ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش دیجیاتو از نشست خبری شرکت اتیک، از زیرمجموعه های فناپ

شرکت اتیک از سال ۸۹ در حوزه ی پرداخت خرد الکترونیکی و خدمات مبتنی بر کارت هوشمند غیر تماسی آغاز به فعالیت کرد. این شرکت اکنون یکی از زیرمجموعه های فناپ، و به دلیل ارائه ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۰:۱۵

شرکت اتیک از سال ۸۹ در حوزه ی پرداخت خرد الکترونیکی و خدمات مبتنی بر کارت هوشمند غیر تماسی آغاز به فعالیت کرد. این شرکت اکنون یکی از زیرمجموعه های فناپ، و به دلیل ارائه ی راه حل هایش در حوزه ی پرداخت خرد الکترونیکی، شرکتی دانش بنیان محسوب می شود که تا کنون فعالیت هایی را در حوزه هایی همچون کارت شهروندی، راهکار های پرداخت خرد شهری، حمل و نقل عمومی و سیستم های مبتنی بر کارت هوشمند انجام داده است. اتیک امکان دسترسی به شبکه ی یکپارچه ی بین‌ بانکی را نیز فراهم کرده است و در سال‌ های اخیر، راه‏ حل جامع مدیریت خدمات مبتنی بر NFC از سوی این شرکت ارائه شده که استفاده از کارت هوشمند غیر تماسی، کارتخوان غیر تماسی و ابزار انتقال دوطرفه ی اطلاعات را ممکن می‌ سازد.

پیش از این حسام مقصودلو عهده دار سمت مدیرعاملی اتیک و محمد نژادصداقت مدیر پرداخت الکترونیکی فناپ بود، اما چندی پیش با اتخاذ تصمیماتی در هلدینگ فناپ، قرار بر این شد که تمامی فعالیت های پرداخت الکترونیکی بصورت متمرکز در شرکت اتیک انجام شود. شرکت فناپ اواخر سال گذشته، ۶ حوزه ی فعالیتی را به عنوان حوزه های استراتژیک خود ترسیم کرد که پرداخت و تجارت الکترونیکی یکی از این حوزه های مهم است. در این ساختار جدید، واحد پرداخت الکترونیکی که فعالیت های PSP فناپ را انجام می داد در شرکت اتیک که تاکنون در عرصه ی پرداخت خرد فعالیت می کرد، ادغام شد تا علاوه بر پرداخت خرد، فعالیت های پرداختی بانکی شامل ارائه ی خدمات بر بستر POS، ATM و ... را هم در ایران و هم در خارج از کشور انجام دهد.

گفتنی است فناپ از سال ۹۰ فعالیت خود را در حوزه ی پرداخت الکترونیکی آغاز کرده و از آن زمان تا کنون ۱۶۵ هزار پایانه ی فروش را در سراسر کشور نصب، و ۸۵۰ دستگاه خودپرداز را تأمین، جانمایی، پول رسانی و پرستاری کرده است. پرداخت الکترونیکی فناپ تا امروز به ۸۰۰ نقطه ی کشور خدمات داده است. توریست کارت و سیناپس یا پرداخت شناسه دار، از جمله محصولات و خدمات واحد پرداخت الکترونیکی فناپ بوده اند.

محمد نژادصداقت، مدیرعامل جدید این شرکت روز ۲۶ اردیبهشت ماه طی نشستی خبری با حضور قائم مقام توسعه ی کسب و کار و قائم مقام فنی شرکت و اصحاب رسانه ها، با اشاره به ادغام این شرکت با واحد پرداخت الکترونیکی فناپ در مورد انگیزه های این اقدام و فعالیت های اتیک بعد از این ادغام گفت: «فناپ قصد دارد با تجمیع پرداخت‌ های خرد و بانکی در یک شرکت، مدل جدیدی را به بازار ارائه دهد و زنجیره ی ارزش پرداخت را در حوزه های مختلف صادرکنندگی و پذیرندگی تکمیل کند. این حوزه به‌ عنوان یکی از حوزه‌ های استراتژیک، در چند شرکت جانمایی شده که هر کدام فعالیت‌ های تعریف شده ای انجام می دهند. علاوه بر اتیک، شرکت های نوپاد به عنوان متولی تجارت الکترونیکی، ارونتک به عنوان متولی تولید و طراحی سخت افزار و تجهیزات پرداخت و پارسا به عنوان متولی عملیات در این ساختار قرار دارند. شرکت پارسا، متولی خدمات پول‌رسانی و عملیاتی خودپرداز های خارج از شعب بانک پاسارگاد است که در سطح کشور فعالیت می‌ کند. در حال حاضر به ۸۵۰ خودپرداز سرویس ارائه می‌ دهد اما قصد دارد این تعداد را به ۱۳۰۰ دستگاه افزایش دهد».

او افزود: «شرکت نوپاد در حوزه ی تجارت الکترونیکی فعالیت می‌ کند و در سال جدید می خواهد در حوزه ی فروشگاه‌ های اینترنتی و خرده‌ فروشی پررنگ تر ظاهر شود. شرکت ارونتک نیز متولی تولید سخت‌ افزار است و کارخانه ی آن، در شهرک صنعتی خرمشهر قرار دارد که تا چند هفته ی آینده افتتاح می شود. در فاز اول قرار است ۲۰۰ هزار پایانه ی فروش را تحت برند Castles (کسلز) و منطبق با استانداردهای PCI تولید کند. راه اندازی این کارخانه علاوه بر کمک به اشتغال و تولید داخلی می تواند از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کند».

