ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فاز نخست پروژه های دولت الکترونیکی هفته آینده به بهره برداری می رسد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات از افتتاح فاز نخست پروژه های دولت الکترونیکی در قالب «درگاه واحد خدمات ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات از افتتاح فاز نخست پروژه های دولت الکترونیکی در قالب «درگاه واحد خدمات دولت» و «گذرگاه خدمات دولت» در هفته ی آینده خبرد داده است. به گفته ی آقای باقری، امروزه خدمات الکترونیکی دولت در کشورهای مختلف جهان فقط از یک درگاه واحد به مردم ارائه می شود و بر همین اساس، سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز به عنوان یکی از ارکان اجرایی وزارت ارتباطات، اقدام به راه اندازی درگاه واحد دولت الکترونیکی کرده است.

ایشان در ادامه افزوده اند: «درگاه واحد خدمات دولت جهت ارائه ی خدمات ملی و انواع خدمات ارزش‌افزوده در راستای پیشبرد اهداف پیش بینی شده و همچنین خدمت‌ رسانی بهتر به مردم و مدیریت یکپارچه ی خدمات عمومی کشور ایجاد و راه اندازی می شود». به گفته ی دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، درگاه مذکور خدمات دولت به مردم (G2C) را در ۳ بخش عرضه می کند.

در بخش نخست و در بدنه ی اصلی درگاه، قابلیت دسترسی به بخش پویا و پرکاربردترین خدمات نظیر سامانه ی پاسخگویی ۱۹۵، ایران ۱۴۱، خدمات شناسنامه‌ ای، طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی در دسترس عموم قرار گرفته است.

در بخش دوم ارائه ی خدمات به صورت فهرست وار و در تقسیم‌ بندی های موضوعی (خوشه‌ای)‌ شامل آموزش و پژوهش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بین‌الملل، امور داخلی کشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حمل‌ و نقل و شهرسازی، رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و کشاورزی امکان پذیر است.

در بخش سوم و آخر نیز حدود ۸۰۰ نوع خدمت از طریق لینک دسترسی به همراه شناسنامه ی خدمات 69 دستگاه‌ اجرایی ارائه دهنده ی خدمات مختلف در اختیار مردم قرار می گیرد.

باقری یکی از ویژگی های مهم این درگاه را، بهره گیری از جویشگرهای بومی برای دسترسی به خدمات و جستجوی مطالب مرتبط در شبکه ملی اطلاعات عنوان کرده است. معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایجاد گذرگاه خدمات دولت (GSB) را نیز یکی دیگر از پروژه های مهم و کلیدی توسعه ی دولت الکترونیکی در کشور عنوان و اظهار داشت: «سازوکار پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که بستر تبادل الکترونیکی اطلاعات و خدمات (G2G) برای هرگونه استعلام، تبادل و تهیه ی فرآیند های دولت ایجاد شود».

فراهم شدن بستر خدمات الکترونیکی برای دستگاه های مختلف

به گفته ی باقری، اجرایی شدن این گذرگاه منجر به نظام مند شدن گردش اطلاعات دولت و تسهیل فضای کسب و کار خواهد شد. ایشان در ادامه ی صحبت های خود افزوده اند: «در این گذرگاه الکترونیکی، سازمان‌ های دولتی خدمات الکترونیکی خود را در دسترس سایر دستگاه ها قرار داده و با استفاده از فناوری اطلاعات و تسهیل در کسب‌ وکار، به ارائه ی هرچه سریع تر خدمات خود می پردازند. این مهم تنها از طریق پیاده‌سازی بستر نرم‌ افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات و اتصال سازمان‌ ها به این بستر میسر می شود».

دبیر کمیسیون توسعه ی دولت الکترونیکی در ادامه می گوید: «در حال حاضر این مدل از شبکه در قالب پروژه شبکه NIX در کشور راه‌ اندازی شده است به طوری که ارتباط با کلیه ی بانک های اطلاعاتی کشور از طریق گذرگاه خدمات دولت به صورت خوشه‌های ۱۴ گانه قابل ارائه است. این زیرساخت ها، گام دوم در اجرایی شدن دولت الکترونیکی و گذر به نسل دوم یکپارچگی خدمات، اطلاعات و فرآیندها است و دستگاه های اجرایی پس از این می توانند از طریق زیرساخت های فراهم شده، به سرعت خدمات خود را در بستر G2C، G2B در درگاه خدمات دولت و خدمات G2G را در گذرگاه خدمات دولت ارائه کنند».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بهتره که قبل از هر چیز این وبسایت های دولتی و سازمانی رو بهبود بدن که به غیر از کافی نت ها، مردم عادی هم بتونن به راحتی باهاشون کار کنن! :|

  • Azad3463
    Azad3463 | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    به زبون ساده توضیح بده تا بفهمیم!

  • Abolfazl
    Abolfazl | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    چی گفت الان؟!

مطالب پیشنهادی