مناسبی برخوردار است، اما هیچ چیز از این نظر به شیشه ی مات مورد استفاده در «زد 5 کامپکت» نمی رسد که به ندرت پیش می آید اثر انگشت روی آن مشاهده نمایید.

در مجموع باید بگوییم «آیفون SE» با توجه به ابعاد کوچکتر، وزن کمتر و بدنه باریک تر، از ارگونومی مناسب تری برخوردار است و حس لمس بدنه ی فلزی آن با نوار پلاستیکی و ضخیم «زد 5 کامپکت» قابل مقایسه نیست. اما تلفن هوشمند ژاپنی نیز در این بخش کاملاً خلع سلاح به حساب نمی آید و از مزیت های طراحی آن می توان به محل قرار گیری اسپیکر ها، حسگر اثر انگشت و نسبت مناسب تر نمایشگر به بدنه اشاره کرد.

نمایشگر

_MG_5002

علاوه بر کوچک بودن، هر دو تلفن هوشمند نمایشگر مشابه با محصولات قدیمی تر از خود را مورد استفاده قرار داده اند. «زد 5 کامپکت» به همان نمایشگر 4.6 اینچی IPS با رزولوشن 720 در 1280 و تراکم 319 پیکسل در هر اینچ مجهز است که پیشتر در Z1 Compact و Z3 Compact نیز مشاهده کرده بودیم. برای «آیفون SE» یک صفحه نمایش4 اینچی IPS با رزولوشن 640 در 1136 و تراکم 326 پیکسل در هر اینچ در نظر گرفته شده که خصوصیات آن به سال 2010 باز می گردد و به این معناست که تلفن هوشمند جدید از فناوری تاچ سه بعدی برای تشخیص میزان فشار وارد شده توسط کاربر پشتیبانی نمی کند.

رزولوشن نمایشگر هر دو تلفن هوشمند نسبت به اندازه ی دستگاه کافی است

نگاهی به خصوصیات نمایشگر «زد 5 کامپکت» نشان می دهد سازنده فناوری های متعددی را در ساخت آن مورد استفاده قرار داده است، از جمله Live Colour LED، TRILUMINOS، Live Colour Creation و موتور X-Reality که به کاهش نویز و افزایش شفافیت تصویر منجر می گردد. نمایشگر Retina ی آیفون نیز نخستین باری که عرضه شد کمتر رقیبی توانایی رقابت با آن را داشت و حتی هنوز هم در زمره ی نمونه های با کیفیت به حساب می آید.

اگر با وجود چنین ویژگی هایی اعتقاد دارید رزولوشن این دو نمایشگر برای سال 2016 کافی نیست لازم است به اندازه ی دستگاه نیز توجه داشته باشید، چرا که با در نظر گرفتن این المان، رزولوشن هر دو نمایشگر کاملاً کافی است و هر دو تلفن هوشمند از کیفیت قابل قبولی در این بخش برخوردار هستند.

_MG_5013

وضوح تصویر هر دو نمایشگر کافی است و نحوه ی نمایش رنگها پویا به نظر می رسد، با این تفاوت که رنگ سفید «زد 5 کامپکت» تا حدی به آبی تمایل دارد که از گرایش به سمت رنگهای سرد در این نمایشگر حکایت دارد. حداکثر روشنایی هر دو صفحه نمایش برای محیط های پر نور کافی است، اما با این وجود آیفون به دلیل بازتاب کمتر نور از خوانایی مناسب تری برخوردار است. زاویه دید هر دو دستگاه نیز بسیار مناسب است اما در این بخش هم عملکرد آیفون اندکی مناسب تر است.

در مجموع می توان گفت هرچند هردو نمایشگر از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما عملکرد آیفون در برخی موارد مناسب تر است، مگر اینکه 0.7 اینچ بزرگتر بودن صفحه نمایش در محصول سونی برایتان نکته مثبت مهمی به حساب آید که در این صورت، می توانید اختلاف نه چندان بین عملکرد دو دستگاه را نادیده بگیرید.

نرم افزار

_MG_5021

هر دو تلفن هوشمند به آخرین نسخه پلتفرم نرم افزاری خود یعنی اندروید 6 و iOS 9.3 مجهز هستند. عمده ترین تغییر در اندروید مارشملو به اضافه شدن ویژگی Doze باز می گردد که در صورت بی تحرک ماندن تلفن هوشمند در بازه های طولانی (مثل زمان خواب کاربر) قابلیت های پر مصرف و غیر ضروری را متوقف می کند تا انرژی باتری هدر نرود. در آخرین نسخه همچنین این امکان در نظر گرفته شده تا کاربر به میزان دسترسی هر اپلیکیشن به بخش های مختلف تلفن هوشمند نظارت دقیق داشته و در صورت تمایل اجازه ی دسترسی به موارد حساس مورد نظر خود را سلب نماید. علاوه بر تغییرات پلتفرم موبایل گوگل، سازنده ژاپنی نیز در نسخه ی تازه، رابط کاربری بخش دوربین را تغییر داده و ظاهر مینیمال تری به آن بخشیده است.

اپل نیز از سوی دیگر در آخرین نسخه، قابلیت های مختلفی به سیستم عامل موبایل خود افزوده که از جمله آنها می توان به گوش به زنگ بودن همیشگی «سیری» اشاره کرد که موجب می شود در این پلتفرم هم قادر باشید مثل اندروید بدون نیاز به لمس دستگاه، دستیار دیجیتالی سازنده را مورد استفاده قرار داده و با فرمان های صوتی عملکردهای سیستم را کنترل نمایید. سازنده آمریکایی علاوه بر این قابلیت موسوم به «شیفت شب» را در جدید ترین بروزرسانی اضافه کرده که با کاهش انتشار نور آبی از نمایشگر، میزان خستگی چشم و اختلال خواب در اثر آن را کاهش خواهد داد.

اگر تاکنون کاربر هریک از این پلتفرم ها بوده اید، می توانید اطمینان داشته باشید استفاده از آخرین نسخه هم برای شما رضایت بخش باشد، چرا که هر دو سازنده در نسخه ی جدید نرم افزار دستگاه خود بهبودهای مختلفی ایجاد کرده و قابلیت های متنوعی را به آن اضافه کرده اند. اما اگر می خواهید پلتفرم رقیب را نیز امتحان کنید، لازم است بدانید که برخی عملکردها آنگونه که عادت دارید انجام نمی گیرند و باید آمادگی مواجه شدن با یک سیستم عامل تازه را داشته باشید.

دوربین ها

_MG_5012

ویژگی های اصلی دوربین iPhone SE: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ۱/۳ اینچی با پیکسل های ۱.۲۲ میکرونی، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، لنز با اف ۲.۲، فلش دوگانه LED، فیلمبرداری 4K، دوربین جلوی ۱.۲ مگاپیکسلی با اف 2.4

ویژگی های اصلی دوربین Xperia Z5 Compact: سنسور 1/2.3 اینچی ۲۳ مگاپیکسلی Exmor RS و لنز ۲۴ میلی متری سری G با اف 2.0، موتور پردازش BIONZ، فلش دوگانه LED، فیلمبرداری 4K، دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی، دکمه شاتر فیزیکی روی بدنه

هر دو سازنده دوربین مشابه با آخرین پرچمدار خود را برای ساخت نسخه ی کوچکتر مورد استفاده قرار داده اند

هر دو سازنده در این بخش کاملاً یکسان عمل کرده و دوربین مشابه با پرچمدار بزرگتر خود را برای ساخت نسخه ی ریز نقش مورد استفاده قرار داده اند، اما تجربه کاربری و امکانات اختصاصی هر یک متفاوت است. برای نمونه «زد 5 کامپکت» به لطف فناوری Clear Image Zoom قادر است تصاویر را بدون افت کیفیت و افزایش نویز، تا 5 برابر بزرگنمایی کند و «آیفون SE» به قابلیت ثبت عکس های زنده مجهز است، به این معنی که عکس ها را به شکل یک فایل GIF سه ثانیه ای ثبت می کند و می توانید لحظاتی قبل و بعد از فشردن دکمه ی شاتر را در آنها مشاهده نمایید.