شرکت جدید حاصل از ادغام این دو، در راستای تجمیع خدمات و بالا بردن بهره وری و چالاکی در ارائه ی خدمات، تصمیم دارد زنجیره ی کامل ارزش خدمات را در حوزه ی پرداخت و بانکداری الکترونیکی ارائه کند. به گفته ی فرهنگ فرزان، قائم مقام توسعه ی کسب و کار اتیک، مدل کسب و کاری اتیک به دو صورت B2B و B2C است و خدمات ووچر و قبوض، خدمات PSP، عملیات های خودپرداز شامل نصب، راه اندازی و پشتیبانی، تولید تجهیزات پرداخت الکترونیکی، ورود گسترده تر به عرصه ی بین الملل، کیف پول الکترونیکی و ارائه ی راهکارهای سخت افزاری و نرم افزاری صندوق فروشگاهی، عمده ی خطوط کسب و کاری این شرکت را در وضعیت فعلی تشکیل می دهند.

20160515_120607-w1000-h600
محمد جلالیان، قائم مقام فنی اتیک

محمد جلالیان، قائم مقام فنی شرکت اتیک نیز در مورد احتمال ورود اتیک به حوزه ی حمل و نقل عمومی تهران گفت: «پرداخت‌ خرد موضوعی است که همچنان قانونگذاری نشده و این باعث انحصار در این حوزه شده است. یعنی هر شهرداری با مجموعه ای که در ابتدا با همان فعالیت کرده، ادامه ی همکاری می دهد. تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان رگولاتور پرداخت الکترونیکی به این حوزه ورود نکند، شهرداری ها سلیقه‌ ای رفتار می کنند و توافقات سه جانبه بین بانک ها، مجریان و شهرداری ها ادامه پیدا می‌کند».

قائم مقام فنی اتیک افزود: «اتیک در مشهد به عنوان مجری کارت شهروندی و پرداخت خرد ورود کرده و تا به امروز، بالغ بر ۴ میلیون کارت را با عنوان «من کارت» در این شهر توزیع کرده است. ۲ میلیون از این کارت ها مربوط به شهروندان مشهد و مابقی مربوط به زائرین بوده که در حوزه ی اتوبوسرانی و قطار شهری در حال استفاده است. بعد از مشهد، در شهر های دیگری مانند اهواز ، اصفهان، قزوین و کیش نیز فعالیت هایی انجام شده و شهر کرمان آخرین پروژه ی عملیاتی شده ی اتیک در ناوگان حمل و نقل عمومی است که در سال ۹۴ به بهره برداری رسید. همچنین در مرحله راه اندازی پروژه پرداخت خرد الکترونیکی در شهر کرمانشاه هستیم».

20160515_113033-w1000-h600
محمد نژادصداقت، مدیرعامل اتیک

مدیرعامل اتیک با بیان اینکه حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پرداخت های خرد خود را از طریق کارت های شهروندی صادر شده توسط اتیک انجام می دهند، گفت: «این شرکت در حوزه ی صادرکنندگی با بانک‌ های عامل بسیاری همچون پاسارگاد، رسالت، شهر، ملی، گردشگری و ... کار کرده است و آمادگی فعالیت با دیگر بانک های کشور را دارد. از سال گذشته در حوزه ی پذیرندگی نیز برنامه ریزی هایی داشته ایم و در تمامی پایانه‌ های نصب شده ی این شرکت، ماژول‌های NFC را لحاظ کرده ایم. تولیدات اورنتک نیز با ماژول های غیرتماسی خواهد بود و قصد داریم بالغ بر ۱۲۰ هزار پایانه ی فروش غیرتماسی را نصب کنیم».

نژادصداقت افزود: «در بحث ادغام پرداخت خرد و بانکی، می‌توان به اپلیکیشن موبایلی من کارت اشاره کرد که کارت هوشمندی شهروندان مشهد است و طی یک فرایند کاملاً امن و از طریق بستر *720# شارژ می شود. این اپلیکیشن روی گوشی های هوشمند با سیستم عامل اندروید و مجهز به فناوری NFC قابل استفاده است.

قائم مقام توسعه ی کسب و کار اتیک در توضیح فعالیت های بین المللی اتیک گفت: «ارائه ی خدمات پرداخت در خارج از مرزهای ایران، ارائه ی خدمات پرداخت به ایرانی های خارج از کشور، مشارکت با شرکت های غیر ایرانی و ارائه ی خدمات به خارجی های مقیم ایران ۴ حوزه ی فعالیتی اتیک در عرصه ی بین المللی است. ما راه حلی به نام توریست کارت را طراحی کرده ایم که بزودی رونمایی می شود. این محصول، کارتی است که در اختیار گردشگران قرار می گیرد تا به راحتی بتوانند فعالیت های پرداختی خود را در ایران انجام دهند».

حضور در کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و ترکیه از دیگر اهداف اتیک است. مدیرعامل این شرکت در پایان سخنان خود با بیان اینکه می خواهیم تجربه ی داخلی را به خارج از کشور منتقل کنیم، گفت: «دفتر و شرکتی را در عراق ثبت کرده ایم و تاکنون زیرساخت هایی را ایجاد و فعالیت هایی را در طول ۲ سال، انجام داده ایم. در حال حاضر، به دنبال اخذ مجوز PSP‌ از بانک مرکزی عراق هستیم تا بتوانیم دامنه ی فعالیت خود را از محدوده ی جغرافیایی ایران بزرگ تر کنیم».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی