ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نینتندو سال 2016 را فدای NX کرده است

نینتندو شرکتی ماجراجو و در حال حرکت است؛ همه ما پیشرفت هایش را دیده ایم، حتی اگر هدف مشخصی معلوم نیست. مسیر این شرکت هرگز آسان نبوده و در طی چند سال اخیر با مشکلات ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

نینتندو شرکتی ماجراجو و در حال حرکت است؛ همه ما پیشرفت هایش را دیده ایم، حتی اگر هدف مشخصی معلوم نیست. مسیر این شرکت هرگز آسان نبوده و در طی چند سال اخیر با مشکلات زیادی همراه بوده است؛ چه اشتباهاتی که خودشان مرتکب شدند و چه بدشانسی ها و مصائب پیشرفت.

نینتندو چند کنسول مختلف در سال های گذشته عرضه کرد که هیچ کدام نتوانست موفقیت ورژن های قدیمی تر را کسب کند؛ مثل عدم موفقیت 3DS هرچند کم و بیش منطقی به نظر می رسید؛ اما شکست تمام و کمال Wii U (با وجود بازی های موفقی مثل Splatoon) دور از انتظار و همراه با بدشانسی بود.

مشخص است که تلفن های هوشمند نا خودآگاه و خیلی سریع به گزینه اول و البته بهترین دستگاه همراه بازی تبدیل شدند و سونی و مایکروسافت نیز برای حضور در خانه های مردم با یکدیگر رقابت می کنند. در کنار این مسائل مدیر عامل محبوب نینتندو، Satoru Iwata (ساتورو ایواتا) در نبرد با سرطان درگذشت و مسیر ماجراجویی این شرکت در راهی آشفته تر و به مراتب دشوارتر قرار گرفت.

از سپتامبر سال گذشته که Tatsumi Kimishima (تاتسومی کیمیشیما) سکان هدایت نینتندو را بر عهده گرفت منتظر هستیم مسیر و اهداف مدیریت جدید را بشنویم. تا این لحظه می دانیم که این کمپانی در حال همکاری با شرکت ژاپنی DeNA برای ساخت بازی های موبایل بوده و همینطور کنسول جدیدی با نام تجاری NX در دست ساخت دارد؛ اما اطلاعات مان تنها به همین محدود شده و هر چیزی فراتر از آن تنها حدس و گمان است.

چند روز پیش گزارش مالی این شرکت به صورت عمومی اعلام شد؛ اطلاعاتی که از آن می توان فهمید حتی نینتندویی که حال و روز خوشی ندارد، درآمد بسیار خوبی کسب می کند. هرچند که آن اعداد و ارقام اهمیت زیادی نداشته و اخبار و اطلاعیه های همراه با آن مورد توجه قرار گرفتند. اطلاعات گرفتن از نینتندو در سال های اخیر یکی از نادرترین اتفاقاتی است که هرازگاهی رخ می دهد. اما بالاخره کمی خبر رسمی (نه شایعه) برای نقل کردن داریم.

nn2

مهمترین خبر این است که NX در سال جاری میلادی عرضه نخواهد شد و تاریخ مارس 2017 برای آن انتخاب شده است. علاوه بر آن بازی جدید Zelda (زلدا) نیز امسال برای Wii U منتشر نخواهد شد، بلکه همزمان با عرضه کنسول جدید برای هر دو دستگاه NX و Wii U روانه بازار می شود. همچنین تنها بازی قابل انجامی که نینتندو به نمایشگاه E3 2016 خواهد آورد، زلدای جدید است و حتی NX جایی در این نمایشگاه نخواهد داشت.

خبر دیگر اینکه نام دو بازی اول نینتندو برای تلفن های هوشمند با همکاری DeNA (نرم افزار شبکه اجتماعی Miitomo به عنوان یک بازی محسوب نمی شود) مشخص شدند. عناوین Fire Emblem و Animal Crossing به زودی برای سیستم عامل های iOS و Android منتشر خواهند شد.

شنیدن این اطلاعات و اخبار نسبتا رضایت بخش بود (هرچند که همچنان هیچ اطلاعات واضحی از اینکه NX چگونه کنسولی است نداریم و واقعا ناامید کننده به نظر می رسد). ولی خبر انتشار کنسول جدید در سال آینده، حرکتی سوال برانگیز و تعجب آور از سوی کیمیشیما است. چراکه مدیر عامل جدید دومین تعطیلات کریسمس خود را بدون هیچ گونه کنسول خانگی مناسبی از سر خواهد گذراند. خصوصا با اشراف بر اینکه نینتندو معمولا بخش اعظمی از فروش سالیانه اش را مدیون همین تعطیلات پایان سال است.

اما به طور کلی به نظر می رسد کیمیشیما علاقه ای برای به حرکت درآوردن سازندگان و همینطور جذب مشتری جهت پر کردن سبد خالی کریسمس نداشته است. امیدواریم مدیران نینتندو واقعا باور داشته باشند که برای ساخت کنسول جدیدشان به زمان بیشتری نیاز دارند و گذشتن از کنار تعطیلات پایان سال حرکتی درست بوده است.

nn4

البته اینطور نیست که در طول کریسمس هیچ چیزی برای خرید وجود نداشته باشد. کنسول 3DS همچنان مخاطبان خود را دارد و نینتندو در پایان سال با عناوین متعدد و جدید (شامل سری جدید بازی Pokemon) و احتمالا فیگورهای amiibo به سراغ کیف پول هواداران خواهد رفت.

انتظار می رود 3DS تا آخر سال 2016 به فروشی نزدیک به 5 میلیون دستگاه و Wii U به رقم تقریبی 800 هزار نسخه (معادل با فروش یک هفته PS4) برسد؛ که کاهش بسیار چشم گیری محسوب می شود و مبرهن است که نینتندو قید سال 2016 را زده است.

حال سوالی که از خود می پرسیم این است که چه چیز بزرگی در سال 2017 خواهیم دید که ارزش این فداکاری ها و رفتار را دارد؟ هنوز جواب این سوال به صورت مشخص معلوم نیست، اما چند نکته امیدوار کننده از اطلاعیه چندروز پیش می توان دریافت. اول این که نینتندو به سبک و سیاق Twilight Princess بازگشته و همینطور زلدای بعدی را برای هر دو کنسول Wii U و NX منتشر خواهد کرد؛ عنوانی که هواداران ماه هاست انتظارش را کشیده و بالاخره تاریخ معینی دارد.

در این مسئله نکته سوال برانگیزی وجود دارد. کمپانی نینتندو مدعی است که کنسول جدیدش، مفهومی جدید از نسل یک دستگاه خانگی است؛ اگر زلدای جدید روی هر دو کنسول NX و Wii U قابل بازی است حداقل باید از جنبه های متعددی خصوصا از لحاظ کنترلی همانند نسل قبلی خودش باشد. علاوه بر این به نظر می رسد که نینتندو ایده حضور نمایشگر روی کنترلر را رها نکرده، بلکه آن را به ارتقا بخشیده است. بدون شک قدرت کنسول جدید حداقل به اندازه Wii U خواهد بود، هرچند برخی از شایعات معتقدند NX یک کنسول همراه همچون 3DS یا PS Vita است.

nn5

نکته های دیگری نیز وجود دارند که جذابیت ماجرا را بیشتر می کنند. به عنوان مثال نینتندو بار دیگر درباره مسیر و پیشرفت های amiibo سخن گفت؛ و این نشان می دهد که به احتمال فراوان، اسباب بازی های محبوب امیبو با NX نیز سازگار خواهد بود.

مهم تر از آن خبر طراحی نسخه خاصی از بازی جدید Animal Crossing است که با یک عنوان کنسولی همخوانی خواهد داشت. همانطور که می دانیم پروژه ها و همکاری های نینتندو و DeNA تنها محصور به بازی های موبایل نیست، و هدف ایجاد ارتباط شبکه ای بین تلفن های هوشمند و کنسول های خانگی و همراه است. میتومو اولین قدم از این مسیر محسوب می شود. Animal Crossing عنوانی است که می تواند برای اولین بار فضای خالی بین کنسول و موبایل ها را پر کرده و ارتباطات شبکه ای دنیای بازی های کامپیوتری را به مرحله ای جدید برساند.

مسئله ای که در این مورد جای بحث دارد، قضیه اعتماد به عناوین رایگان Free-to-play است. چراکه برخی از مردم ترس از خرج های بالا در یک بازی این چنینی دارند (مثلا شخصیت Tom Nook در Animal Crossing به ازای هر سیبی که بر می دارید طلب پول کند)، و در سوی مقابل برخی از مردم قدری به نینتندو ایمان دارند که بازی ها را به عنوان یک دنیای اجتماعی و دوطرفه می بینند. چیزی که در NX به عنوان هسته اصلی آن محسوب شده و می بایست نظر مخاطبین را به خود جلب کند.

Wii U برای این شکست خورد چون نینتندو قصد داشت در دنیایی که پر از دستگاه های قابل حمل مثل موبایل و تبلت است، کنسولی جدید و کاملا مشابه را وارد کند؛ گویی که هنوز هیچ دستگاه همراه لمسی وجود ندارد. NX هم ممکن است یک کنسول همراه لمسی دیگر باشد، اما به عنوان دستگاهی متفاوت (و البته همگام با موبایل ها) عرضه خواهد شد، نه به عنوان یکی از آنها.

nn3

ایده های نینتندو اگر به درستی انجام شوند، بدون شک موفق بوده و جذابیت خاص خودشان را دارند. این شرکت دیدگاهی بزرگ و جاه طلبانه در زمینه نرم افزار و بازی موبایل دارد و البته قرار نیست جایگزین بازی ها و کنسول های فعلی شان شود. بلکه روشی نو برای همراهی و پشتیبانی عناوین کنسولی خواهند بود.

بازی های موبایلی نینتندو سرگرمی های زیادی را برای کاربران فراهم خواهد کرد، در عین حال آنها را به سمت بازی های کنسولی تشویق کرده و همینطور برای کاربران کنسول تجربیات بهینه و بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. این ایده ممکن است جواب داده و ممکن است شکست بخورد؛ اما چالشی است که تا کنون هیچ شرکت دیگری برای خود انتخاب نکرده و اگر نینتندو بتواند از آن سربلند بیرون بیاید، قطعا خیز بلندی برای موفقیت کلی آینده این کمپانی سنتی خواهد بود.

در مجموع سال 2016 دوره ای به شدت عجیب و سوال برانگیز برای نینتندو است. تنها یک بازی و یک کنسول شکست خورده در E3 حضور دارد، هیچ برنامه ای برای کریسمس ریخته نشده و با وجود شایعات زیادی که پیرامون NX وجود دارد، هنوز چشم انتظار بازیکنان به کنسول جدید نینتندو دوخته نشده است. باید منتظر ماند و دید که آیا این شرکت ژاپنی اطلاعات بیشتری از کنسول مرموز خود منتشر خواهد کرد؛ یا ماه های باقی مانده 2016 سوت و کور باقی می ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی