ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چرا هنوز زمان مناسبی برای خرید هدست واقعیت مجازی نیست؟

Virtual Reality یا واقعیت مجازی فناوری فوق العاده جذابی است و توانایی متحول کردن سرگرمی های روزمره انسان را دارد. همانطور که رادیو، تلویزیون و گوشی های هوشمند زندگی و سرگرمی مردم را در گذشته ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰

Virtual Reality یا واقعیت مجازی فناوری فوق العاده جذابی است و توانایی متحول کردن سرگرمی های روزمره انسان را دارد. همانطور که رادیو، تلویزیون و گوشی های هوشمند زندگی و سرگرمی مردم را در گذشته تغییر دادند. اما اگر بی تاب تجربه آن هستید و برای خرید قصد دارید صدها دلار هزینه کنید، بهتر است دست نگه داشته و قبل از آن کمی تامل کنید. اگر بخواهیم هدست های واقعیت مجازی را با گوشی های هوشمند مقایسه کنیم، الان دقیقا در مرحله ای قرار داریم که اولین آیفون قرار داشت. بدون تردید آیفون 4، اولین مجموعه از گوشی های هوشمند اپل بود که به بلوغ و تکامل مناسب برای تجربه همگان رسیده بود.

به نظر فعلا نباید هدست واقعیت مجازی بخریم:

رزولوشن تصاویر

رزولوشن تصاویر نسخه های اولیه هدست Oculus Rift به قدری پایین بود که انگار یک دیوار آجری جلوی نمای چشم شما گذاشته اند. درست است که نسخه های معرفی شده Oculus و HTC Vive پیشرفت چشم گیری در این زمینه داشته اند، اما هنوز فاصله زیادی با آنچه انتظارش را می کشیم دارند؛ خصوصا با رونق یافتن کیفیت 4K. شاید از نظر آماری همین هدست ها در حال حاضر دارای رزولوشن بالایی باشند، اما وقتی نمایشگر در فاصله چند سانتی متری چشم قرار می گیرد، به سادگی می توان پیکسل های آن را از یکدیگر مجزا ساخت.

vr2hمحدودیت های رزولوشن هدست های واقعیت مجازی فعلی، خصوصا در هنگام تماشای ویدئو که مات و بی کیفیت به نظر می رسند، کاملا مشخص است. حتی برخی از متن های کوچک مثل نام فولدرهای دسکتاپ کامپیوتر، تقریبا غیر قابل خواندن هستند. واقعیت مجازی به رزولوشن های بسیار بالاتر و قدرت پردازش بیشتری نیاز دارد؛ که البته هیچکدام در سال 2016 محقق نخواهند شد. حداقل نه با قیمت مناسب.

بازی ها و سرگرمی های محدود

اگر نگاهی به بازی های موجود و در حال ساخت برای هدست های واقعیت مجازی در سایت گیم استاپ بیاندازید، قطعا ناامید خواهید شد. تقریبا تمامی این بازی ها دارای کیفیتی در حد کنسول های قدیمی هستند و جذابیت خاصی نمی توان بین آنها یافت. درست است که با نگاهی به گذشته خواهید دید بازی های اولیه برای یک نوع سرگرمی جدید همواره ضعیف و ناپخته بوده اند، اما در این زمینه و با پیشرفت هایی که تکنولوژی به خود دیده به نظر می رسد چه سازندگان بزرگ و چه سازندگان مستقل اهمیت زیادی به فناوری واقعیت مجازی نمی دهند.

