ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت به راه حلی ساده برای رفع حالت تهوع هنگام تجربه واقعیت مجازی دست یافته است

یکی از مشکلات بزرگ هدست های واقعیت مجازی فعلی این است که با استفاده مداوم از آنها، برخی افراد دچار حالت تهوع می شوند. اگرچه چنین مشکلی ممکن است در برابر تجربه ای که از ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

یکی از مشکلات بزرگ هدست های واقعیت مجازی فعلی این است که با استفاده مداوم از آنها، برخی افراد دچار حالت تهوع می شوند. اگرچه چنین مشکلی ممکن است در برابر تجربه ای که از حضور در محیط واقعیت مجازی کسب می شود کم اهمیت به نظر برسد، اما از سوی دیگر سبب خواهد شد بخش اعظمی از علاقه مندان به تکنولوژی مورد اشاره را اشخاصی تشکیل دهند که قادر به تجربه آن نخواهند بود.

با وجود آنکه تا به امروز راه حل های متعددی برای برطرف سازی این مشکل ارائه شده، اما محققان مایکروسافت به راه حلی دست پیدا کرده اند که عملکردی عالی در مراحل نخست توسعه از خود به جای گذاشته است.

به نظر می رسد که اصلی ترین دلیل ایجاد حالت تهوع هنگام قرار دادن هدست های واقعیت مجازی روی سر، به محدودیت میدان دید (Field of Vision) باز می گردد. چشم انسان ها به صورت معمول، میدان دیدی بیشتر از 180 درجه دارد و با هدست های واقعیت مجازی، این میدان دید به 100 درجه کاهش می یابد. مضاف بر این، عواملی دیگر همچون کاهش فریم ریت و کیفیت لنزها نیز می تواند در ایجاد حالت تهوع موثر باشد.

حالا مایکروسافت می گوید که با استفاده از چند LED ارزان قیمت در داخل هدست های واقعیت مجازی، می توان مشکل کاربران را به صورت تمام و کمال برطرف نمود. آنها راه حل خود را روی دو هدست آکیلس ریفت و Gear VR سامسونگ تست کرده اند و همانطور که در ویدیوی پایین می توان دید، به نتایج قابل قبولی دست یافته اند. اگر ساده بگوییم، در این آزمایش از LED ها به عنوان پیسکل هایی روی تصویر واقعیت مجازی استفاده شده است.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

این پیکسل ها وظیفه دارند تا اطلاعاتی جزیی درباره محیط پیرامون را به کاربر انتقال دهند: به عنوان مثال کاربر می تواند تشخیص دهد که احتمالا دیوار یا منبع نوری در اطراف وی وجود دارد و این دقیقا همان چیزی است که در دنیای واقعی از آن به نام «دید جانبی» یاد می شود؛ هرچند که دید جانبی چشم انسان از دقت و زاویه بیشتری برخوردار است. اما محققان مایکروسافت می گویند که حتی این تغییر جزئی سبب می شود تا کاربران بیش از پیش در دنیای واقعیت مجازی غرق شوند و ابتلا به حالت تحوع یا دیگر ناخوشی های مشابه به تاخیر بیفتد.

کمپانی ردموندی در حال حاضر مشغول توسعه هدستی واقعیت افزوده به نام هولولنز است که اگرچه از چنین مشکلاتی رنج نمی برد اما چالش های خاص خود را به همراه می آورد. با این حال بدون شک مایکروسافت همچنان نیم نگاهی به بازار بزرگتر واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی می اندازد و از هر چالشی برای بهبود هولولنز خود استفاده می نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی