ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نمونه اولیه هایپرلوپ طراحی شده امروز نخستین آزمایش عمومی اش را پشت سر می گذارد

صبح امروز قرار است یکی از شرکت هایی که پیشتر روی ساخت هایپرلوپ کار می کرد نمونه عملیاتی از طرح خود را در صحرای نوادای آمریکا مورد آزمایش قرار دهد. این هایپرلوپ نخستین مدل از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰

صبح امروز قرار است یکی از شرکت هایی که پیشتر روی ساخت هایپرلوپ کار می کرد نمونه عملیاتی از طرح خود را در صحرای نوادای آمریکا مورد آزمایش قرار دهد. این هایپرلوپ نخستین مدل از تکنولوژی حمل و نقل یاد شده است که در مقیاس کامل ساخته شده و آنطور که گفته می شود قادر است با سرعت بالغ بر 480 کیلومتر بر ساعت در محیط باز حرکت کند و اگر این آزمایش با موفقیت انجام بگیرد انتظار می رود که آینده حمل و نقل به کلی متحول گردد.

این آزمایش که به تعبیر مهندسان «تست رانشی فضای باز» یا POAT نام گرفته نخستین تست عمومی سیستم رانشی الکترومغناطیسی طراحی شده توسط شرکت هایپرلوپ وان است که پیشتر با نام هایپرلوپ تکنولوجیز شناخته می شد و امروز انیمیشنی که در ادامه خواهید دید را منتشر کرد.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

گفتنی است که تغییر نام این شرکت هم امروز اعلام گردید تا به این ترتیب این استارتاپ دو ساله از رقیبش که هایپرلوپ ترنسپورتیشن تکنولوجیز (HTT) نام گرفته متمایز گردد. لازم است اشره نماییم که روز دوشنبه شرکت HTT نیز اعلام کرد مجوز تکنولوژی رانشی متفاوتی را دریافت نموده که با استفاده از خاصیت شناوری مغناطیسی کار می کند.

Rob Lloyd مدیرعامل شرکت مورد بحث در این باره گفت: ما تکنولوژی های شناوری را بارها و بارها آزمایش کرده ایم و این فناوری را به لحاظ ایرودینامیکی نیز در محیط های کم فشار مورد بررسی قرار داده ایم و لوله مورد استفاده برای این منظور را نیز تست کرده ایم.

مدیرعامل این شرکت دو ساله که دفتر اصلی اش هم در لس آنجلس قرار دارد و حالا حدود 160 کارمند دارد در ادامه صحبت های خود گفت: ما فرایند تست تمامی سیستم های یاد شده را پشت سر گذاشته ایم اما تنها در صورتی می توانیم کل سیستم را مورد آزمایش قرار دهیم که نمونه ای در مقیاس واقعی از آن بسازیم.

در پایان سال قبل میلادی، هایرلوپ وان برای ساخت نمونه اولیه از این سیستم زمین بزرگی را در صحرای نوادا خریداری کرد و در آن زمان برآورد Lloyd آن بود که پروژه در پایان سال 2016 تمام می شود. این تیوب ها یا لوله ها که در واقع قرار است انسان را در خود جای داده و به نقاط مختلف برسانند بعد از نصب سرعتی بالغ بر 1100 کیلومتر بر ساعت خواهند داشت.

البته هایپرلوپ وان فعلا نمی تواند اظهار نظری در مورد اعلام خبرهای مشابه از سوی رقبایش داشته باشد با این همه، Josh Giegel معاون ارشد مهندسی این شرکت اطلاعاتی را در خصوص شناوری مغناطیسی پَسیو و تکنولوژی رانشی هایپرلوپ وان ارائه داده که در ادامه با شما در میان می گذاریم.

l0tkxrnrjzjepuoic0ty

آقای Giegel البته از ارائه جزئیات دقیق در این باره خودداری کرده است و صرفا تایید نموده که این تکنولوژی از الکترمغناطیس بهره می گیرد. وی همچنین خاطر نشان کرده که هایپرلوپ وان به هیچ تکنولوژی مشخصی وابسته نیست و در این باره گفت: ما قویا باور داریم که باید هرچه سریعتر طرح خود را آزمایش نموده و آن را در قالب یک محصول کاربردی ارائه نماییم، فیدبک بگیریم و آپگرید های لازم را برای آن ارائه نماییم. ما باور داریم تکنولوژی رانشی که هم اکنون قصد آزمایشش را داریم روشی کاملا نوین برای ساخت هایپرلوپ است.

اما شرکت هایپرلوپ وان جدای از نمایش تکنولوژی رانشی خود لیستی طولانی از شرکای جدیدش را هم منتشر کرده که Bjarke Ingels معمار مشهور دانمارکی و شرکت تحت مدیریتش به نام BIG هم در میان آنها دیده می شود.

Ingels که بیشتر به خاطر پروژه های زیرساختی جاه طلبانه اش شهرت دارد قرار است در جریان این همکاری راهنمایی های لازم را از باب اینکه چطور هایپرلوپ وان سیستم طراحی شده اش را در شهرهای هدف پیاده سازی نماید در اختیار آن قرار دهد.

او در همین رابطه گفت:ما با همراهی هایپر لوپ وان قصد داریم که علاوه بر طراحی یک ایستگاه آینده نگرانه و قطار فوق العاده سریع، تکنولوژی مبتکرانه و کاملا تازه ای را طراحی کنیم که پتاسیل کافی برای تغییر دادن شهرهای کنونی را داشته باشد و به راحتی هم بتوان این سیستم را گسترش داد.

از دیگر شرکای تجاری هایپرلوپ وان در این پروژه می توان به شرکت های AECOM و Arup و همچنین برخی شرکت های فعال در حوزه حفاری و حمل نقل اشاره نمود که نام هایی نظیر Amberg Group  (از سوئیس)، Deutsche Bahn از آلمان و Systra از فرانسه را در بر می گیرند. این گروه از مشاوران بین المللی تاکید دارند که نخستین نمونه از هایپرلوپ نباید در ایالات متحده آمریکا احداث شود و بهتر است کشوری برای این منظور انتخاب گردد که قوانین محدود کننده کمتری دارد.

در میان سرمایه گذاران این شرکت می توان به سیستم ریلی فرانسه به نام SNCF اشاره نمود که هایپرلوپ را به عنوان جایگزینی مناسب برای قطارهای سریع السیر خود مورد بررسی قرار می دهد. اوایل امسال شرکت رقیب هایپرلوپ وان یعنی HTT از طرح های خود برای احداث سیستم حمل و نقل هایپرلوپ در اسلواکی خبر داد اما این شرکت هنوز هم مسیر آزمایشی هشت کیلومتری خود در شمال کالیفرنیا را نساخته دیگر مسیر واقعی در اسلوواکی که جای خود را دارد.

گفتنی است که طرح اولیه هایپرلوپ نخستین بار در سال 2013 میلادی توسط ایلان ماسک ارائه شد و هدف ماسک در واقع این بود که سیستم یاد شده برای حمل و نقل انسان و به عنوان جایگزینی برای پرواز مورد استفاده قرار گیرد. از آن زمان، هایپرلوپ وان تمام تمرکز خود را روی احداث مدل باربری این سیستم قرار داد که به اعتقاد بسیاری از مردم کاربردهای بیشتری خواهد داشت.

Lloyd ابراز امیدواری کرده از این مطالعات موردی بالقوه در ادامه برای ارائه پیشنهاداتی استفاده گردد که می توانند در بهینه سازی سیستم های حمل و نقل شهری موثر باشند. حالا مهندسان در تلاشند تا از این سیستم برای ایجاد ارتباط زیرساختی میان هلسینکی و استکهلم، انتقال کانتینرها به بندر لس آنجلس و همچنین تهیه یک سیستم حمل و نقل باری در سوئیس استفاده نمایند.

Lloydو Geigel راه اندازی این شبکه حمل و نقل را به نخستین پرواز برادران رایت تشبیه کردند و طبق اعلام شان این اتفاق قرار است که اواخر امسال و بعد از اتمام نمونه اولیه هایپرلوپ آنها که در مقیاس واقعی ساخته می شود رخ دهد. اما امروز نخستین گام مهم در جهت عملیاتی سازی این طرح رخ می دهد و آن تست رانشی فضای باز (POAT) سیستم طراحی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سهند
    سهند | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    آقا من آخرش نفهمیدم این هایپرلوپ توی تونل خلا انجام میشه یا نه.خب اگه تونلش خلا باشه پس این توربینی که گذاشتن چیه؟ یه روز طول میکشه توربین رو خلائش کنی

مطالب پیشنهادی