ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سرمایه گذار موفق ترین استارتاپ های دنیا: کارآفرینی کار انسان های عادی نیست

اوبر، توئیتر، استرایپ و اینستاگرام تنها نمونه هایی از سرمایه گذاری های کریس ساکا هستند. به نظر می رسد او سرمایه گذاری های بسیار خوبی روی استارتاپ ها کرده است و در فرایند این سرمایه ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

اوبر، توئیتر، استرایپ و اینستاگرام تنها نمونه هایی از سرمایه گذاری های کریس ساکا هستند. به نظر می رسد او سرمایه گذاری های بسیار خوبی روی استارتاپ ها کرده است و در فرایند این سرمایه گذاری ها به قوانین قابل اتکایی برای شناسایی کارآفرینانی که ارزش همراه شدن دارند رسیده است. به بیان دیگر، ساکا دیگر خوب می داند سرمایه اش را در اختیار چه کسانی بگذارد و چه کسانی را از آن محروم کند.

ساکا در مصاحبه ای که در نیو اورلئانز داشت گفت: «من با سال ها تجربه و اطلاعاتی که در این زمینه دارم می توانم به راحتی تشخیص دهم می توان پشت سر چه کسی قرار گرفت و پشت سر چه کسی خیر.می توانم این را در آنها بو بکشم، من می فهمم کدام به جایی می رسند و کدام نه».

همانگونه که احتمالاً شما هم حدس می زنید، اعتماد به نفس در این تشخیص عامل بزرگی به نظر می رسد. اما ساکا می گوید «مهم اعتماد به نفسی است که نیازی به اثباتش نباشد. بهترین مؤسسان، چه تراویس کالانیک از اوبر باشد، چه ایوان ویلیامز از توئیتر و مدیوم، یا کوین سیستروم از اینستاگرام، به اجتناب ناپذیر بودن موفقیت خود ایمان دارند». او می گوید این افراد وقتی اوضاع آنگونه که طرح ریزی شده پیش نمی رود دست و پایشان را گم نمی کنند، چون می دانند بالاخره مشکل به شکلی حل خواهد شد».

ساکا می گوید چشم اندازی که کالانیک برای اوبر متصور شده بود از همان ابتدا بی نهایت بلندپروازانه بود؛ حتی وقتی ناوگانش در شهر سانفرانسیسکو تنها سه اتومبیل داشت. او ادامه می دهد: «ما درست از همان روزهای اول، با هم در مورد گسترش اوبر به اقصی نقاط جهان صحبت می کردیم؛ در مورد جابجایی مواد غذایی و بسته بندی های مختلف به این طرف و آن طرف».

سیستروم نیز به همین ترتیب وقتی اینستاگرام حتی یک نفر کاربر هم نداشت، ۵۰ میلیون کاربر برای آن پیش بینی کرده بود. ساکا درباره ی این موضوع می گوید: «او آنقدر خونسرد از این ۵۰ میلیون کاربر صحبت می کرد که هر کسی آن را می شنید متقاعد می شد. صحبت های او واقعاً سحرآمیز بود. با خودم گفتم نمی توانم بخشی از شرکت این فرد نباشم».

اما این تمام آن چیزی نیست که ساکا در وجود یک مؤسس فوق العاده به دنبالش می گردد. او در وجود چنین فردی به دنبال اندکی اختلال نیز می گردد. ساکا می گوید انسان های کاملاً نرمال ممکن است کارمندان فوق العاده ای باشند، اما نباید کارآفرین شوند. او ادامه می دهد «سفر کارآفرینی مسیر خاص و متفاوتی است که در دسترس همه کس قرار نمی گیرد. برای قرار گرفتن در این مسیر  باید کمی وسواسی باشید. باید مشکلات شخصی خاصی داشته باشید که شما را از دیگران متمایز کند. ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل باشید. شکست را نپذیرید. حتی شاید تا حدی اختلال دوقطبی داشته باشید».

ساکا اعتقاد دارد «اگر هیچ یک از این ویژگی ها برایتان آشنا نیست، باید به فکر کار دیگری باشید».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mohammad
    mohammad | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    کسی میدونه تو ایران برای جذب سرمایه باید چه کار کرد ؟ ی ایده توپ دارم که در نوع خودش اولین هست و فوق العاده موفق میشه ولی دنبال کسی هستم که توی هزینه های این کار شراکت کنه

    • james
      james | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

      ایمیل بزن به من itspc12@gmail.com

  • میثم
    میثم | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خیلی برام جالب بود. چون من هم از اینکه ناخودآگاه و خیلی سریع حالات روحی ام عوض میشه ناراحت بودم. خیلی خودمو سرزنش میکردم ولی دست خودم نبود. ولی هیچ وقت فکر نمیکردم که این میتونه مزیت باشه. این مقاله باعث شد یه جگطور دیگه ای به قضیه نگاه کنم. ولی آدم خیلی وقتا اذیت میشه که اینو نمیشه منکر شد.

  • محمد
    محمد | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خدا رو شکر هیچ کدوم عقل سالم نداریم ?

مطالب پیشنهادی