اپل همیشه روی سادگی رابط کاربری بخش دوربین تاکید داشته و بر همین اساس پس از باز کردن بخش دوربین، دکمه ی شاتر و چند گزینه ی محدود برای کنترل موارد ضروری از جمله حالت HDR و فلش دستگاه را در اختیار خواهید داشت و تصمیم گیری در مورد موارد دیگر به سیستم سپرده شده که به خوبی نیز از عهده ی انجام این مظیفه بر خواهد آمد.

IMG_0053

رابط کاربری دوربین در تلفن هوشمند سونی از سوی دیگر قابلیت های متنوع تری ارائه می کند که از جمله آنها می توان به امکان ایجاد تغییر در تنظیمات به شکل دستی و حالت های متنوع تصویر برداری برای سرگرم شدن با دوربین اشاره کرد. البته سازنده ی ژاپنی هم در تازه ترین نسخه، رابط کاربری بخش دوربین را متحول کرده و حالا این بخش از طراحی مینیمال تری نسبت به گذشته برخوردار است.

Screenshot_20160501-170510[1]

«زد 5 کامپکت» به شکل پیش فرض تصاویر را با رزولوشن 8 مگاپیکسل ثبت می کند، در حالی که اپل این میزان را در ساخت آخرین پرچمدار خود به 12 مگاپیکسل افزایش داده و در «آیفون SE» نیز همان سنسور را مورد استفاده قرار داده است. اما تعداد پیکسل ها به تنهایی چندان عامل تعیین کننده نیست و بر همین اساس هر دو تلفن هوشمند در شرایط نوری مناسب قادر هستند عکس هایی با کنتراست مناسب، رنگهای طبیعی و میزان جزئیات کاملاً قابل قبول به ثبت برسانند، البته با این تفاوت که لنز محصول ژاپنی عریض تر است و نمای بیشتری را در خود جا می دهد.

image

برای مقایسه ی نمونه عکس ها نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا نمایید، به سمت چپ برای آیفون و به سمت راست برای اکسپریا

بخشی از کنتراست مناسب عکس ها به این موضوع باز می گردد که هر دو تلفن هوشمند به شکل خودکار و بر اساس شرایط محیط در مورد فعال کردن حالت HDR تصمیم می گیرند تا بخش های تاریک و روشن کادر با نور دهی مناسب به تصویر کشیده شوند.

علاوه بر این لازم است اشاره کنیم که سونی در خانواده پرچمداران Z5 به سیستم فوکوس خودکار هیبریدی روی آورده که موجب می شود این تلفن هوشمند قادر باشد با سرعتی مشابه دوربین های حرفه ای و ظرف تنها 0.03 ثانیه روی سوژه فوکوس کند. از سوی دیگر اما اپل هم به لطف فناوری موسوم به Focus Pixels عملکرد مناسبی در این زمینه ارائه می کند و حتی در برخی موارد دقت فوکوس در این تلفن هوشمند از رقیب هوشمند بالاتر است و نیازی به تکرار عکاسی برای ثبت واضح تر سوژه وجود نخواهد داشت.

در شرایط کم نور نیز هر دو تلفن هوشمند از بهترین گزینه های موجود در بازار به حساب می آیند با این تفاوت که میزان نویز و جزئیات در عکس های ثبت شده با آیفون اندکی مناسب تر است.

image

به سمت چپ برای آیفون و به سمت راست برای اکسپریا

علاوه بر این، عملکرد فلش هر دو دستگاه نیز مناسب است و تغییری در طبیعی بودن رنگها مشاهده نمی شود.

image

عملکرد فلش آیفون

image

عملکرد فلش اکسپریا

عمده ترین تفاوت تجربه عکاسی دو تلفن هوشمند اما هنگام ثبت تصاویر سلفی آشکار می گردد، چرا که اپل در تصمیمی عجیب یک سنسور 1.2 مگاپیکسلی را در جلوی دستگاه مورد استفاده قرار داده که با وجود پردازش های ثانویه ی قدرتمند این شرکت، رزولوشن 1280x960 آن برای ثبت همه جزئیات و رقابت با دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی پرچمداری مثل «زد 5 کامپکت» کافی به نظر نمی رسد.

