ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پژوهشگران دانشگاه میشیگان: پلتفرم SmartThings سامسونگ دچار مشکلات امنیتی عدیده است

پژوهشگران دانشگاه میشیگان از وجود چندین شکاف امنیتی در طراحی پلتفرم SmartThings سامسونگ خبر داده اند که می توانند به اپلیکیشن های مخرب امکان ورود و تعریف نمودن کدهای دسترسی به منازل را بدهند و باعث ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

پژوهشگران دانشگاه میشیگان از وجود چندین شکاف امنیتی در طراحی پلتفرم SmartThings سامسونگ خبر داده اند که می توانند به اپلیکیشن های مخرب امکان ورود و تعریف نمودن کدهای دسترسی به منازل را بدهند و باعث آژیر کشیدن اشتباهی سیستم های اطفای حریق شده، لوازم خانگی را در وضعیت موسوم به vacation یا حضور خانواده در تعطیلات قرار دهند و بسیاری حملات عجیب و غریب دیگر را ترتیب دهند.

البته لازم است یادآور شویم که انجام تمامی این حملات منوط به آن است که کاربران اپلیکیشن های مخرب را از استور SmartThings دریافت کرده و نصب نمایند یا اینکه روی یک کد مخرب کلیک کنند.

طبق گفته این گروه از دانشمندان پلتفرم خانه هوشمند سامسونگ مشکلات متعددی دارد اما مهم ترینشان امتیازاتی است که در اختیار برخی اپلیکیشن ها قرار داده می شود که البته به بسیاری از آنها نیازی نیست.

برای نمونه یک قفل هوشمند صرفا باید بتواند خود را از راه دور قفل کند اما API مربوط به SmartThings، این فرمان (یعنی قفل نمودن از راه دور) را با فرمان قفل گشایی همراه می کند که به لطف آن یک مهاجم می تواند حملات فیزیکی مدنظر خود را علیه اهداف متعدد به انجام برساند.

روش اتصال SmartApps به دستگاه های فیزیکی یکی دیگر از مواردی است که به ارائه امتیازات بیش از اندازه به اپلیکیشن ها منجر می شود. وقتی کاربری اپ SmartApp را دانلود می کند، از او درخواست می شود تا برای انجام وظایف برنامه، اختیارات و دسترسی های لازم را به آن بدهد.

بعد از نصب اپلیکیشن، SmartThings که می تواند خود را با آن مجوزهای دسترسی سینک کند، لیست کلیه دستگاه هایی که همراه با آن قابل استفاده هستند را ارائه می دهد و هم زمان دسترسی های بیشتری را هم در اختیار اپلیکیشن ها می گذارد.

اپلیکیشن ها امتیازاتی به مراتب بیشتر از حد نیاز را دریافت می کنند.

محققان دانشگاه میشیگان برای اثبات این یافته خود از اپلیکیشنی استفاده کردند که وعده می داد عمر باتری دستگاه های مختلف را تحت نظر بگیرد. در صورتی که کاربر به آن اپلیکیشن مخرب اما در ظاهر در ظاهر بی ضرر اجازه می داد که به قفل هوشمند خانگی اش دسترسی پیدا کند آنگاه امکانی برای پژوهشگران فراهم می گردید که علاوه بر پایش عمر باتری، کارکردهای دیگر قفل را هم به دست بگیرند و و برای نمونه درب منزل او را هم باز کنند.

بالغ بر 42 درصد از کلیه اپلیکیشن های استور Smartthings امتیازاتی فراتر از حد نیاز دارند.

طبق یافته این پژوهشگران 42 درصد از 499 اپلیکیشن بررسی شده در SmartApps هر یک به طریقی امتیازاتی فراتر از حد نیاز دارند. در نمونه ای دیگر دانشمندان یک شکاف امنیتی دیگر را یافتند که می شد از آن برای ارائه پین دلخواه به قفل های هوشمند استفاده کرد و از این طریق نوعی درب پشتی مخفی را ایجاد نمود.

آسیب پذیری هایی که به آنها اشاره شد مستلزم تعامل کاربر هستند اما دانشمندان اعلام نموده اند که بسیاری از مردم به صورت آماده و حاضر چنین امتیازاتی را به اپلیکیشن ها می دهند یا اینکه نمی دانند چطور آن دسترسی ها به SmartThings داده شده است.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان برای انجام این تحقیق 22 کاربر پلتفرم یاد شده را مورد مطالعه قرار دادند که 91 درصد آنها اعلام کردند به اپلیکیشن های پایش باتری اجازه می دهند قفل هوشمندشان را هم چک کند و در نتیجه دسترسی لازم به کارکردهای قفل را به آن می دهند. از این میان تنها 14 درصد باور داشتند که با ارائه این دسترسی اپلیکیشن باتری امکان می یابد که کدهای دسترسی به در را برای یک سرور ریموت ارسال نماید.

لازم است یادآور شویم که این شکاف های امنیتی کلیدی و بسیار مهم نخستین بار نیست که در دستگاه های هوشمند و پلتفرمهای مختلف آنها مشاهده می شوند اما مسائل کشف شده در رابطه با SmartThings حاکی از وجود مشکلات امنیتی ذاتی در آن است که می توانند هرلحظه شدت بیشتری پیدا کنند.

گفتنی است که سامسونگ SmartThings را حدودا دو سال پیش و درست زمانی خریداری کرد که صنعت اینترنت اشیاء تازه شروع به شکوفایی کرده بود و حالا بسیاری از دستگاه هایی که توسط این شرکت تولید می شود قابلیت اتصال به اینترنت را دارند.

شرکت ارائه دهنده این پلتفرم نیز بعد از انتشار گزارش محققان دانشگاه میشیگان اعلام کرد که ترغیب شده اسناد ارائه شده به توسعه دهندگان در مورد چگونگی حفظ امنیت کدهای منبع را به روز رسانی کند.

سامسونگ می گوید نظارتش بر اپلیکیشن ها به خاطر حفظ امنیت کاربران است.

آسیب پذیری های بالقوه ای که در این گزارش به آنها اشاره شده عمدتا روی دو سناریو استوار هستند؛ نصب یک اپلیکیشن مخرب از استور مربوطه یا ناکامی توسعه دهندگان شخص ثالث در تبعیت از دستورالعمل های  SmartThings پیرامون حفظ امنیت کدهایشان.

این شرکت همچنین اعلام کرده است که اپلیکیشن های ارائه شده به استور  SmartThings را مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد تا از گسترش اپلیکیشن های مخرب پیشگیری نماید اما تیم دانشگاه میشیگان باور دارند که چنین اقداماتی کافی نیستند.

آنها در مطلبی پیرامون همین موضوع اینطور نوشتند: دستگاه های متعلق به خانه هوشمند و پلتفرم های برنامه نویسی مربوط به آنها همچنان زیاد می شوند و جذابیت خود را برای مشتریان حفظ خواهند کرد زیرا کارکردهای بالایی دارند.

در ادامه این مطلب آمده است: «با این همه، طبق یافته ها و داده های ارائه شده در این مقاله لازم است که جوانب احتیاط هم از سوی آنها که جزو اولین خریداران هستنند و هم از جانب طراحان فریم ورک این محصولات رعایت شوند. خطرات البته زیاد هستند و به نظر نمی آید که با ارائه پچ های امنیتی ساده بتوان آنها را رفع نمود.»

" 2=""" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی