ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تکنولوژی مشترک شورولت و بوئینگ؛ فناوری پیش بینی مشکلات فنی به دنیای خودرو رسید

قیمت میانگین خودروهای شورولت چیزی در حدود 32000 دلار است و یک هواپیمای بوئینگ 787 بیش از 150 میلیون دلار ارزش دارد، اما این اختلاف عظیم باعث نشده که تکنولوژی های ویژه صنعت هوانوردی به دنیای ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰

قیمت میانگین خودروهای شورولت چیزی در حدود 32000 دلار است و یک هواپیمای بوئینگ 787 بیش از 150 میلیون دلار ارزش دارد، اما این اختلاف عظیم باعث نشده که تکنولوژی های ویژه صنعت هوانوردی به دنیای خودرو راه نیابد.

در ادامه بسیاری تکنولوژی های فنی که از دنیای هواپیما به صنعت خودرو رسیده، حالا شورولت زیر ساخت جدیدی از پلت فرم نرم افزاری خود موسوم به ON STAR را ارائه کرده که درست مانند تکنولوژی بکار رفته در هواپیماها، می تواند بروز عیب فنی قطعات مهم خودرو را پیش از معیوب شدن آن ها گزارش کند.

1967-Chevrolet-Corvette-Stingray-427-122-876x535

فراگیر شدن چنین تکنولوژی ای با توجه به پیچیده شدن خودروهای جدید از اهمیت ویژه ای برخودار است، چرا که نسل جدید خودرو ها بی هیچ شک و تردید نسبت به مدل های قدیمی از نظر شاخص قابلیت اطمینان افت کرده اند و این مسئله به خصوص باعث افت ارزش آن ها در مدل های دست دوم و افزایش هزینه های عیب یابی و تعمیر و نگهداری شده است.

2015-Chevrolet-Corvette-Z06-convertible-122-876x535

حالا اما شورولت با ابتکار توسعه این فناوری که با نام کامل OnStar Proactive Alerts شناخته می شود، امکان پیش بینی وقوع عیب فنی و به پایان رسیدن عمر مفید در اجزایی چون باتری 12 ولت، مجموعه استارت و پمپ سوخت را ممکن کرده است.

بنابراین در صورت توجه راننده به هشدارهای این سیستم، عملا احتمال خرابی ناگهای این بخش ها و توقف غیر قابل پیشبینی خودرو در حاشیه جاده تا حد زیادی کاهش می یابد.

Chevrolet_Onstar_Diagnostics_160406

روش تعمیر و نگهداری از هواپیما اساسا بر پایه سرویس های میان دوره ای و عمر مفید از نظر ساعت کارکرد اجزای فنی انجام می شود و شورولت نیز با مد نظر قرار دادن همین روش و در نظر گرفتن عمر مفید پنج ساله برای قطعات ذکر شده، به پایان رسیدن عمر مفید باتری یا پمپ سوخت را بعد از این مدت و براساس کیلومتر مشخص، از طریق ایمیل یا SMS به راننده اعلام می کند.

دریافت ایمیل یا SMS از خودرو می تواند پدیده جالبی باشد، اما کاربرد این تکنولوژی تنها به یاد آوری مهلت تعویض قطعات مربوط نمی شود، بلکه با توجه به دستور العمل های پیش فرض و اطلاعات دریافتی از سنسور های مختلف، احتمال بروز خرابی پیش از مورد نیز به مالکین اطلاع داده می شود.

این موارد تنها گام اول از توسعه چنین مجموعه ای هستند و احتمالا در مراحل بعدی شاهد پیچیده تر شدن اطلاعاتی آنالیز شده و بهبود قدرت پیش بینی خودرو در مورد تعمیر و نگهداری بسیاری اجزای دیگر نیز خواهیم بود.

1967-Chevrolet-Corvette-Stingray-427-and-2015-Chevrolet-Corvette-Z06-convertible-103-876x535 (1)

در نهایت افزوده شدن تکنولوژی مدیریت تعمیرات و نگهداری می تواند به آرامش خیال و کاهش قابل توجه ریسک خرابی ناگهانی و توقف خودرو در مسافرت ها منجر شده و همینطور هزینه های تعمیرات خودرو را نیز به شکل چشمگیری کاهش دهد.

چرا که در بسیاری موارد بروز یک عیب مکانیکی کوچک و ساده منجر به تحمیل هزینه های سنگین به مالک می شود.

در واقع مشکل کوچکی مانند عدم کارکرد صحیح فیلتر روغن می تواند به بروز مشکل جدی در رابطه با عملکرد سامانه روغن کاری و در نهایت سوختن موتور منجر شود، اما با توسعه این تکنولوژی، هر مشکلی در مراحل ابتدایی شناسایی شده و به اطلاع مالک خواهد رسید.

1967-Chevrolet-Corvette-Stingray-427-and-2015-Chevrolet-Corvette-Z06-convertible-107-876x535

OnStar Proactive Alerts فعلا بر روی مدل های کوروت، تاهو، سابربن، سیلورادو و ایکونکس ارائه می شود، اما در آینده نزدیک شاهد عرضه آن بر روی سایر مدلها شوورلت و دیگر برند های زیر مجموعه جنرال موتورز خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • iSafdari
    iSafdari | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    اینا چقدر از تکنولوژی روز دنیا دورن پراید ما
    چرخ داره، صندلی داره، ترمز داره ( مطمئن نیستم) ، فرمون داره و.....

مطالب پیشنهادی