image

به سمت چپ برای آیفون و به سمت راست برای اکسپریا

«آیفون SE» ضمناً مثل برادر بزرگتر خود قادر است نور نمایشگر را مثل فلش LED بر اساس شرایط محیطی تنظیم کرده و آن را هنگام ثبت سلفی در شرایط تاریک مورد استفاده قرار دهد، اما حتی این موضوع هم نمی تواند پایین بودن بیش از حد رزولوشن را پوشش دهد.

هر دو تلفن هوشمند علاوه بر این به قابلیت ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه و لرزشگیر دیجیتال مجهز هستند، اما باید توجه داشته باشید که حافظه 16 گیگابایتی به سرعت با چنین قابلیتی پر شده و درگاه کارت حافظه برای افزایش آن نیز وجود نخواهد داشت، در نتیجه توصیه می کنیم در صورت تمایل به استفاده از این قابلیت، تهیه مدل 64 گیگابایتی یا محصول سونی را به جای مدل پایه ی «آیفون SE» در نظر داشته باشید.

در پایان از شما دعوت می کنیم نمونه تصاویر بیشتری از دوربین این دو تلفن هوشمند را مشاهده و عملکرد آنها را در دنیای واقعی با یکدیگر مقایسه نمایید.

نمونه عکس های ثبت شده با دوربین iPhone SE

نمونه عکس های ثبت شده با دوربین Xperia Z5 Compact

سخت افزار

_MG_5014

این دو تلفن هوشمند ریز نقش از یک جهت دیگر نیز مشابه یکدیگر هستند، چرا که هر دو سازنده سخت افزار مشابه با برادران بزرگتر را در ساخت آنها مورد استفاده قرار داده اند، موضوعی که در کنار رزولوشن پایینتر نمایشگر، موجب می شود قدرت پردازش دستگاه حتی در برخی موارد از پرچمدار اصلی شرکت نیز بالاتر باشد.

«زد 5 کامپکت» بر همین اساس به چیپست 8 هسته ای اسنپدراگون 810 در کنار 2 گیگابایت حافظه رم مجهز است که حتی برای راه اندازی یک پرچمدار غول آسا نیز کافی خواهد بود. اپل نیز از سوی دیگر سخت افزار پرچمداران اخیر خود یعنی چیپست اختصاصی A9 و 2 گیگابایت حافظه رم را در پوسته ی iPhone 5S قرار داده که موجب می شود تلفن هوشمند جدید نسبت به iPhone 5S تا 70 درصد قوی تر باشد.

اما از اعداد و ارقام که بگذریم، لازم است اشاره کنیم که «آیفون SE» به دلیل نمایشگر کوچکتر، در برخی موارد حتی از برادر بزرگتر خود نیز قدرتمند تر عمل می کند و «زد 5 کامپکت» نیز تا همین چند ماه پیش در زمره ی آخرین پرچمداران سازنده ی ژاپنی محسوب می شد، بر همین اساس هر دو تلفن هوشمند از قدرت کافی برای اجرای همزمان سنگین ترین اپلیکیشن ها برخوردار هستند و جای نگرانی از بابت توان پردازشی آنها وجود ندارد (برای نمونه می توان به امکان ویرایش ویدیوهای 4K با اپلیکیشن iMovie در «آیفون SE» اشاره کرد).

iPhone SE Xperia Z5 Compact

حافظه

_MG_5023

با مراجعه به دیگر بخش های سخت افزاری اما تفاوت و مزیت های هر دستگاه نمایان می شوند. برای نمونه توجه داشته باشید که «آیفون SE» در نسخه های 16 و 64 گیگابایتی عرضه شده که امکان افزایش آن از طریق کارت حافظه وجود ندارد و حدود 5 گیگابایت از این میزان نیز در اختیار نرم افزار دستگاه قرار دارد، بر همین اساس می توان گفت حافظه ی نسخه ی 16 گیگابایتی برای استفاده از قابلیت های پر مصرف مثل فیلمبرداری با رزولوشن 4K کافی نخواهد بود. از سوی دیگر سونی 32 گیگابایت حافظه داخلی را برای دستگاه در نظر گرفته که به لطف پشتیبانی از کارت های حافظه، امکان افزایش آن تا 200 گیگابایت دیگر نیز وجود خواهد داشت.

