ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

همکاری ربات های سوسکی برای بالا رفتن از پله [تماشا کنید]

در تمامی جنگ ها یک قانون مشترک وجود دارد و آن اینکه طرف های درگیر تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا حتی المقدور هیچیک از نیروهایشان به دست دشمن نیافتند. اگر هم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

در تمامی جنگ ها یک قانون مشترک وجود دارد و آن اینکه طرف های درگیر تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا حتی المقدور هیچیک از نیروهایشان به دست دشمن نیافتند. اگر هم فیلم های جنگی یا ماجراجویانه را تماشا کرده باشید حتما این عبارت را در آنها شنیده اید که «هیچکس جا نماند».

حالا پژوهشگران آزمایشگاه ریزسیستم های بیومتریک دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ربات هایی را ساخته اند که از این قاعده پیروی می کنند و تمام تلاششان را به خدمت می گیرند تا «هیچکس جا نماند».

این ربات های سریع و کوچک به نوعی پورت مغناطیسی و گیره مجهز شده اند و برای بالا رفتن از پله هایی که بیش از اندازه برای ربات های سوسکی (موسوم به VelociRoACH ) بلند هستند، از روشی بسیار نوین بهره می گیرند.

نحوه کار به این صورت است که ابتدا ربات سوسکی جلویی شروع به حرکت می کند و با مانع پیش روی خود که در واقع همان پله است روبرو می گردد و با تمام نیرو از آن بالا می رود تا اینکه دست های جلویی اش روی پله (با ارتفاع 6.5 سانتی متر) و پاهای عقبش روی سطح پایینی قرار می گیرند.

در این لحظه است که همراه ربات وارد عمل می شود و با ضربه ای که به ربات مقابل به خود وارد می کند آن را به سمت جلو حرکت می دهد. در عین حال نوعی رابطه آهنربایی میان این دو برقرار می گردد و دست آخر ربات جلویی موفق می شود به روی پله حرکت نماید. از آن نقطه به بعد، ربات پیشرو به حرکت رو به جلوی خود ادامه می دهد تا اینکه با استفاده از گیره ای که در قسمت پشت بدنه اش قرار گرفته و ربات عقبی به آن وصل شده، همراه خود را به روی پله بکشاند.

گفتنی است که در جریان این فرایند طول گیره که شکلی ماژولار دارد از طریق ربات ها جابجا می گردد تا انطباق لازم را با نیروی وارده پیدا کند. دانشمندان مشارکت کننده در ساخت این ربات در مقاله ای که پیرامون آن منتشر نمودند اظهار کرده اند که در آینده این ربات ها را به حسگرهایی مجهز خواهند کرد (مثلا نوعی که میزان اتصال مغناطیسی میان ربات ها را تعیین نماید) تا از این طریق موفقیت فرایند بالا رفتن ربات را افزایش دهند که در البته در آزمایش انجام شده برابر با 50 درصد عنوان شد.

گفتنی است که نخستین نمونه از این ربات قادر است به سرعتی برابر با 2.7 متر در ثانیه برسد و این یعنی، می تواند در هر ثانیه 26 برابر طول بدن خود را طی نماید. نسخه دوم این ربات که X2-VelociRoACH  نام گرفته هم سرعتی برابر با 4.9 متر در ثانیه دارد.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Nima
    Nima | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    چه باحاله :)

مطالب پیشنهادی