ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جف بزوس از «بلو اُرجین» می گوید: در آینده میلیون ها نفر در فضا کار و زندگی خواهند کرد

روز گذشته اسپیس اکس موفق شد برای بار دوم موشک فالکون ۹ را بر روی سطحی شناور در دریا فرود آورد و برای بار دیگر، طرفداران سفرهای فضایی را هیجان زده کند. به دلیل هیاهویی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

روز گذشته اسپیس اکس موفق شد برای بار دوم موشک فالکون ۹ را بر روی سطحی شناور در دریا فرود آورد و برای بار دیگر، طرفداران سفرهای فضایی را هیجان زده کند. به دلیل هیاهویی که پیرامون شخصیت ایلان ماسک شکل گرفته و تلاش های این شرکت که معمولا در این اواخر با موفقیت به سرانجام رسیده، کمتر نام «Blue Origin» به گوش مان رسیده است.

Blue Origin شرکتی است که از سوی جف بزوس تاسیس شده؛ همان شخصی که مدیریت بزرگترین فروشگاه خرده فروشی جهان، به نام آمازون را بر عهده دارد. همانند ایلان ماسک، بزوس هم تلاش می کند تا با شرکت خود تکنولوژی های برتر فضایی را به ارمغان آورد، اما نحوه کار این دو شرکت با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارد.

اسپیس اکس در مقطع کنونی، به دنبال ارسال انسان به فضا نیست و بیشتر تلاش می کند تا موشک هایی چندبار مصرف تولید کرده و از آنها برای حمل ماهواره های دیگر و قرار دادن شان در مدار بهره گیرد. با این حال، بلو اورجین می کوشد تا از همان ابتدای کار، سفرهای فضایی را برای ثروتمندان و سپس برای قشرهای بعدی جامعه ممکن سازد.

blue-origin-jeff-bezos-w1000

بلو اُرجین در نوامبر گذشته موفق شد برای اولین بار یک موشک را به فضا ارسال کرده و سپس آن را به سلامت بر روی سطح زمین فرود آورد. شرکت تحت تملک جف بزوس در واقع پیش از اینکه ایلان ماسک موفق به انجام این کار شود، آن را به سرانجام رساند هر چند که نوع دو موشک به هیچ عنوان با هم قابل مقایسه نیست.

در حالی که بلو اُورجین از سال ۲۰۰۰ شروع به کار کرده، جف بزوس اخیرا خبرنگاران را به داخل آن راه داده و حاصل تلاش هایش را برای اصحاب رسانه به نمایش می گذارد. حال برای اولین بار توسط «واشنگتن پست» (رسانه ای که از سوی خود جف بزوس ابتیاع شده است)، او به شکل آزادانه تری در مورد برنامه هایش برای سفرهای فضایی و دیدگاه خود از دستاوردهای آینده این حوزه می گوید.

جف بزوس

جف بزوس

از همان زمانی که یک کودک بوده ام، دلم می خواسته یک شرکت فضایی تاسیس کنم. هیچ گاه انتظار نداشتم بتوانم به منابعی دست پیدا کنم که چنین کاری را به سرانجام برسانم. سپس صاحب برگ برنده ای به نام آمازون دات کام شدم؛ زمانی که آمازون به موفقیت رسید، پیش خود گفتم "الان فرصتش را دارم تا رویای کودکی ام را شکل دهم". و این دقیقا همان کاری بود که انجام دادم.

اگر پیگر اخبار مرتبط با بلو اورجین باشید، قطعاً مطلع هستید که در حال حاضر، این شرکت صرفا در پی ارسال چند دقیقه ای انسان به مدار زمین برای تجربه ای بسیار کوتاه، در حد چهار دقیقه است. گویا این مسئله، تنها آغازی است برای شروع به کار شرکت مورد بحث. بزوس در ادامه صحبت هایش، از رویای خود برای آینده ای عجیب خبر می دهد و می گوید در آینده، میلیون ها نفر در فضا کار و زندگی خواهند کرد و چنین سفرهایی، دیگر از حالت توریستی و تفریحی خارج خواهند شد.

Screen Shot 1395-02-18 at 15.02.42-w1000

ایده ای که مطرح شده، با شرایط کنونی غیر ممکن به نظر می رسد اما با توجه به شخصیت جف بزوس، می توان بیان کرد که او انسانی است که چندان علاقه ای به رویاپردازی های کوچک ندارد. تحقق بخشیدن به دیدگاه بزوس از آینده، مستلزم داشتن بهترین نیروهای متخصص است و در این میان شرکت یاد شده به شکل کاملا عمومی بیان می کند که در پی جذب بهترین ها در این راستا است.

جف بزوس

جف بزوس

استانداردهای ما برای استخدام افراد، به شکل بی شرمانه ای بالاست. ما اصرار داریم که تیم را تا حد ممکن کوچک نگه داریم. چنین گفته ای، به معنای آن است که اگر کسی قرار باشد اینجا کار کند، باید در رشته کاری خودش بهترین و با استعداد ترین شخص باشد. ما اینجا در حال ساخت سخت افزارهای حقیقی هستیم - نه نمایش ارائه ها با پاورپوینت. کاری که ما می کنیم، باید هیجان زده تان کند تا بتوانید اینجا بمانید. باید یک سازنده ی حقیقی باشید.

تغییر جهت جف بزوس و بلو اُورجین از سال گذشته تا کنون در نوع خود بسیار جالب است. شرکت یاد شده بیش از ۱۵ سال در حال انجام آزمایشات و تحقیقات مختلف بوده اما به هیچ عنوان این مسائل را رسانه ای نکرده.

Screen Shot 1395-02-18 at 15.02.26-w1000

با جدی تر شدن تلاش های ایلان ماسک و اسپیس اکس و افزوده شدن بر شهرت آنها، بزوس نیز تصمیم گرفت تا پیشرفت هایش در امر سفرهای فضایی را به نمایش بکشد. باید در ادامه دید رقابت این دو شرکت به کجا خواهد کشید، هر چند که در نقطه زمانی کنونی، این دو کمپانی در یک زمینه ی مشخص با هم به رقابت نپرداخته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ramin
    ramin | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    اگه اونا دارن کار میکنن پس ما داریم چیکار میکنیم؟!

مطالب پیشنهادی