موسیقی

_MG_5031

اسپیکر مونوی «آیفون SE» در بخش پایین بدنه واقع شده و اسپیکرهای استریوی «زد 5 کامپکت» در بالا و پایین نمایشگر قابل مشاهده هستند. هرچند صدای دو اسپیکر از یکی بلندتر است، اما لازم است اشاره کنیم که میزان نویز نیز به همان نسبت در محصول سونی بیشتر به گوش می رسد و اپل به خوبی موفق شده با یک اسپیکر کیفیت و وضوح تا حدی مناسب تر از رقیب ارائه نماید.

هر دو سازنده ضمناً تلفن هوشمند خود را با هدفون همراه کرده اند، سونی با مدل MH410c که از طراحی معمولی برخوردار است و با قیمت 20 دلار در بازار به فروش می رسد و هدفون داخل گوشی اپل موسوم به EarPod که طراحی آن 3 سال به طول انجامیده و با قیمت 29 دلار از بازار قابل خرید است. هرچند هر دو هدفون از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، اما هدفون اپل به دلیل طراحی مناسب به مراتب هنگام استفاده راحت تر درون گوش قرار می گیرد و با قدرت بالاتری نیز فرکانس های بیس را پخش می نماید.

امکانات ارتباطی

_MG_5025

هر دو تلفن هوشمند از یک سیم کارت نانو پشتیبانی می کنند و از دیگر امکانات ارتباطی مشترک بین آنها می توان به وای-فای دو بانده از نوع ac، بلوتوث 4.2 (سونی 4.1) و NFC اشاره کرد که البته در «آیفون SE» تنها برای استفاده از سرویس Apple Pay در برخی کشورهای معدود کاربرد دارد. هر دو تلفن هوشمند ضمناً فاقد فرستنده مادون قرمز برای کنترل دیگر ابزارهای الکترونیکی هستند.

«زد 5 کامپکت» علاوه بر این از فناوری های انتقال تصویر DLNA, Miracast, MHL, ANT+, MirrorLink پشتیبانی می کند و از دیگر مزیت های این تلفن هوشمند در همین بخش می توان به پشتیبانی از کارت حافظه تا 200 گیگابایت اشاره کرد که در قسمت مربوطه توضیحات آن را از نظر گذراندید.

باتری

_MG_5033

هرچند سونی ظرفیت باتری Xperia Z5 را کاهش داده بود، اما خوشبختانه ظرفیت باتری نسخه ی کامپکت این تلفن هوشمند نسبت به نسل قبل افزایش یافته و از 2600 به 2700 میلی آمپر ساعت رسیده که با توجه به اندازه ی دستگاه رقم قابل توجهی به حساب می آید. نکته ی قابل توجه اینکه نسل قبل، با وجود باتری کوچکتر و عدم برخورداری از قابلیت Doze اندروید مارشملو عملکرد مناسبی در این زمینه داشت و بر همین اساس انتظار می رود «زد 5 کامپکت» نیز عملکردی مناسب و حتی بهتر از قبل ارائه کند، هرچند ادعای 2 روز استفاده از این تلفن هوشمند با هر شارژ توسط سازنده تاحدی اغراق شده به نظر می رسد.

محصول سونی به لطف ویژگی Doze و ظرفیت بالاتر باتری عملکرد مناسب تری در این بخش ارائه می کند

«آیفون SE» از سوی دیگر به یک باتری با ظرفیت 1624 میلی آمپر ساعت مجهز است که بیش از 1000 میلی آمپر از رقیب کمتر به حساب می آید، اما لازم است بدانید هرکدام از این دو تلفن هوشمند به دلیل پلتفرم های نرم افزاری متفاوت، نیازهای متفاوتی دارند و پلتفرم iOS به دلیل یکی بودن سازنده، در این زمینه از عملکرد بهینه تری برخوردار است، در نتیجه برای رقابت با محصولات مبتنی بر اندروید نیازی به باتری با ظرفیت های چشمگیر وجود نخواهد داشت.

