ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مودم روتر بیسیم Asus DSL-N12HP

سالهای سال است که تلاش ها برای یافتن روش هایی تازه در زمینه ی بهبود کارایی و افزایش بُرد تجهیزات بیسیم شبکه ادامه دارد و اهمیت این موضوع به حدی است که دارپا، واحد علوم ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

سالهای سال است که تلاش ها برای یافتن روش هایی تازه در زمینه ی بهبود کارایی و افزایش بُرد تجهیزات بیسیم شبکه ادامه دارد و اهمیت این موضوع به حدی است که دارپا، واحد علوم دیوانه وار سازمان پنتاگون قصد دارد به سری بعدی مسابقات خود را برای یافتن راه حلی در همین رابطه برگزار نماید.

ایسوس اما تصمیم گرفته از راه ساده تری با این مشکل مواجه شود و در نتیجه دو آنتن غول پیکر با قدرت 9 دسیبل ایزوتروپیک برای مودم روتر DSL-N12HP در نظر گرفته تا محدوده ی آنتن دهی دستگاه را نسبت به مدل های مرسوم که از آنتن با قدرت 2dBi برخوردار هستند تا 300 درصد افزایش دهد.

با بررسی دیجیاتو از مودم روتر بیسیم DSL-N12HP همراه باشید تا ببینیم راه حل ایسوس در عمل چه میزان نتیجه بخش بوده است.

طراحی و امکانات

asus dsl-n12hp (19)

ایسوس زبان طراحی موسوم به «الماس سیاه» را برای مودم DSL-N12HP در نظر گرفته که مدتی است جلوه ی زیبایی به تجهیزات شبکه ی این شرکت بخشیده است. این مودم به شکل خوابیده روی زمین قرار می گیرد و سطح روی آن اندکی شیب دار ساخته شده تا چراغ های LED روی دستگاه قابل مشاهده باشند، هرچند به دلیل فرورفته بودن چراغ ها داخل بدنه، میزان خوانایی آنها از زوایای مختلف چندان مناسب نیست و لازم است برای مشاهده ی بهتر از بالا به محصول نگاه کنید.

asus dsl-n12hp (1)

ابعاد بدنه ی دستگاه در مجموع از مودم های معمول بیشتر نیست و به لطف طراحی شکیل ظاهر مناسبی دارد، اما باید توجه داشته باشید که هر یک از آنتن های این روتر 35 سانتی متر طول دارند و به شکل قابل توجهی از آنچه تاکنون مشاهده کرده اید بلند تر به حساب می آیند، تا رسیدن به قدرت 9dBi و سرعت 300 مگابیت در ثانیه برای محصول امکان پذیر باشد.

asus dsl-n12hp (24)

نگاهی به پشت بدنه نشان می دهد سازنده درگاه های ارتباطی مرسوم را برای مودم DSL-N12HP در نظر گرفته است که شامل 4 پورت LAN و یک درگاه WAN هستند. اما درگاه USB در این مدل تعبیه نشده است، در نتیجه اگر می خواهید چنین درگاهی را برای اتصال حافظه های جانبی یا اشتراک گذاری پرینتر مورد استفاده قرار دهید، لازم است تهیه ی مدل دیگری را مد نظر داشته باشید.

asus dsl-n12hp (28)

علاوه بر این لازم است اشاره کنیم که مودم DSL-N12HP از دکمه ی power فیزیکی برخوردار است، در نتیجه اگر در طول استفاده به خاموش و روشن کردن دستگاه نیاز داشته باشید الزامی برای لاگین کردن به صفحه ی تنظیمات و مراجعه به منوهای نرم افزاری دستگاه وجود نخواهد داشت.

asus dsl-n12hp (22)

این مودم ضمناً مثل مادربردهای گران قیمت همین سازنده از فناوری Anti Surge تا 6000 ولت پشتیبانی می کند و از دیگر قابلیت های آن می توان به امکان ساخت 4 شبکه ی مجزا از یکدیگر موسوم به Guest Access و همچنین Parental Control برای تعیین برنامه ی زمان بندی استفاده ی هر دستگاه از اتصال اینترنت یا جلوگیری از دسترسی به وب سایت های مورد نظر اشاره کرد.

asus dsl-n12hp (10)

مودم DSL-N12HP از سه استاندارد 802.11b و g و n پشتیبانی می کند اما این موضوع شامل استاندارد جدید تر موسوم به 802.11ac نمی شود. مودم ایسوس علاوه بر این، تنها در باند 2.4 گیگاهرتز عمل می کند و قابلیت تغییر باند برای آن در نظر گرفته نشده است.

asus dsl-n12hp (18)

علاوه بر این، نگاهی به زیر درب بالایی محصول از وجود دو چیپ روی بُرد مدار چاپی دستگاه حکایت دارد، نخست Zentel A3V56S40FTP-G6 که یک حافظه ی SDRAM با 32 مگابایت ظرفیت به حساب می آید و عموماً برای ذخیره ی نرم افزار و فریمور محصول کاربرد دارد. چیپ دوم نیز BCM5357C0KFBG ساخت Broadcom است و پیشتر آن را در محصول قدرتمندی مثل N12B1 مشاهده کرده بودیم هرچند قدرت آنتن های این مدل به 5dBi محدود بود.

راه اندازی و عملکرد

asus-dsl-n12hp-6-800x450

برای راه اندازی مودم مطابق رویه ی مرسوم لازم است دستگاه را با کابل LAN که درون جعبه قرار دارد به کامپیوتر متصل کرده و از طریق مرورگر به بخش تنظیمات دستگاه موسوم به ASUSWRT وارد شوید که از طراحی قابل قبول و دسته بندی مناسبی برخوردار است.

علاوه بر این سازنده بخشی موسوم به Quick Internet Setup در رابط کاربری دستگاه در نظر گرفته که به لطف آن راه اندازی و استفاده از محصول تنها در 30 ثانیه انجام خواهد گرفت، ابتدا اتصال به دستگاه با یک ابزار موبایل بیسیم، سپس ورود به بخش راه اندازی سریع از طریق مرورگر و در نهایت وارد کردن نام کاربری و رمز عبور ارائه دهنده ی اینترنت.

Digiato Asus DSL-N12HP Review 06

از دیگر نکات مثبت رابط کاربری نیز می توان به بخش QoS یا همان Quality of Service اشاره کرد که با مراجعه به آن می توانید برای هر کاربرد از جمله مرور وب، HTTPS و انتقال فایل، میزان پهنای باند و اولویت متفاوتی اختصاص دهید. در بخش Parental Control تعیین برنامه ی زمان بندی برای اتصال هر ابزار به اینترنت یا فیلتر کردن سایت ها قابل انجام است و در نهایت با استفاده از قابلیت Guest Access می توانید تا 4 شبکه ی مجزا از یکدیگر را به شکل مجازی ایجاد کرده و بر اساس SSID، میزان متفاوتی از دسترسی و پهنای باند را به هر ابزار اختصاص دهید.

Digiato Asus DSL-N12HP Review 04

ایسوس می گوید به لطف قدرت آنتن ها، دستیبابی به سرعت 300 مگابیت در هر ثانیه برای این محصول امکان پذیر است. البته باید توجه داشته باشید که برای رسیدن به چنین سرعت هایی لازم است ابزارهای شما هم پیشرفته و پر سرعت باشند و عموماً کمتر پیش خواهد آمد که در دنیای واقعی با چنین سرعت هایی مواجه شوید، اما مقایسه ی نتایج حاصل شده توسط DSL-N12HP از مدل های مرسوم تا دو برابر بیشتر است و جای نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

Digiato Asus DSL-N12HP Review 01
مقایسه ی سرعت عملکرد از فاصله ی 2 متری
Digiato Asus DSL-N12HP Review 02
مقایسه ی سرعت عملکرد از فاصله ی 2 متری با استفاده از رمزگذاری WPA-2 Personal
Digiato Asus DSL-N12HP Review 03
مقایسه ی سرعت عملکرد از فاصله ی 10 متری

جمع بندی

asus dsl-n12hp (20)

در مجموع می توان گفت ایسوس به خوبی با ساخت DSL-N12HP موفق شده کارایی، زیبایی و سادگی را در یک محصول جمع کند. DSL-N12HP قادر است در 3 نقش مودم، روتر و تکرار کننده ی سیگنال مورد استفاده قرار گیرد و قدرت آنتن های آن به 9dBi می رسد که برای پوشش دادن فضاهای بزرگ و متراکم مناسب است.

سازنده همچنین قابلیت های متنوعی در بخش نرم افزار برای دستگاه در نظر گرفته که از جمله آنها می توان به امکان ایجاد 4 شبکه ی مجازی و اختصاص پهنای مجزا برای هر عملکرد یا ابزار اشاره کرد. این مودم البته از امکان تغییر باند فرکانسی برخوردار نیست و عمده ترین نقطه ضعف آن را پس از این موضوع، عدم پشتیبانی از استاندارد جدید 802.11ac به حساب می آید.

اما در مجموع باید بگوییم اگر به یک مودم روتر با پوشش آنتن مناسب برای فضاهای بزرگ و متراکم احتیاج دارید، مدل DSL-N12HP ایسوس قادر خواهد بود نیاز شما را بر طرف کرده و قابلیت های متنوعی را نیز در اختیارتان قرار دهد.

نکات مثبت

  • پوشش سیگنال
  • طراحی زیبا
  • آنتن های قابل جدا شدن
  • قابلیت های نرم افزاری

نکات منفی

  • عدم پشتیبانی از استاندارد 802.11ac
  • عملکرد تک بانده
  • عدم وجود درگاه USB
  • میزان خوانایی چراغ های دستگاه
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

    من مدل n14 خریدم تفاوتش با این داشتن usb ولی امکاناتی که با استفاده از usb به کاربر میده بینهایت زیاده، از اتصال فلش و هارد اکسترنال گرفته تا اتصال مودم 3g و 4g و دسترسی به فایل های روی حافظه متصل شده از هر کجای دنیا بدون ای پی استاتیک خیلی محشره

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    ارزش خرید نداره... فقط خوبیش اینه که آنتن های خیلی قدرتمندی داره. برای استفاده در مکان های عمومی شاید انتخاب خوبی باشه. چون برد بالا خیلی مهمه

  • mohammad_reza_basanjideh
    mohammad_reza_basanjideh | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام. اتفاقا این مودم های ایسوس اصلا برد مناسبی ندارن .. خیلی معمولی شاید ضعیف .. ?
    فکرکنم مودم های دی لینک هم ارزون ترهستند هم برد بهتری دارند ..

  • RZ@
    RZ@ | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    حتما قیمش خدا تومن اونم بدون پورت USb خب کار نداره یه مدل تی پلینک هست قیمت ۱۰۰اومن هم نمیشه مدلشم هم یادم رفت هم پهنای باند خووب و هم دو بانده و هم دارای پورت USb

  • کامران
    کامران | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    من با برنامه wps wpa tester تونستم حدودا پنج تا WiFi هک کنم اما این برنامه مدتیه درست کار نمیکنه ، دوستان برنامه کارآمدتر برای هک WiFi سراغ دارید؟

    • amin
      amin | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

      برنامهAndro dumpper
      از گوگل پلی دانلود کن

مطالب پیشنهادی