ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چگونه یک مصاحبه شغلی را با موفقیت پشت سر بگذاریم؟

دو عنصر در پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز مصاحبه های شغلی نقش دارند: ظاهر و باطن. ظاهر، لایه ی خارجی شخصیت شما را توصیف می کند؛ مثل رفتار، وضع ظاهری، و مهارت های اجتماعی. اما ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

دو عنصر در پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز مصاحبه های شغلی نقش دارند: ظاهر و باطن. ظاهر، لایه ی خارجی شخصیت شما را توصیف می کند؛ مثل رفتار، وضع ظاهری، و مهارت های اجتماعی. اما باطن به هسته ی درونی شخصیت شما بر می گردد، مواردی مثل هوش، احساس همدلی، و خلاقیت. برای آنکه حضور موفقیت آمیزی در یک جلسه ی مصاحبه ی شغلی داشته باشید باید نشان دهید لایه ی بیرونی و درونی شخصیتتان با شرکتی که دوست دارید در آن کار کنید هماهنگی مناسبی دارند.

ظاهر عنصری است که رسیدگی به آن آسان تر است. از جمله نکات اولیه ای که می توان در این مورد به آنها اشاره کرد است که لبخند بزنید، مؤدب باشید، و با هر کسی که در روز جلسه ی مصاحبه با آن برخورد دارید با مهربانی رفتار کنید؛ از پایین رده ترین نیرو گرفته تا مدیرعامل شرکت. اینها ویژگی های اساسی و اولیه هستند. شخصیت خود را با مصاحبه کنندگان در میان بگذارید اما فیلتری حرفه ای نیز برای آن در نظر بگیرید.

سپس، پیش از آنکه پای خود را در شرکت یاد شده بگذارید، در مورد ان تحقیقات کاملی انجام دهید. تنها به مطالعهی وبسایتشان بسنده نکنید، هر چیزی که به تازگی در موردشان منتشر شده است را از نظر بگذرانید. در مورد هر طرح مهمی که ظرف یک سال اخیر انجام داده اند تحقیق کنید. با تاریخچه ی شرکت آشنایی حاصل کنید. این کار باعث می شود وقتی در آنجا حضور به هم می رسانید جای پایتان سفت باشد. اگر در طول مصاحبه ی خود بتوانید نشان دهید با زیر و بم آن سازمان آشنا هستید امتیاز قابل توجهی کسب خواهید کرد. هر شرکتی در صورت مواجهه با دو کاندیدای هم سطح، کاندیدایی را انتخاب می کند که برای کار کردن در آنجا از خود اشتیاق بیشتری نشان می دهد.

بخش از مصاحبه که به باطن شما باز می گردد نیازمند توجه و تفکر بیشتری است. اول از همه رزومه ی خود را بردارید و از دید یک کارفرما به آن نگاه کنید. برای تغییراتی که در مسیر شغلی خود داشته اید توضیحات شفاف، مختصر و جامعی آماده کنید. مثلاً اینکه چرا در زمانی خاص شغلی خاص را ترک کرده اید؟ چرا به سازمان دیگری پیوستید؟ اگر حوزه ی فعالیت خود را به کلی عوض کرده اید چه چیزی باعث شده چنین تصمیمی بگیرید؟ شما باید بتوانید روایت به هم پیوسته ای از سابقه ی کاری خود ارائه دهید.

دوم اینکه در مورد پروژه های مهم و بررسی های موردی که روی آنها کار کرده اید خوب فکر کنید. شما باید بتوانید به شکلی نظام مند فرایند خود را توضیح دهید، نتایج آن را بیان کنید و درس هایی که از آن فرا گرفته اید را شرح دهید. اگر آمار و ارقامی هم دارید که به بحث کمک می کنند آنها را ذکر کنید.

در آخر اطمینان حتماً حداقل یک سؤال سنجیده بپرسید. سؤالتان نباید چالش برانگیز یا تهاجمی باشد. باید چیزی بپرسید که واقعاً در مورد آن کنجکاو باشید. مثلاً می توانید از مصاحبه کننده ی خود بپرسید «چه مواردی وجود دارد که از آنچه فکر می کردید متفاوت بود؟». به دنبال سؤالی باشید که پاسخ آن بتواند آغازگر یک مکالمه باشد؛ نه سؤالی که پاسخ ان بله یا خیر است.

آغاز کردن یک مکالمه یکی از راه های زنده کردن این واقعیت فراموش شده است که یک مصاحبه ی شغلی باید مثل خیابانی دوطرفه باشد. هرچه باشد مصاحبه کننده ی شما نیز در موضع معرفی سازمان خود به شما و کسانی مثل شما قرار دارد. تنها به یاد داشتن همین حقیقت می تواند از فشار روحی جلسات مصاحبه بکاهد.

پس به طور خلاصه:

۱. با همه با احترام و مهربانی تعامل کنید.

۲. همه چیز را درباره ی شرکت مورد نظر بدانید.

۳. توانایی به زبان آوردن روایت شخصی خود را داشته باشید.

۴. در توضیحات خود بررسی موردی یا پروژه هایی که قبلاً انجام داده اید را نیز بگنجانید.

۵. سؤال خوبی بپرسید.

inc
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی