ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به زندگی کریگ استیون رایت، دانشمند استرالیایی که مدعی است ایده اصلی بیت کوین از او بوده

کریگ استیون رایت زاده شهر Brisbane ایالت کوئینزلند در استرالیاست و اوایل دهه 1990 میلادی یعنی مدت ها قبل از اینکه به عنوان خالق اصلی ارز مبادلاتی رمزگذاری شده موسوم به بیت کوین شناخته شود، آشپزی با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰

کریگ استیون رایت زاده شهر Brisbane ایالت کوئینزلند در استرالیاست و اوایل دهه 1990 میلادی یعنی مدت ها قبل از اینکه به عنوان خالق اصلی ارز مبادلاتی رمزگذاری شده موسوم به بیت کوین شناخته شود، آشپزی با تخصص در زمینه سرخ کردنی ها بود که دوره هایی را در زمینه طبخ غذاهای فرانسوی گذارنده بود.

او در زمینه طبخ گوشت بلدرچین تخصص داشت و آنطور که در پروفایل پر آب و تابش در لینکدین آورده سه سال را در یک شرکت کیترینگ فعالیت کرده.

از آن سو، دنیای فناوری به دنبال فرد یا موجودیتی به نام ساتوشی ناکاموتو می گشت که قبلا به عنوان خالق بیت کوین معرفی شده بود و در همین اثنا توجه ها به رایت و البته یک کارشناس قضایی علوم کامپیوتر در آمریکا به نام دیو کلمن معطوف شد که مدت ها قبل از دنیا رفته بود.

از همین رو، تنها گزینه باقی مانده رایت بود و خودش هم مدعی شد که همان ناکاموتو است و برای اثبات گفته هایش با برخی از رسانه های خبری تماس گرفت تا نشان دهد که میتواند با استفاده از امضای ناکاماتو مبادلات ارزی با بیت کوین انجام دهد.

دو سال پیش که مدیرعامل یک شرکت استرالیایی فعال در حوزه تکنولوژی به نام دمورگان برای راه اندازی نخستین بانک مبتنی بر بیت کوین به نام Denariuz آماده می شد، بیزنس اینسایدر مصاحبه ای را با رایت انجام داد. شرکت حامی دمورگان به نام Hotwire PE در سال 2014 اعلام کرد که توانایی جلو بردن پروژه را ندارد و در رسیدن به هدف خود ناکام مانده. همین مساله باعث شد مناقشاتی دنباله دار و جدی میان این شرکت و مقامات مالیاتی استرالیا به راه بیافتد.

اما در مورد رایت باید بگوییم که ظرف دو دهه اخیر فعالیت های کاری اش بیشتر حول محور تکنولوژی بوده اند و برای نمونه یک کسب و کار اینترنتی به نام Ozemail را راه اندازی کرد که در ادامه مالکوم ترنبال نخست وزیر استرالیا به یکی از سرمایه گذاران آتی اش بدل گردید.

شرح زندگی حرفه ای رایت در صفحه لینکدین او بالغ بر 2000 کلمه است و به صورت عمومی می توان به آن دسترسی پیدا کرد. در بخش دستاوردهای رزومه رایت به جزئیات و اطلاعات جالبی اشاره گردیده که توجه بسیاری را به خود جلب می کند. برای نمونه در این صفحه آمده است که آقای رایت تحصیلاتش در کالج  Padua Catholic شهر Brisbane را در سال 87 میلادی به اتمام رساند و به خاطر سن و سال نسبتا اندکش، بسیاری اظهار تعجب می کنند که چطور توانسته به این موفقیت ها دست پیدا کند.

عکس پروفایل آقای رایت او را در کت مشکی رنگ و یک پاپیون نشان می دهد که دست بر قضا بسیار هم شبیه به جیمز باند است. او در لیست مشاغل خود آورده است که به شرکت هایی نظیر News Corp Australia، ودافون و Mahindra and Mahindra که بزرگترین تولید کننده ماشین آلات در هند به شمار می رود مشاوره داده و تهیه فایر وال شرکت News Corp Australia و مستندسازی اقدامات مربوط به احراز هویت کارکنان آن را هم بر عهده داشته است.

کریگ یکی از متخصصان بسیار حرفه ای در زمینه علوم قضایی دیجیتال است و در سطح جهانی نیز چهره ای شناخته شده به شمار می رود. او که بیش از ده سال سابقه کار مستمر در زمینه علوم قضایی دیجیتال دارد و بالغ بر 20 سال در حوزه امنیت فناوری اطلاعات کار کرده است، در تدوین بسیاری تکنیک های کاری موفق مشارکت فعال داشته و همچنان نیز در تلاش است تا گستره دانشی این حوزه را توسعه دهد.

کریگ در صفحه لینکدین خود آورده است: 

مدیر قابل احترام در حوزه فناوری با توانمندی های ثابت شده در زمینه تکنولوژی های سازمانی و استراتژی های پیشتاز. مولف شناخته شده بین المللی، سخنران عمومی،  توانمند در ارائه راهکار به دولت ها و بخش های اداری در حوزه امنیت سایبری، دفاع سایبری و همچنین دارای تخصص در زمینه پروتکل  IPv6 و تکنولوژی های کلاود. ارائه دهنده استراتژی های مبتکرانه که به توسعه استراتژیک و تقویت استارتاپ ها و شرکت های تثبیت شده می انجامد. رهبر و متخصص آینده نگر و خلاق در اجرای طرح ها و توسعه استراتژی سازمانی.

کریگ از خود به عنوان کارشناسی با «چند تخصص در زمینه امنیت سازمانی و استراتژی های مبتنی بر کلاود» یاد کرده است

جالب است بدانید که کریگ به مدت 5 سال تا ژوئن سال 2015 در دانشگاه Charles Sturt تدریس کرد و مدعی است که ایجاد مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم قضایی دیجیتال این دانشگاه کار او بوده و از خود به عنوان کارشناسی با «چند تخصص در زمینه امنیت سازمانی و استراتژی های مبتنی بر کلاود» یاد کرده است.

او در زندگی نامه دیگری از خود اینطور آورده است: من معتاد تحصیل در رشته های مختلف هستم و به عنوان سرگرمی در مقاطع تحصیلی و رشته های گوناگون تحصیل می کنم تا به این ترتیب برای انجام هرکاری توانمندی هایم بیشتر از حد نیاز باشد.

کریگ دارای چندین مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های مختلف خصوصا Charles Sturt است و در همین دانشگاه بود که مدرک دکترایش در رشته علوم رایانه را در سال 2012 به دست آورد.

رایت همچنین مدرکی را هم در رشته حقوق بازرگانی بین الملل از دانشگاه Northumbria دریافت کرده و آن را در دانشگاه نیوکاسل ادامه داده و هم اکنون نیز دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم و فاینانس در دانشگاه لندن است.

 

او علاوه بر ارائه مشاوره به شرکت ها، دولت ها و سازمان ها تالیف چندین کتاب و مقاله علمی در زمینه علوم قضایی دیجیتالی را هم در کارنامه خود دارد.

نخستین مدرک دکترای کریگ رایت در رشته خداشناسی بوده که در سال 2003 با ارائه پایان نامه ای تحت عنوان «ریشه های ایجاد خداشناسی» به وی اعطا شد. او که پیشتر از کاتولیک های مذهب مسحیت بود در ادامه به جمع پروتستان ها پیوست و آیین های مذهبی اش را در کلیسای Uniting Church نیوساوت ولز به جای می آورد که حالا بیش از یک میلیون پیرو دارد.

بگذارید کمی به عقب بازگردیم. رایت بعد از اتمام مدرسه در رشته مهندسی دانشگاه کوئینزلند مشغول تحصیل شد و در سال چهارم رشته خود را به علوم رایانه تغییر داد. وی همزمان با تمرکز روی فیزیک هسته ای و تشدید مغناطیسی هسته ای و بعد هم علوم سوخت، در زمینه آشپزی فعالیت می کرد.

در همان دوران، او در شرکتی به نام  Corporate Express که پیشتر با نام WPA شناخته می شد و در سیدنی استرالیا در زمینه راهکارهای سازمانی آی تی فعالیت داشت، مشغول به کار شد و آنطور که خودش می گوید نقش یک «آچار فرانسه را ایفا میکرد که وقتی کامپیوترهای کارکنان خراب می شد همه او را مقصر می دانستند.»

بعد ازا ین تجربه کاری، کریگ در سال 1996 به شرکت Ozemail رفت و برای مدت یکسال «مدیریت جمعی از مهندسان» این شرکت را بر عهده داشت. در آوریل سال 1997 میلادی، رایت به سازمان بورس استرالیا پیوست و به مدت چهارده ماه مدیریت فایروال ها و مکانیزم های امنیتی آن سازمان را عهده دار شد. او در این حین نیز در رشته ای به نام علوم سوخت تحصیل می کرد.