برای بررسی بیشتر، عملکرد هر دو تلفن هوشمند را در دنیای واقعی آزمایش کردیم و نتیجه اینکه «آیفون SE» قادر است با هر شارژ یک روز استفاده ی ترکیبی را دوام آورد، اما این میزان برای «زد 5 کامپکت» هرچند از زمان اعلام شده توسط سازنده کمتر است، اما به یک و نیم روز می رسد و از عملکرد مناسب تر این تلفن هوشمند حکایت دارد.

هر دو تلفن هوشمند برای شارژ کامل به حدود 150 دقیقه زمان نیاز دارند و از این نظر مزیت خاصی نسبت به یکدیگر ارائه نمی کنند، با این تفاوت که «زد 5 کامپکت» از نسل دوم فناوری شارژ سریع برخوردار است و بر همین اساس به گفته سازنده 10 دقیقه شارژ دستگاه برای حدود 5 ساعت استفاده کافی خواهد بود.

تلفن هوشمند سونی علاوه بر این به لطف اضافه شدن ویژگی Doze در اندروید مارشملو، قادر است در زمان هایی مثل خواب شبانه ی کاربر، قابلیت های پر مصرف و غیر ضروری دستگاه را غیر فعال کرده و زمان Standby دستگاه را افزایش دهد، اما از سوی دیگر لازم است بدانید در این نسخه حالت STAMINA از رابط کاربری سازنده حذف شده است، قابلیتی که استفاده از برخی امکانات کلیدی تلفن هوشمند را به مدت طولانی برای کاربر امکان پذیر می ساخت.

بر همین اساس می توان گفت هر دو تلفن هوشمند در حال حاضر تنها از حالت Power Saving برخوردار هستند که می توانید در زمان هایی که شارژ اندکی از باتری باقی مانده آن را فعال کرده و با قطع برخی عملکردها و کاهش توان پردازشی دستگاه، عمر باتری را افزایش دهید. در مجموع اما لازم است اشاره کنیم که اگر برای عمر باتری اولویت ویژه ای قائل باشید، پرچمدار سونی توانایی بیشتری در جلب نظر شما خواهد داشت، ضمن اینکه سازنده اعلام کرده به زودی حالت STAMINA را نیز به رابط کاربری خود باز خواهد گرداند.

جمع بندی

_MG_5036

سونی در جا دادن سخت افزار تلفن های هوشمند غول آسا در اندازه ی کوچک و ساخت نسخه کامپکت از پرچمداران خود سالها تجربه دارد. اپل نیز از سوی دیگر یک فرمول ساده را برای ساخت تلفن هوشمند کوچک جدید مورد استفاده قرار داده است، یعنی قرار دادن سخت افزار آخرین پرچمدار خود درون پوسته ی iPhone 5S که هنوز هم یکی از زیبا ترین طراحی های اپل به شمار می رود. اپل با این تصمیم دو تیر را با یک نشان زده است و علاوه بر تولید یک تلفن هوشمند برای 40 درصد از کاربران بازار که به محصولات کوچکتر تمایل دارند، هزینه تولید را نیز با استفاده ی مجدد از طراحی و برخی دیگر از خصوصیات مربوط به سه تا چهار سال گذشته کاهش داده تا محصول تازه ارزان ترین آیفون ساخته شده تاکنون نام گیرد.

هر دو تلفن هوشمند حتی بدون توجه به اندازه هم محصولات جذابی به حساب می آیند که از قابلیت های پیشرفته برخوردار هستند و این در حالی است که گزینه های متنوعی نیز با این اندازه در بازار وجود ندارد. از یک سو «آیفون SE» اپلیکیشن های متنوع سیستم عامل اپل را در ترکیبی 4 اینچی از شیشه و فلز در اختیار شما قرار می دهد و «زد 5 کامپکت» نیز یک پرچمدار اندرویدی ساخته شده از پلاستیک و شیشه در اندازه ی 4.7 اینچ به حساب می آید.