اما اگر حوصله همکاری با سازندگان را دارید و تجربه بازی های در حال ساخت و نسخه های دمو برایتان جذاب است، هدست واقعیت مجازی لیستی بلند بالا پیش رویتان خواهد گذاشت. ولی به هر حال هزینه بیشتر از 600 دلار برای تجربه بازی های دمو و ناقص خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

تاخیرهای عرضه

عرضه هر دو هدست Oculus Rift و HTC Vive به تاخیر افتاد و نسخه های تولید شده برای پیش خرید کنندگان به حد نصاب نرسید و مردم را بین 3 تا 8 هفته چشم انتظار باقی گذاشته است. علاوه بر این کنترل لمسی Oculus تا اواخر سال جاری میلادی آماده عرضه نخواهد بود. از طرفی مزیت بزرگ HTC Vive توانایی تبدیل کل اتاق شما به محدوده واقعیت مجازی با کمک دوربین دوم و کنترل حرکتی است، که در مقابل از بازی های انحصاری Oculus محروم خواهد بود.

vr4h

سیم ها

شاید این موضوع در نگاه اول خیلی مهم به نظر نرسد. اما وقتی رقمی حدود هزار دلار هزینه کرده اید و با استفاده از هدست واقعیت مجازی روی چشمتان، به دنیای پیرامون خود نابینا خواهید شد، سیم ها مسئله ساز می شوند. سیم کشی های این دستگاه ها باید هرچه زودتر حذف بشوند. اگر Oculus Rift و HTC Vive فکری برای این مسئله نکنند، گزینه های دیگر مثل Samsung Gear VR بی سیم، جذابیت بیشتری برای مصرف کنندگان خواهد داشت؛ که البته هزینه بسیار کمتری هم دارد.

ترس از عرضه هدست قوی تر در آینده نزدیک

در حال حاضر بازی خاصی را نمی توانیم نام ببریم که برای هدست های واقعیت مجازی در دست تولید باشند، همینطور هیچ بازی سازی ابراز علاقه برای سرمایه گذاری در این بخش نکرده است. علاوه بر این تولید بازی های بزرگ ماه ها و شاید سال ها طول بکشد. به همین دلیل احتمالا تا سال 2017 و شاید 2018 تجربیات عظیمی در دنیای واقعیت مجازی نخواهیم داشت. امسال به عنوان سال عرضه رسمی اولین هدست های مجازی Oculus Rift، HTC Vive و Playstation VR است، اما به نظر فقط آغاز راه این مسیر خواهد بود.

بدون شک در سال های آینده بازی سازان و طراحان سخت افزار با کسب تجربه و بازخوردهای واقعیت مجازی بین مردم، پیشرفت های بزرگی را اعمال خواهند کرد و ثمره اصلی آن را چند سال دیگر می بینیم. شوهی یوشیدا مدیر بخش سرگرمی سونی در این باره می گوید: «با توجه به چرخه پیشرفت های فناوری در هر بخش، واقعیت مجازی تازه در ابتدای راه است، مصرف کنندگان اولین تجربیاتشان را خواهند داشت، و تحقیق و توسعه ادامه دارد. رزولوشن، رابط کاربری و هرچیزی که وجود دارد بزودی ارتقا خواهد یافت.»

vr3h

«اگرچه ما به هدست واقعیت مجازی پلی استیشن دیدگاهی همچون کنسول PS4 داریم (چراکه هرکسی می تواند بدون داشتن هیچ گونه اطلاعات فنی آن را خریداری کند). واقعیت مجازی تکنولوژی کاملا جدیدی است و پیشرفت های زیادی را با تحقیق و توسعه در طول سالیان متعدد خواهد دید. هرچند معتقدم که هدست واقعیت مجازی پلی استیشن دارای چرخه معمول یک کنسول بازی نخواهد بود.»

دسترسی ضعیف

با توجه به تاخیرهای پیش آمده که بالاتر ذکر کردیم، سفارش های HTC Vive و Oculus Rift شاید تا ماه ها به دست مشتری نرسد. اما اگر حساب بانکی تان پر از پول بوده و مشکلی با هزینه زیادتر از حد ندارید، با خرجی بالاتر از 1000 دلار می توانید همین هفته یک هدست واقعیت مجازی در خانه داشته باشید. که البته در این صورت پیشنهاد می کنیم نگاهی دوباره به مطالب بالا داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • پسر کوهستان
    پسر کوهستان | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    این فقط کار سونیه و هیچ شرکتی مثل سونی نمیتونه اینو خوب بسازه

مطالب پیشنهادی