در نوامبر سال 1997 میلادی، کریگ شرکتی به نام دمورگان را در سیدنی راه اندازی کرد که پرواضح است نام آن را از آگوستوس دمورگان (ریاضی دان بریتانیایی قرن 19) گرفته است.

خالق بیت کوین شرکت دمورگان را اینطور توصیف کرده است: شرکت سرمایه گذار استرالیایی که روی پول های جایگزین، نسل بعدی راهکارهای بانکداری و محصولات آموزشی با محوریت امنیت و ایجاد تجربیات کاربری ساده تمرکز دارد.

آن کسب و کار در واقع ده ها شرکت را زیر چتر خود داشت که همگی روی ارز مبادلاتی رمزدار فعالیت داشتند و بانک پیشنهادی اش به نام Denariuz هم یکی از آنها بود. شرکت های تابعه دیگر نیز روی حوزه آموزش آنلاین تمرکز داشتند.

سال گذشته دمورگان اعلام کرد که 54 میلیون دلار را در قالب طرح مشوق مالیاتی تحقیق و توسعه از وزارت صنایع استرالیا دریافت کرده است که به موجب آن، بابت هر یک دلاری که این شرکت در زمینه R&D صرف نماید مبلغ 45 سنت را از دولت دریافت می کند.

هدف نهایی شرکت این بود که یکی از بیست ابررایانه دنیا و سریع ترین کامپیوتر در نیم کره جنوبی را بسازد. بعد از انتشار خبر دریافت این مشوق مالیاتی، رایت اعلام کرد که با همکاری دانشگاه Charles Sturt یک دوره مجازی 5 هفته ای رایگان را در مورد ابررایانه ها برگزار خواهد کرد.

همانطور که گفته شد او مولف چندین کتاب است که جدیدترینشان «راهنمای مطابقت با استاندارها و رگولاتوری آی تی» نام دارد و در خلال مشاوره هایی که در حوزه علوم قضایی دیجیتال ارائه می دهد نقش معاونت توسعه استراتژیک مرکز امنیت سایبری و علوم امنیتی لندن را نیز بر عهده دارد.

یکی دیگر از جدیدترین فعالیت های کریگ راه اندازی شرکتی به نام گروه اطلاعاتی پیشگیرانه هات وایر (Hotwire Pre-Emptive Intelligence Group) است که البته کمتر موفق بوده. این شرکت در ژوئن سال 2013 میلادی راه اندازی شد و اما بدهی های آن در کمتر از دوازده ماه از 12.8 میلیون دلار فراتر رفت و به همین خاطر کریگ مجبور شد مدیریت این شرکت را به فرد دیگری واگذار نماید.

او پیشتر گفته بود: این شرکت با هدف «کمک به دنیا راه اندازی شده تا از امروز خود را برای فردا آماده نمایند» و «نگرش مثبت و اعتماد را به دیگران القا کند».

craighwright

هدف نهایی این شرکت تحقیق و توسعه در زمینه یادگیری الکترونیک و سیستم ها و نرم افزارهای پرداخت الکترونیک و همچنین خرید نرم افزارهای مختلف از طریق طیف وسیع مبادلات پیچیده مبتنی بر بیت کوین بود. لازم است اضافه نماییم که هات وایر 44 کارمند داشت و بعد از ورشکستی همگی آنها از کار اخراج شدند.

در دسامبر همان سال، ماموران اداره مالیات به خانه و دفتر کار رایت هجوم بردند و آنطور که در گزارشات آمده، علت آن اتفاق مناقشات ادامه دار هات وایر با اداره مالیات بوده است. در ادامه آن شرکت با جریمه ای 1.7 میلیون دلاری روبرو شد و باید اضافه نمایید که آن کسب و کار کاملا جدای از دمورگان بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • 1000001h
    1000001h | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بهش نمیخوره

    • Dogtor Tohi
      Dogtor Tohi | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

      هیچوقت سطحی فکر نکن

  • hadi haddadian
    hadi haddadian | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    واییییییی ...
    ینی واقعا همچین آدمی میتونه وجود داشته باشه؟ این همه مدرک داره تو رشته های مختلف؟

مطالب پیشنهادی