بر همین اساس می توان گفت بهترین روش برای تصمیم گیری بین این دو محصول، انتخاب بین اندازه و پلتفرم های نرم افزاری خواهد بود، البته با صرف نظر از اینکه آیفون اخیراً به بازار عرضه شده و مدتی طول خواهد کشید تا مثل دیگر نقاط جهان با قیمت یکسان با رقیب در بازار عرضه شود. اما در نهایت، تردیدی وجود ندارد که انتخاب هرکدام از این دو تلفن هوشمند و بالا رفتن آمار فروش محصولات کوچکتر، توجه تولید کنندگان بزرگ را بار دیگر به سوی چنین محصولاتی جلب کرده و تنوع را در این بخش فراموش شده از بازار افزایش خواهد داد.

در پایان لازم است اشاره کنیم که نسخه 64 گیگابایتی iPhone SE در حال حاضر در بازار ایران با قیمت 2.185.000 تومان و نسخه 32 گیگابایتی Xperia Z5 Compact با قیمت 1.405.000 تومان به فروش می رسد.

مزیت های iPhone SE:

  • ارگونومی، وزن و ابعاد
  • فریم فلزی
  • توان پردازشی
  • هدفون
  • iOS 9

مزیت های Xperia Z5 Compact:

  • عمر باتری
  • درگاه کارت حافظه
  • بدنه ضد آب
  • محل قرارگیری حسگر اثر انگشت
  • اندروید 6
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • amirhnhz
    amirhnhz | ۱۲ شهریور ۱۳۹۵

    مرسي واقعا توضيحات خوبي بود. دوستان اگه يه سر به آپارات بزنيد و اين دو گوشيو مقايسه كنيد ميبينيد حتي نسخه premum سوني بازم در مقابل سخت افزار se كم ? مياره.

    • شادمهر
      شادمهر | ۳ مهر ۱۳۹۵

      آیفون اس ای مخصوص خنگ هاس عزیزم...بزرگترین کلک اپل...نه دوربینش فرق انچنانی داره با فایو اس نه بقیه موارد...اخه شما به من بگو این دو چه فرقی باهم دارن..هیچی...

  • محمد ایزدی فرد
    محمد ایزدی فرد | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    باز هم بگم کامپکت یکم ضعیف تر از گوشی های دیگه هست اما سونی زد پنج premium یه چیز دیگست

  • محمد ایزدی فرد
    محمد ایزدی فرد | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    سونی همیشه بهترینه. الان برید یه نگاهی به مشخصات سونی زد پنج و آیفون شیش اس کنید بعد بیایید قضاوت کنید. آیفون فقط سیستم عاملش سرعت بالا داره. سونی و سامسونگ یه گوشی قدرتی هستن اما اپل یه گوشی سیستم عامل سرعتی

  • soheil abbasi
    soheil abbasi | ۲۱ تیر ۱۳۹۵

    من همین امروز Z5 رو دستم گرفتم و فقط میتونم بگم که :
    1- یه گوشی هس که وقتی دست میگیرید بسیار قطور به نظر میرسه و این اصن خوب نیس .
    2- وقتی که گوشیو دستت میگیری احساس میکنی که لبه های پشت گوشی یک میلی متر زده بیرون و فکر میکنی که یه سمباده دستت گرفتی .
    3- گوشیه نسبتا سبکی بود و از نظر وزن احساس سنگینی نکردم .
    3- رابط کاربریه نسبتا روونی داشت و خوب بود .
    4- وقتی که میخوایی SD این گوشی رو در بیاری زیاد با صحنه مناسبی برای این کار روبه رو نمیشی و در کارت SD زیاد جالب نبود .
    5- وقتی که از پشت ، گوشی رو نگاه میکنی میفهمی که سونی چیکار کرده !!! خیلی از پشت گوشیه قشنگیه .
    6- این موضوع اما در جلوی گوشی صادق نیست و این پرچمدار سونی از جلو چهره دلپسندی نداشت .


    و همه اینا فقط نظر شخصیه من بود .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی